2020-03-08, 20:37
Medlem
Tegnell passar bättre in att göra prognoser på smhi än det han pysslar med idag. Fy faan vilken klåpare och pajas!
Citera
2020-03-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag tror inte att denna smittspårningen fungerar av den enkla anledningen att man har enbart testat enligt vissa kriterier och därför så har man missat de som faller mellan stolarna = ingen kontroll på spridningen.
Hade man även testat de andra som hade samma symptom så hade läget varit annorlunda.

Då bedömningen är att det inte pågår någon spridning i samhället finns det i dagsläget ingen anledning att testa folk som inte varit i nära kontakt med tidigare bekräftat smittade. Vad är det som du inte förstår?
Citera
2020-03-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Tegnell passar bättre in att göra prognoser på smhi än det han pysslar med idag. Fy faan vilken klåpare och pajas!

SMHI har haft helt fel och det många gånger, till skillnad från Tegnell. Har du ens läst något om honom och hans karriär? Ämbetsman med kompetens som få besitter. Prognoserna har varit pålitliga och visat sig stämma.
Citera
2020-03-08, 20:44
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Man kommer alltid missa så många verkar få ganska milda symptom.
Och då det är vanliga influensatider så har säkert många av dom som inte uppsöker sjukvården vanliga influensan.

Så jag tror inte mörkertalet är så stort.

Ja och av samma anledning anser jag att mörkertalet är så stort, patienter som verkligen har Covid-19 och har inga allvarliga symptom går givetvis under radarn men de smittar likt förbaskat.
Citera
2020-03-08, 20:46
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
SMHI har haft helt fel och det många gånger, till skillnad från Tegnell. Har du ens läst något om honom och hans karriär? Ämbetsman med kompetens som få besitter. Prognoserna har varit pålitliga och visat sig stämma.
Jag är nyfiken, vilka prognoser är det som visat sig stämma? Vore toppen om du kunde lista typ 5st. Jag har tyvärr inte hittat några utsagor som stått tidens test än!
Citera
2020-03-08, 20:46
Medlem
Kan detta verkligen vara korrekt citerat? Känns som parodi.

” – Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Känns riktigt illa om detta är den främsta vi har i ämnet.
Citera
2020-03-08, 20:48
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Experter väljer orden och talar bara fastslagen fakta, till skillnad från lekmän. Vad vi förstod så överlevde viruset inte längre än några minuter utan en värd varvid den bedömningen gjordes, att ytor inte behöver desinfekteras i annat än undantagsfall. Den bedömningen har vi fått anledning att ompröva och våra nya rekommendationer är att ytor bör desinfekteras då viruset kan smitta via ytor en något länge tid äv vad vi tidigare trott.

Du skriver som du är AT men helt ärligt så har han bättre saker för sig, så säg vilken nummer hans kontor har och vilken byggnad, du har 2min på dig
Citera
2020-03-08, 20:48
Medlem
hejsan07s avatar
Teoretisk krivbordsvetenskap fungerar bra i teorin.
Låt mig förkara deras/hans tankefel.
Teorin är ju: att man inte smittar om man kommer från smittat onråde om man ÄR frisk.=sant
MEN

Men i verkligheten måste personen som rest till ett område med smitta bara ställa sig frågan: om den KÄNNER sig frisk från Coronaviruset.

Tolkningsfråga,

Detta skrivbortsresonemeng går inte att implementera till verkliga människor. En del går till de stupar utan att förstå att de varit sjuka medans andra tolkar det som att de ju bara har en vanlig förkylning.

Därför är det bättre att rekommendera att alla som varit i riskområde bör undvika människor en vecka eller två.

Människor sänker garden och tog därför inte smittan på allvar förra veckan.

Många åkte glatt kollektivtrafik med både feber och hosta och klampade in som bror duktig på arbetsplatsen och sa att Corona var trams och en förkylning hsr inte dödat någon förr...

(Andra som åkt skidor på en isolerad ö inordpolen fick panik och ringde 117 sjukskrev sig för att de kanske kaaanske träffat en Isbjörn med ett Corona virus ovh denna katogori männidkor kan vi sndra inte tassa på tå inför.)
Senast redigerad av hejsan07 2020-03-08 kl. 20:52.
Citera
2020-03-08, 20:49
Medlem
Citat:

Haha, alltså shut the fuck up, gå och pulla Tegnell i röven sen sniffa på ditt finger medans du njuter av lukten jesus christ..
Anders Tegnell är en clown som hör hemma på en cirkus
Citera
2020-03-08, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Experter väljer orden och talar bara fastslagen fakta, till skillnad från lekmän. Vad vi förstod så överlevde viruset inte längre än några minuter utan en värd varvid den bedömningen gjordes, att ytor inte behöver desinfekteras i annat än undantagsfall. Den bedömningen har vi fått anledning att ompröva och våra nya rekommendationer är att ytor bör desinfekteras då viruset kan smitta via ytor en något länge tid äv vad vi tidigare trott.

Men herregud människa, Tegnell påstod att viruset inte överlevde på ytor bara för någon vecka sen men det fanns många studier som visade att det överlevde upp till 9 dagar i början av februari! Så frågan kvarstår: vad är det för studie som Tegnell ansåg vara mer trovärdig och varför FHM ansåg att det var OK att spela rysk roulette med folkhälsan när det fanns studier som påvisade motsatsen?

Jag fattar precis varför outbildade människor i Afrika dödar smittskyddsarbetare under pågående epidemier och det är p.g.a att det finns personer som dig och Tegnell som jobbar där.
Citera
2020-03-08, 20:53
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men herregud människa, Tegnell påstod att viruset inte överlevde på ytor bara för någon vecka sen men det fanns många studier som visade att det överlevde upp till 9 dagar i början av februari! Så frågan kvarstår: vad är det för studie som Tegnell ansåg vara mer trovärdig och varför FHM ansåg att det var OK att spela rysk roulette med folkhälsan när det fanns studier som påvisade motsatsen?

Jag fattar precis varför outbildade människor i Afrika dödar smittskyddsarbetare under pågående epidemier och det är p.g.a att det finns personer som dig och Tegnell som jobbar där.

Fan, det där sista var inte nödvändigt, skäms tamefan!
Citera
2020-03-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Ja och av samma anledning anser jag att mörkertalet är så stort, patienter som verkligen har Covid-19 och har inga allvarliga symptom går givetvis under radarn men de smittar likt förbaskat.

Fast jag uppfattar det som att människor här i Sverige är lite mer a jour med omvärlden än random kines.
Dvs att man har vart jävligt varsam om man börjat känna sig krasslig.
Man har skött handhyginene bättre.

För man ska ändå komma ihåg att det är en droppsmitta. 0,5-2 meter som dom dropparna tar sig. Inte aerosoler som tar sig långväga.

Och vad man har kunnat se hittils så har ju alla hittade fall någon koppling till områdena som vart smittade eller en redan smittad person.

Så mörkertalet kan absolut finnas men jag tror inte att det bidrar så mycket till en vidare spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in