2020-03-08, 23:38
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Du tänker uppenbarligen fel. Att det finns ett mörkertal är ju bullshit. Om hundratalet svenskar springer runt på stan med odiagnostiserad coronasmitta, hur kommer det sig då att inte ETT ENDA FALL av bekräftad inhemsk icke anhörigt fall av coronavirus har uppdagats?
Så ditt och andras prat om stora mörkertal kan härmed förkastas!

Med detta i beaktande så torde ju smittspårningen ha varit åtminstone effektiv. Eller så har man haft mestadels tur. Nej jag har ingen insyn i hur smittspårningen fungerat i detalj men har ingen anledning att klaga så länge det verkar ha varit mycket effektivt.

Är du dum? Hur kan det vara bullshit? Man kan anta med 95% säkerhet att det finns minst en person som springer runt med Corona utan symptom och maximalt väldigt många. Det finns garanterat to.m person i detta nu som har Corona men inte söker till sjukvården för att de inte tror att det är just Corona. Vi har utbytesstudenter på nästan varje universitet i Sverige från de drabbade områdena (Iran, Italien, Spanien och övriga EU länder med mindre smitta, därtill Kina), hur väl tror du man genomfört åtgärder i detta fall. Du har allt för stor tillit till hanteringen av smittan, såpass att det tangerar det absurda.

Jag pratar inte om stora mörkertal, jag pratar om att det finns ett mörkertal. Hur stort det däremot är kan ingen veta med säkerhet då det är omöjligt, och folk utan symptom kan smitta. Lär dig läsa din idiot.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-03-08 kl. 23:41.
Citera
2020-03-08, 23:40
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Självklart lär det finnas ett litet antal som har missats. Men att det finns ”stora mörkertal” är ju bara för dumt att påstå. Ändå är det dessa som man ännu inte har identifierat med corona som gör mig mest orolig. Då är det omöjligt att bedriva smittspårning vilket inte betyder att smittspårningen inte fungerar i praktiken dock. Men en handfull ej identifierade kan samhället nog klara av men kanske inte om det blir uppemot ett hundra. Smittsamheten är inte skyhög som sagt och man är sjuk en begränsad tid på 2-5 veckor.

Ingen har skrivit att det är stora mörkertal. Du har förnekat att det överhuvudtaget finns ett mörkertal. Jag har sagt att det finns ett men ingen kan veta hur stort det är. Stå för vad du skriver!
Citera
2020-03-08, 23:41
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du glömmer att nämna den överhängande risken för permanenta skador på lungor, nervsystem och testiklar, många av vilka vi inte känner till än i vilken omfattning de förekommer.

Nja glömmer och glömmer.. jag tyckte inte det var relevant att skriva. Men nu har det påtalats. Det medför ju också en form av skada. Antal döda säger inte allt om tragedin
Citera
2020-03-08, 23:43
Avslutad
Citat:
Jag gav dig två exempel, ett på att han insinuerade att viruset inte spreds mellan människor och ett att viruset inte sprids via ytor. Varför skulle en statsepidemiolog yttra sig på ett spekulativt sätt?

För att man hoppades att kineserna skulle lösa problemet. Panik ger massa dåliga bieffekter på samhället och kan orsaka värre skador än viruset i sig. Det är en svår balansgång men det är fan inte Anders Tegnells arbetsuppgift att se till att ekonomin fungerar.

Du sade inte att han uttalade sig spekulativt (det är en annan diskussion). Du sade att han ljög.

Det du påstår är ju att AT gick ut med medvetet felaktig information den 16 januari. Vilket förutsätter att han lurat/fått med sig resten av myndigheten på det. Har du något som backar upp det utöver dina egna påståenden?

Jag säger inte att myndigheter aldrig skulle ljuga, men jag tycker inte det verkar logiskt i det här fallet. Man kunde ju räkna med att det skulle komma fram ändå om smittan fortsatte spridas. Och panik hade det väl knappast blivit i det läget?
Citera
2020-03-08, 23:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nja glömmer och glömmer.. jag tyckte inte det var relevant att skriva. Men nu har det påtalats. Det medför ju också en form av skada. Antal döda säger inte allt om tragedin

Vilket gör FMHs och Anders Tegnells ageranden och påståenden än mer märkvärdiga. "Nej vi kan inte hindra någon från att åka på skidsemester i ett smittområde trots att vi vet att det föreligger risk för permanenta skador av viruset!" WTF liksom? Varför är Bengt och Berits snowrollersemester viktigare än risken för permanenta skador när man inte får röka en gås i dum-Sverige?
Citera
2020-03-08, 23:47
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ingen har skrivit att det är stora mörkertal. Du har förnekat att det överhuvudtaget finns ett mörkertal. Jag har sagt att det finns ett men ingen kan veta hur stort det är. Stå för vad du skriver!

Jättemånga har skrivit stora mörkertal! Bara för att du har missat det ...

Och ett fåtal som inbegrips i dessa mörkertal är hanterbara. Därför kan dessa fåtalet bortses ifrån. Men man bör så klart arbeta frenetiskt för att identifiera alla smittade och det gör man ju bevisligen redan. Annars hade ju mörkertalen varit.. ja stora som ni skriver.
Citera
2020-03-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ni som misstänkliggör, förlöjligar och dumförklarar mannen är dom som inte har tänkt vidare långt! För hör ni inte hur bisarrt det låter? Hur tror du att han har fått sitt jobb om inte på sin bildade kunnighet inom området?

Har Tegnell en relevant examen? På wikipedia står det att han är en läkare som doktorerat i filosofi. I så fall är han autodidakt om något.
Citera
2020-03-08, 23:49
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Jättemånga har skrivit stora mörkertal! Bara för att du har missat det ...

Och ett fåtal som inbegrips i dessa mörkertal är hanterbara. Därför kan dessa fåtalet bortses ifrån. Men man bör så klart arbeta frenetiskt för att identifiera alla smittade och det gör man ju bevisligen redan. Annars hade ju mörkertalen varit.. ja stora som ni skriver.

Jag har inte skrivit det, så citera inte mig felaktigt. Tror du kommer få äta upp mycket av det du påstår precis som Tegnell. Resten låter jag vara osagd.
Citera
2020-03-08, 23:49
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Vilket gör FMHs och Anders Tegnells ageranden och påståenden än mer märkvärdiga. "Nej vi kan inte hindra någon från att åka på skidsemester i ett smittområde trots att vi vet att det föreligger risk för permanenta skador av viruset!" WTF liksom? Varför är Bengt och Berits snowrollersemester viktigare än risken för permanenta skador när man inte får röka en gås i dum-Sverige?

Res på egen risk.
Citera
2020-03-08, 23:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Är du dum? Hur kan det vara bullshit? Man kan anta med 95% säkerhet att det finns minst en person som springer runt med Corona utan symptom och maximalt väldigt många. Det finns garanterat to.m person i detta nu som har Corona men inte söker till sjukvården för att de inte tror att det är just Corona. Vi har utbytesstudenter på nästan varje universitet i Sverige från de drabbade områdena (Iran, Italien, Spanien och övriga EU länder med mindre smitta, därtill Kina), hur väl tror du man genomfört åtgärder i detta fall. Du har allt för stor tillit till hanteringen av smittan, såpass att det tangerar det absurda.

Jag pratar inte om stora mörkertal, jag pratar om att det finns ett mörkertal. Hur stort det däremot är kan ingen veta med säkerhet då det är omöjligt, och folk utan symptom kan smitta. Lär dig läsa din idiot.
Du kan själv bestämma hur många coronafall du har i ett land genom att bestämma hur många du testar. Vi har till exempel ingen "inhemsk" spridning i Sverige officiellt för några sådana personer har vi inte testat.
Citera
2020-03-08, 23:50
Avslutad
Citat:

Så kan det förstås vara. Det kan ju alltid finnas mörkertal (går ju per definition inte att motbevisa ett påstående om mörkertal) Personer kan slinka igenom systemet. Men i så fall är det inte något stort mörkertal eftersom det så småningom skulle dyka upp smittade personer som inte kan kopplas till ”importfall”. Några sådana har väl inte dykt upp?

Frågan är vad detta leder till för slutsats? Hur ska myndigheterna agera för att hitta detta mörkertal?
Citera
2020-03-08, 23:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Du sade inte att han uttalade sig spekulativt (det är en annan diskussion). Du sade att han ljög.

Ja det är att ljuga. Att ge missvisande information eller undanhålla information är att ljuga. Det är den vanligaste typen av lögn som finns som du, jag och alla andra använder oss av varje dag även om vi säger att vi inte ljuger.

Citat:
Det du påstår är ju att AT gick ut med medvetet felaktig information den 16 januari. Vilket förutsätter att han lurat/fått med sig resten av myndigheten på det. Har du något som backar upp det utöver dina egna påståenden?

Ja, det är medvetet felaktigt eftersom det är medvetet missvisande. De visste att det smittade mellan människor och de visste att R0 var över 1, d.v.s pandemisk potential.

Citat:
Jag säger inte att myndigheter aldrig skulle ljuga, men jag tycker inte det verkar logiskt i det här fallet. Man kunde ju räkna med att det skulle komma fram ändå om smittan fortsatte spridas. Och panik hade det väl knappast blivit i det läget?

Jag har pluggat biologi och jag vet att det är så här de brukar göra. Det är så vi fick lära oss att det går till och det är precis så det går till i filmen "Contagion" och om du tittar på Bill Gates-seminariet från förra året så fattar du att det är precis så de kom fram till att man måste göra om man står inför ett virus man inte kan hejda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in