2020-03-08, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Då känner jag mig helt lugn också, om du är det...

Men.. Men... Alla de som nu kommer hem ifrån Österrike då? De som både du och Folkhälsomyndigheten glömt bort och som vandrar runt som smittspridare just nu i landet.
Vad skall vi tro om dem?

Vi har ännu inte ens sett början på detta i Sverige.

Sverige har nästan dubbelt så många smittade per capita som Österrike.

Sverige ligger alltså på nionde plats i världen när det gäller smittade per capita. Och på fjärde plats i Europa.
Citera
2020-03-08, 23:23
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/

Den andra källan lämnar jag åt Melange

Dock säger han inte att det inte smittar mellan människor som tidigare hävdats! Att få för sig en sån sak om en av Sveriges främsta experter på området är ju stendumt! Dessutom smittar det inte så mkt som vissa verkar tro. Med era prognoser på 10 000+ smittade i Sverige idag (bara för en vecka sedan hävdades detta) så borde ju smittsamheten vara högre än det visade sig.

Personer som har vistats bland hundratalet människor under flera dagar (med symptom) som senare har visat sig bära på coronaviruset har oftast bara smittat 1-2 ytterligare individer!

Även med en R0 (förväntad smittsamhet person till person) på 2-3 som bedöms så behöver det inte betyda att det är kört. Med smittspårning kan man få kontroll över situationen i bästa fall. I värsta fall tvingas man sätta städer och regioner i karantän för att förhindra en epidemi.

Lite ironiskt att alla i panik tjatar om att viruset sprider sig i Sverige! Det sprider sig inte alls i Sverige. Det är människor som har varit utomlands och smittats som senare bekräftas vara smittade väl tillbaka i Sverige som nästan alla bekräftade fall består av! Resterande är anhöriga till dessa personer! Det sprider sig inte i Sverige i nuläget!
Citera
2020-03-08, 23:24
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Italien har så många fler smittade så det är klart att det ökar mer där. Nu har samtliga svenskar snart kommit hem från sportlovsledigheten och smittspårningen verkar ha fungerat bra. Jag tror att det kommer att plana ut nu
Räcker ju i princip med att en coronasmittad ska kleta lite corona på en stoppknapp eller dylikt på en spårvagn för att smittspårning som metod ska tappa trovärdighet. Jag misstänker att smittspårning funkar extremt dåligt för indirekt kontaktsmitta. Så givet att corona kan smitta via indirekt kontaktsmitta så är det väl nästan givet att vi kommer se en större spridning i Sverige?
Citera
2020-03-08, 23:27
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Lite ironiskt att alla i panik tjatar om att viruset sprider sig i Sverige! Det sprider sig inte alls i Sverige. Det är människor som har varit utomlands och smittats som senare bekräftas vara smittade väl tillbaka i Sverige som nästan alla bekräftade fall består av! Resterande är anhöriga till dessa personer! Det sprider sig inte i Sverige i nuläget!

Är du seriös? Det är omöjligt att det inte spridits till någon i Sverige utöver anhöriga, om du kollar på hur smittspårningen fungerar och vilka åtgärder man tar. Det är helt omöjligt.

Du kan inte ta FHM siffror som fakta. Det är bekräftade fall. Utanför finns verkligheten där folk inte vill gå i karantär frivilligt för att inte förlora arbetstid eller missa studier. Folk som inte bryr sig om de känner symptom då de antar att det inte är Corona. Folk som inte känner av symptom och går på allmänna toaletter. etc. etc.
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-03-08 kl. 23:29.
Citera
2020-03-08, 23:30
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vad innebär det att smittspårningen fungerar bra? Vad baserar du det på när ingen vet mörkertalet. Förklara för mig hur smittspårningen går till du som tycker att det är bra. Hur får jag eller FHM kontakt med dig om jag åker buss bredvid dig och har Corona, för att sedan bli sjuk två dagar senare? Tänk innan du skriver.

Du tänker uppenbarligen fel. Att det finns ett mörkertal är ju bullshit. Om hundratalet svenskar springer runt på stan med odiagnostiserad coronasmitta, hur kommer det sig då att inte ETT ENDA FALL av bekräftad inhemsk icke anhörigt fall av coronavirus har uppdagats?
Så ditt och andras prat om stora mörkertal kan härmed förkastas!

Med detta i beaktande så torde ju smittspårningen ha varit åtminstone effektiv. Eller så har man haft mestadels tur. Nej jag har ingen insyn i hur smittspårningen fungerat i detalj men har ingen anledning att klaga så länge det verkar ha varit mycket effektivt.
Citera
2020-03-08, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men herregud, kolla datumet för påståendet människa. Den 16 januari var epidemin ett faktum.

Allt jag bad om en källa som visade att det var fråga om en lögn. Av den källa som jag fick framgår att några hundra smittats på en marknad. Hur bevisar det att man ljugit? Då får du ge mig en bättre källa.

Har du funderat själv på sannolikheten att FHM skulle konspirera mot svenskarna? Vad är poängen att ljuga om detta den 16 januari? Om man visste att det spreds mellan människor, varför inte säga det då? Särskilt med tanke på att man borde vara 100 % säker på att det skulle komma fram för eller senare. Det är ju fullkomligt ologiskt.
Citera
2020-03-08, 23:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Dock säger han inte att det inte smittar mellan människor som tidigare hävdats! Att få för sig en sån sak om en av Sveriges främsta experter på området är ju stendumt!

Du menar att det var smart att insinuera att ca 700 personer blivit smittade av något annat än människosmitta?

Citat:
Dessutom smittar det inte så mkt som vissa verkar tro. Med era prognoser på 10 000+ smittade i Sverige idag (bara för en vecka sedan hävdades detta) så borde ju smittsamheten vara högre än det visade sig.

Vet inte vad du dillar om men R0 för viruset är för närvarande 4-7, d.v.s helt omöjligt att isolera. Det spelar ingen roll vad prognoserna är när det dubblas omkring var 5 dag på en global nivå.

Citat:
Personer som har vistats bland hundratalet människor under flera dagar (med symptom) som senare har visat sig bära på coronaviruset har oftast bara smittat 1-2 ytterligare individer!

Det finns också personer som smittat mer än 20 personer. Den tyska patient 0 har smittat tusentals indirekt.

Citat:
Även med en R0 (förväntad smittsamhet person till person) på 2-3 som bedöms så behöver det inte betyda att det är kört. Med smittspårning kan man få kontroll över situationen i bästa fall. I värsta fall tvingas man sätta städer och regioner i karantän för att förhindra en epidemi.

Med vilka samhällskostnader? Du fattar att det här kostar massa pengar och tar resurser från sjukvården?

Citat:
Lite ironiskt att alla i panik tjatar om att viruset sprider sig i Sverige! Det sprider sig inte alls i Sverige.

Enligt WHO gör det det.
Citera
2020-03-08, 23:33
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Dock säger han inte att det inte smittar mellan människor som tidigare hävdats! Att få för sig en sån sak om en av Sveriges främsta experter på området är ju stendumt! Dessutom smittar det inte så mkt som vissa verkar tro. Med era prognoser på 10 000+ smittade i Sverige idag (bara för en vecka sedan hävdades detta) så borde ju smittsamheten vara högre än det visade sig.

Alltså jag fattar inte hur du kan vara så säker på att det inte pågår en smittspridning i Sverige? Är det önsketänkande? SR har skapat grafik som du kan se här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7420241

Antalet hemkomna från Italien kanske har ökat exponentiellt...
Citera
2020-03-08, 23:34
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Är du seriös? Det är omöjligt att det inte spridits till någon i Sverige utöver anhöriga, om du kollar på hur smittspårningen fungerar och vilka åtgärder man tar. Det är helt omöjligt.

Du kan inte ta FHM siffror som fakta. Det är bekräftade fall. Utanför finns verkligheten där folk inte vill gå i karantär frivilligt för att inte förlora arbetstid eller missa studier. Folk som inte bryr sig om de känner symptom då de antar att det inte är Corona. Folk som inte känner av symptom och går på allmänna toaletter. etc. etc.

Självklart lär det finnas ett litet antal som har missats. Men att det finns ”stora mörkertal” är ju bara för dumt att påstå. Ändå är det dessa som man ännu inte har identifierat med corona som gör mig mest orolig. Då är det omöjligt att bedriva smittspårning vilket inte betyder att smittspårningen inte fungerar i praktiken dock. Men en handfull ej identifierade kan samhället nog klara av men kanske inte om det blir uppemot ett hundra. Smittsamheten är inte skyhög som sagt och man är sjuk en begränsad tid på 2-5 veckor.
Citera
2020-03-08, 23:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Allt jag bad om en källa som visade att det var fråga om en lögn. Av den källa som jag fick framgår att några hundra smittats på en marknad. Hur bevisar det att man ljugit? Då får du ge mig en bättre källa.

Jag gav dig två exempel, ett på att han insinuerade att viruset inte spreds mellan människor och ett att viruset inte sprids via ytor. Varför skulle en statsepidemiolog yttra sig på ett spekulativt sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Har du funderat själv på sannolikheten att FHM skulle konspirera mot svenskarna? Vad är poängen att ljuga om detta den 16 januari? Om man visste att det spreds mellan människor, varför inte säga det då? Särskilt med tanke på att man borde vara 100 % säker på att det skulle komma fram för eller senare. Det är ju fullkomligt ologiskt.

För att man hoppades att kineserna skulle lösa problemet. Panik ger massa dåliga bieffekter på samhället och kan orsaka värre skador än viruset i sig. Det är en svår balansgång men det är fan inte Anders Tegnells arbetsuppgift att se till att ekonomin fungerar.
Citera
2020-03-08, 23:36
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Är du förtidspensonerad?

Alla i det här landet torde ha ganska klart för sig att vi lever i en konsensuskultur. Det innebär att folk i allmänhet accepterar vad olika auktoriteter påstår utan att opponera sig. Detta beteende torde vara särskilt utbrett inom kommunal och statlig verksamhet där det ite finns någon morot att agera annorlunda - som det KAN finnas inom företag som opererar på en marknad.

Para nu detta med en utbredd ovilja att ta ansvar och agera. vars ursprung framför allt är feminiseringen av detta samhälle. Feminisering innebär att allt fler män beter sig som kvinnor TRADITIONELLT har gjort. Dvs man väntar på att andra ska ta initiativet och när så sker följer man eventuellt efter. Detta manifesterar sig tydligt genom att Tegnell väntar på order, råd och forskarrön från WHO och Kina innan han fattar beslut. Runtom i landet ser vi tydligt hur rektorer, kommunalchefer etc rättar sig efter FHM:s råd. Utom förstås ett fåtal beslutsfattare som har att göra med rika och väletablerade föräldrar som kan driva genom sina egna intressen.

/Johan

Exakt, se bara hur våra kära politiker nu tror att de har ryggen fri när de har delegerat ansvaret till Myndigheterna som å andra sidan har politiskt tillsatta generaldirektörer.

Och där står vi nu, FHM som vad jag anser består av personer som tyvärr inte kan läsa av situationers allvar utan litar på WHO säger och skriver i sina fattiga rapporter och sedan agerar därefter.

När man istället borde haft ett öppet öga på vad som händer i världen och hur andra agerar när vi hade ett stort försprång men icke utan man låter WHOs ekonomiska tankesätt styra och istället för att vara proaktiv så reagerar man hela tiden på inkomna lokala resultat i efterhand.
Citera
2020-03-08, 23:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Smittsamheten är inte skyhög som sagt och man är sjuk en begränsad tid på 2-5 veckor.

Du glömmer att nämna den överhängande risken för permanenta skador på lungor, nervsystem och testiklar, många av vilka vi inte känner till än i vilken omfattning de förekommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in