2020-03-08, 23:13
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Hur farligt är det att åka kollektivtrafik?
Det beror på VEM du står tätt bredvid och hur länge och OM du tillhör en riskgrupp.
Följ utvecklingen i Italien så får du svaren. Många smittades just i kollektivtrafik (flyg, buss, tågresor )

De importerade fallen vi har i Sverige har just smittats i kollektivtrafik (bussar, flyg, tåg)
Citera
2020-03-08, 23:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
De två förstnämnda påståendena.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/

Citat:
För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Nej så klart, de tusentalet som är smittade har blivit bitna av vampyrer.

Citat:
Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen men bedömer risken för fall i Sverige som mycket låg.

Och alla som gått grundkursen i biologi skulle inte göra den analysen genom att enbart titta på R0.

https://news.upday.com/sv/allt-du-behover-veta-om-coronaviruset/

Citat:
Viruset ska inte smitta via föremål eller ytor, och enligt Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, är det vanligare att man blir smittad inomhus än utomhus.
Citera
2020-03-08, 23:14
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Italien har så många fler smittade så det är klart att det ökar mer där. Nu har samtliga svenskar snart kommit hem från sportlovsledigheten och smittspårningen verkar ha fungerat bra. Jag tror att det kommer att plana ut nu

Vad innebär det att smittspårningen fungerar bra? Vad baserar du det på när ingen vet mörkertalet. Förklara för mig hur smittspårningen går till du som tycker att det är bra. Hur får jag eller FHM kontakt med dig om jag åker buss bredvid dig och har Corona, för att sedan bli sjuk två dagar senare? Tänk innan du skriver.
Citera
2020-03-08, 23:15
Avstängd
Citat:
Du får ger mig källor för jag litar inte på att du neutralt återger fakta.

Om det du säger stämmer så är det ju fler människor inblandade i konspirationen, bland annat personal på Folkhälsomyndigheten. AT skulle ju knappast ensam hitta på detta. De är ju ett team på myndigheten.

Är du förtidspensonerad?

Alla i det här landet torde ha ganska klart för sig att vi lever i en konsensuskultur. Det innebär att folk i allmänhet accepterar vad olika auktoriteter påstår utan att opponera sig. Detta beteende torde vara särskilt utbrett inom kommunal och statlig verksamhet där det ite finns någon morot att agera annorlunda - som det KAN finnas inom företag som opererar på en marknad.

Para nu detta med en utbredd ovilja att ta ansvar och agera. vars ursprung framför allt är feminiseringen av detta samhälle. Feminisering innebär att allt fler män beter sig som kvinnor TRADITIONELLT har gjort. Dvs man väntar på att andra ska ta initiativet och när så sker följer man eventuellt efter. Detta manifesterar sig tydligt genom att Tegnell väntar på order, råd och forskarrön från WHO och Kina innan han fattar beslut. Runtom i landet ser vi tydligt hur rektorer, kommunalchefer etc rättar sig efter FHM:s råd. Utom förstås ett fåtal beslutsfattare som har att göra med rika och väletablerade föräldrar som kan driva genom sina egna intressen.

/Johan
Citera
2020-03-08, 23:15
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.order
Största problemet är nog inte om Tegnell är kompetent eller inte.
Största problemet är att han är tillsatt av socialdemokratiska politbyrån och dom har sagt åt honom vad han ska säga.
Hade svenska folket fått veta sanningen om hur dåligt förberedda Sverige är så hade det blivit totalt kaos.

Precis. Tegnell har också hintat om detta i grumliga ordalag, att det kan hända mindre bra saker om det blir panik. Ingen j-a journalist har frågat vad han menar konkret med det uttalandet.
Citera
2020-03-08, 23:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja, men på samma sida står det att några hundratal människor smittats på en marknad. Hur bevisar det att FHM/AT ljuger, vilket Melange påstod. AT:s påstående att det inte verkar spridas mellan människor var väl inte så konstigt i det läget. Det var väl baserat på den begränsade information man hade då. Jag tycker det verkar som ni övertolkar detta.

Men herregud, kolla datumet för påståendet människa. Den 16 januari var epidemin ett faktum.
Citera
2020-03-08, 23:16
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Italien har så många fler smittade så det är klart att det ökar mer där. Nu har samtliga svenskar snart kommit hem från sportlovsledigheten och smittspårningen verkar ha fungerat bra. Jag tror att det kommer att plana ut nu

Då känner jag mig helt lugn också, om du är det...

Men.. Men... Alla de som nu kommer hem ifrån Österrike då? De som både du och Folkhälsomyndigheten glömt bort och som vandrar runt som smittspridare just nu i landet.
Vad skall vi tro om dem?

Vi har ännu inte ens sett början på detta i Sverige.
Citera
2020-03-08, 23:18
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Visst, men det handlar ju fortfarande inte om någon stor smittspridning inom befolkningen. 200 personer på 10 miljoner är ingen ”utbredd smitta”.

Däremot kan hålla med om att han inte borde uttala sig så tvärsäkert. Det är ju ett virus det handlar om så det hör till sakens natur att det inte är helt förutsebart. Och om inte annat så ger han ju ammunition till sina hatare på FB :-)

Misstänker att du aldrig kom till funktioner i matematiken...
Citera
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ja, men på samma sida står det att några hundratal människor smittats på en marknad. Hur bevisar det att FHM/AT ljuger, vilket Melange påstod. AT:s påstående att det inte verkar spridas mellan människor var väl inte så konstigt i det läget. Det var väl baserat på den begränsade information man hade då. Jag tycker det verkar som ni övertolkar detta.
Men varför ska han spekulera i att det inte verkar spridas istället för att säga som det var? Det vore (väldigt) mycket mer förtroendeingivande att säga nåt i stil med att "vi har inte tillräckligt med information för att veta om det sprids mellan människor sinsemellan eller ej". Istället så väljer Tegnell istället att spekulera, vilket han alltså fortsatt göra sedan dess... Nu senast med att vi ser kulmen på måndag eller tisdag.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar att Tegnell inger förtroende när han säger att det inte förekommer smittspridning i Italien, att man bör leva som vanligt, att barn inte smittar och att åka kollektivtrafik är ofarligt?
I princip allt idioten har sagt har varit fel, toppen vi påstods ha haft kommer vi nu att ha om några dagar? Samtidigt börjar helt orelaterade fall till Iran och Italien dyka upp.

Tegnell har aldrig påstått att barn inte smittar och det har heller ingen annan på FHM gjort. Vad han sagt är att barn som grupp betraktat inte är smittdrivande och heller inte utvecklar särskilt svåra symptom. Detta baserat på studier i Kina och data från Italien. Och av denna anledning är en så drastisk åtgärd som att stänga alla skolor inte befogad, då måste ju hundratusentals föräldrar vabba eller ungarna springa omkring och ställa till hyss på dagarna.
Vet inte om du missförstår med flit eller bara inte begriper vad de säger...?
Citera
2020-03-08, 23:20
Medlem
zurfarns avatar
Anders Tegnell har ju gjort bort sig förut i allmän media.

Nu torde han bara totalkörd. Han måste bort. Och jag hoppas att det händer snarast. Vilken jävla fjant som ska avlönas av mina och dina skattepengar.
Citera
2020-03-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/

Den andra källan lämnar jag åt Melange

Intressant läsning så här med facit i hand.
Citat:
Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen men bedömer risken för fall i Sverige som mycket låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in