Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
ett vanligt 230 volts uttag har ett möjligt effektuttag på 2,3 kw - om batteriet behöver laddas fullt tar det nog 10 - 15 timmar. (om batteriet har en kapacitet på 25 - 30 kwh) Men det går ju inte att köra helt tomt, måste ju alltid finnas några mil kvar i reserv. (ganska nervigt att inte kunna ha med sig en reservdunk)..
Timern måste kopplas bort. Men sedan kan du få fulladdad bil över en natt.
(men konstigt det måste kännas att ha en fin dyr bil, som man vet att man bara kommer en fjärdedels sträcka jämfört med en fulltankad bensinbil. Tänk om man behöver köra längre, då måste man ha stenkoll på var man kan tanka. Och tiden för tankningen är lång)!
Jag har en Renault ZOE, med det stora batteriet - 41 kWh.
Två kablar ingick i köpet, en "nödkabel" 230 volt som jag i nödfall kan ansluta till ett vanligt hushållsuttag, i stort sett var som helst kan denna kabel användas.
Med denna kabel tar det dock väldigt lång tid att ladda, men det är som sagt bara en extrakabel som man normalt sett aldrig använder (men den ligger i bagaget om den skulle behövas)
Den andra kabeln är en typ 2 kabel som jag också alltid har med mig i bagaget, denna kabel använder jag dagligen, både för att ladda hemma och på offentliga platser.
Hemma har jag fått en laddbox installerad, den levererar 11 kwh och på c.a 4 timmar och 20 minuter laddar jag från 0-100%.
På tex IKEA, där de har laddboxar som leverar 22 kWh, kan man väldigt snabbt ladda upp flera mil (naturligtvis gratis!), på drygt en halvtimme får jag mellan 5 och 6 mil här.
Väldigt bra om man är på långtur, planera in att tex äta och ladda på samma gång, så smäller man lätt en timme och får 10 mil extra räckvidd.
Räckvidden på min är 25 till 30 mil om man kör normal blandad körning.
Håller jag 100 km/h på motorvägen så kommer jag runt 27-28 mil, i stadskörning drar den ytterst lite ström, och skulle man köra i 60-70 km/h så kommer man c.a 34 till 35 mil.
Skulle strömmen ta slut, så stannar bilen inte direkt!
På Renault ZOE funkar det så här:
1. en varningsignal ljuder när räckvidden är 12 km.
2. därefter visas röda siffror för varje km som försvinner 11, 10, 9, 8 km.
3. vid mindre än 8 km räckvidd visar en symbol att batteriet nu är "tomt".
4. Batteriet är dock inte helt tomt utan man kan fortfarande köra vidare de återstående 7 km.
5. Efter dessa 7 km borde batteriet var helt tomt, men det är det inte! - det som händer nu är att bilen går ned i nödläge, bilens hastighet begränsas till 50 km/h, och efter ytterligare någon km begränsas hastigheten till 15 km/h, och därefter 6 km/h.
6. Efter ytterligare några km stannar till slut bilen, och även när bilen har stannat så lyser bilens ljus, servostyrning och servobromsar fungerar också precis som vanligt.