2020-03-09, 00:00
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja antingen skulle de förbjudit inresor till smittområden eller så skulle de sagt:

"Ni får åka men ni får inte komma tillbaka förrän ni genomgått en karantän som ni själva får bekosta" vilket jag tycker är en helt rimlig åtgärd. Vill man så kan man.

Precis, det gäller att vara kreativ. Blir intressant att se vilken handlingskraft svenska regeringen egentligen har jämfört med Italien och Kina, om virusets spridning blir ett faktum i nära paritet med den i de värst drabbade länderna.
Citera
2020-03-09, 00:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Läs det jag citerade kanske?

Hävdades att Tegnell ska hindra Bengt och Berit från att åka till Italien. Han kan självklart inte hindra dom men däremot om flygen stoppas så är det en annan sak. Därför jag skrev på egen risk. Så länge flygen går så kan man inte tvinga folk att resa. Det känns som att diskussionen börja att anta lite barnsliga proportioner när man måste förklara varje lilla detalj som inte borde kunnas missförstås.

Han kan hindra både flyg, tåg, bussar och bilar, sluta löjla dig. Israel och Ryssland satte ner foten direkt och har bägge runt 20 totalt trots att de var bland de första infekterade länderna med besök av bl.a. den där galna koreanska sekten. Men av någon anledning kunde Sverige inte göra något sånt så nu har Sverige alltså flest fall per capita i EU utanför Italien. Och ni slår er för bröstet och tycker det är skitbra.
Citera
2020-03-09, 00:02
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du skrev precis ordagrant att det inte finns något mörkertal i en annan tråd

I en annan tråd? Har inte skrivit i en annan tråd på länge, kan ju ha varit min bedömning just det datumet? Har btw inget minne av att ha skrivit så. Men läs det relevanta HÄR o NU, ett mörkertal att prata om kan du glömma. Om mörkertalet blir större (vilket kommer att visa sig) så kan jag återuppta den här diskussionen, jag är inte orolig om Bengt och Greta som enda ej identifierat smittade springer runt på stan i några veckor med coronavirus. Så smittsamt är det inte som man trodde i januari
Citera
2020-03-09, 00:04
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
I en annan tråd? Har inte skrivit i en annan tråd på länge, kan ju ha varit min bedömning just det datumet? Har btw inget minne av att ha skrivit så. Men läs det relevanta HÄR o NU, ett mörkertal att prata om kan du glömma. Om mörkertalet blir större (vilket kommer att visa sig) så kan jag återuppta den här diskussionen, jag är inte orolig om Bengt och Greta som enda ej identifierat smittade springer runt på stan i några veckor med coronavirus. Så smittsamt är det inte som man trodde i januari

Nä, då var det i denna tråd. Oavsett så skrev du att det inte finns något mörkertal. Detta tror jag du kommer du få äta upp imorgon när ytterliga fall uppdagas och folk smittats av personer inom Sverige. Det kommer alltid att finnas ett mörkertal då det alltid finns ett fönster mellan tidpunkten då du får symptom och tidpunkten då du smittar.
Citera
2020-03-09, 00:07
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Han kan hindra både flyg, tåg, bussar och bilar, sluta löjla dig. Israel och Ryssland satte ner foten direkt och har bägge runt 20 totalt trots att de var bland de första infekterade länderna med besök av bl.a. den där galna koreanska sekten. Men av någon anledning kunde Sverige inte göra något sånt så nu har Sverige alltså flest fall per capita i EU utanför Italien. Och ni slår er för bröstet och tycker det är skitbra.

Vad har det här med fallet Bengt och Greta att göra?

Jag skiter i per capita. Många svenskar reser till norra Italien på skidsemester! Någon man inte kan säga om t ex Tjeckien. Men lev du i tron om att det sprids i Sverige och att smittspårningen harr misslyckats. Dock är fakta att alla smittade kan lokaliseras till utlandet. Inte ens erat snack om mörkertal håller. Men jag förstår varför, för ni griper efter halmstrån
Citera
2020-03-09, 00:08
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:

Det behövs bara EN person som är mörkertalet:

Tegnell förklarar här.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12531841
Citera
2020-03-09, 00:11
Medlem
The World Health Organization (WHO), researchers from Johns Hopkins University, and other institutions all maintain datasets on the number of cases, deaths, and recoveries from the disease.

WHO och forskare från Johns Hopkins University och andra institutioner räknar på antal smittade – döda – tillfrisknande av coronaviruset. Alla länder lämnar tyvärr inte ut data – vissa länder testar inte smittade alls. Så de kan bara räkna på den faktiska datan de fått in.

I ett utbrott av en smittsam sjukdom är det inte bara viktigt att veta hur många som är sjuka utan även i vilken takt antal sjuka förändras i.

Då brukar man i dessa samanhang räkna i fördubbling av antal sjuka i tid dvs den tiden det tar antal sjuka att fördubblas i antal. Om antal smittade idag är exempelvis 100 stycken och det var 50 stycken smittade för tre dagar sedan så är fördublingstiden 3 dagar.

Den 8 mars är 105,586 sjuka i coronaviruset. Det är resultatet av 21 fördubbling av antal sjuka sedan smittan kom. Den 8 mars är 24,727 personer utanför kina i 102 regioner/länder sjuka och detta har fördubblats 5 gånger.

Människan tar ca 20 000 - 25 000 andetag per dygn. Det bli i genomsnitt 14 andetag per minut. Det blir 10-20 kg luft som passerar in och ut ur vårt system varje dag. Då coronaviruset smittar via luften – genom att folk andas och hostar och pratar så är det viktigt att förstå hur det kan bli en pandaepidimi. COVID-19 smittar via luftvägarna.

WHO skriver att folk som är smittade av COVID-19 kan visa symptom 5-6 dagar efter de blivit smittade samtididigt som inkubationstiden kan variera från 1-14 dagar. Finns källor på ännu längre inkubationstider.

För de flesta smittade börjar smittan i lungorna som sedan går i tre olika faser: viral replication, immune hyper-reactivity, and pulmonary destruction.

Median smittan för milda fall varar i ca 2 veckor från diagnos till klinisk frisk.

För svåra till kritisk sjuka kan sjukdomen vara 3 -6 veckor innan de blir klinisk friska.

För folk som dör kan det ta mellan 2 – 8 veckor.

Det är viktigt att veta för att kunna räkna ut en dödlighetsnivå av sjukdomen. Så dödligheten av en smitta är svår att beräkna i början av ett utbrott eller i pågående utbrott då alla patienter som inte dött ännu inte är medräknade när folk försöker räkna ut en dödlighet från början

I lungorna finns det två olika celler som blir infekterade av coronaviruset. Det är dels celler som tillverkar slem och dels hårliknande celler (celia).

De slemliknande cellerna hjälper till att skydda lugnorna från sjukdomar och hjälper även till att dina andningsorgan inte torkar ut. Celia celler som är hårliknande celler i lungorna fördelar slemmet och försöker sortera ut pollen och virus. Coronaviruset älskar att slå ut dessa två cellerna i lungorna vilket gör att folk får hosta – svårt att andas och kan få lugninflamation i båda lungorna samtidigt.

När detta händer så så försöker kroppen immunsystem bekämpa coronaviruset genom att hjälpa lungorna att tillfriskna men när man har coronaviruset så blir immuncellerna med infekterade och istället för att hjälpa lungorna at bli riska så dödar de lugnvävnader istället. Så du får lugnskador eller i värsta fall dör. Folk som tillfrisknat har fått permanenta lugnskador av coronaviruset iform av ärrvävnad och hårdheter i lugnorna. Coronaviruset skapar hål i lugnorna och lungorna ser ut som gåliga vaxkakor från bin.

Coronaviruset försvagar membranet mellan luftsäckarna och blodkärlen vilket gör att lumgorna blir fyllda med vätska och påverkar och detta är dödligt. Viruset påverkar även möjligheten för lungorna att skicka ut syre till övriga kroppen vilket kan leda till organsvikt vilket med är dödligt. Sedan kan även lever och njurar bli skua av coronaviruset.

För de flesta börjar coronaviruset som feber och torrhosta och kan leda till andningssvårigheter efter en tid.

För människor med hjärtsjukdomar – diabetes – astma/allergi – cancer – högt blodtryck är COVID-19 extra farligt och dödlig.

Vissa människor får milda symptom och upplever coronaviruset som en vanlig influensa men dessa kan smitta andra människor som blir betydligt mer sjuka.

Doktorer i Wuhan har rapporterat att två nyfödda smittades med coronaviruset inom 30 timmar efter de föddes. Man vet inte om dessa blev smittade i livmodern eller via bröstmjölken eler via luften.

Coronaviruset har spridits till 6 kontinenter på några veckor och 102 länder är drabbade. Alla länder rapporterar fortfarande inte in antal sjuka eller döda eller överlevande.

Spanska sjukan dödade ca 50 miljoner under de två åren smittan spreds och hade en dödlighetsnivå på ca 2.5 %.

Coronaviruset har en dödlighets nivå på 3-5 % med dagens data och siffror.

• Källor: https://ourworldindata.org/coronavirus
https://www.reuters.com/article/us-china-health-infant-idUSKBN1ZZ1C3

https://www.reuters.com/article/us-china-health-incubation/coronavirus-incubation-could-be-as-long-as-27-days-chinese-provincial-government-says-idUSKCN20G06W
Citera
2020-03-09, 00:11
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Nä, då var det i denna tråd. Oavsett så skrev du att det inte finns något mörkertal. Detta tror jag du kommer du få äta upp imorgon när ytterliga fall uppdagas och folk smittats av personer inom Sverige. Det kommer alltid att finnas ett mörkertal då det alltid finns ett fönster mellan tidpunkten då du får symptom och tidpunkten då du smittar.

Ändå finns inget BEVIS på att vi har nåt mörkertal över huvud taget.
Men självklart finns det nog några jäklar som springer runt på gatorna som helst borde sättas i karantän. Nånting annat är ju otänkbart.

Men just ordet mörkertal kan jag ändå tycka inbegriper fler än en handfull oidentifierade fall. Men det är ju en definitionsfråga.
Citera
2020-03-09, 00:14
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Det behövs bara EN person som är mörkertalet:

Tegnell förklarar här.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12531841

Jajamen och att denna person existerar har vi ännu inga BEVIS för!
Men det lär ju uppdagas när vi får en smittad i Sverige vars smittokälla inte kan härledas. Vi har inte fått något sånt bekräftat fall ännu
Citera
2020-03-09, 00:16
Medlem
Den här tråden borde fokusera mer på Anders Tegnell. Har han doktorsexamen i något annat än filosofi? Vad säger Torbjörn Tännsjö om Corona? Tycker Torbjörn att skolorna ska vara öppna? Om vi nu ska ta råd av filosofer kan vi väl ta en som är professor menar jag.
Senast redigerad av Stanislaus 2020-03-09 kl. 00:21.
Citera
2020-03-09, 00:18
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ändå finns inget BEVIS på att vi har nåt mörkertal över huvud taget.
Men självklart finns det nog några jäklar som springer runt på gatorna som helst borde sättas i karantän. Nånting annat är ju otänkbart.

Men just ordet mörkertal kan jag ändå tycka inbegriper fler än en handfull oidentifierade fall. Men det är ju en definitionsfråga.

Det är klart vi har ett mörkertal, ter sig väldigt osannolikt att det inte är fallet. Man testar ju inte folk som bara har symptom, utan bara folk som kommit från riskområden och känner symptom.
Citera
2020-03-09, 00:21
Avslutad
[quote=Melange5738|70606762

Ja, det är medvetet felaktigt eftersom det är medvetet missvisande. De visste att det smittade mellan människor och de visste att R0 var över 1, d.v.s pandemisk potential.
.[/QUOTE]

Detta är förstasidesstoff om det är sant.

På sidan med citatet som din kompis länkade till står ” För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger
statsepidemiolog Anders Tegnell.”

Han säger inte att det inte kan smitta mellan människor, han säger att det verkar dåligt på att
smitta mellan människor.

Har du någon konkret fakta som pekar på att AT i det läget visste att viruset var mer smittsamt än han påstod? Filmreferenser och vad du lärt dig i skolan säger ju inget om hur det gått till i just det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in