Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
1) ändock är han en av Sveriges främsta experter och har ingen anledning att ljuga för det svenska folket
2) Det står inte alls tämligen klart att vi kommer att få 1000+ fall. Peaken nås måndag/tisdag enligt Tegnell.
3) vi har inget mörkertal att tala om, för det hade visat sig på andra sätt redan om så var fallet
Problemet kommer om han har fel en andra gång i sin gissning. Då blir det inte mycket kvar av förtroendekapitalet...
Förtroendekapital är inget högt när det kommer till Svenska myndigheter.. Vilket i sin tur är ett problem som ger långsiktiga effekter på landet.
Vad man menar med mörkertal är kanske olika. Att man skulle dölja siffror tror jag inte på, men hur det ser ut med smittade som ännu inte visat allvarlig symtom utan mer lindrigt och misstages för vanlig influensa av den enskilde och därmed i förlängningen smittar andra kanske är en diskussionsfråga.
Samtidigt tror jag att han har en press på sig uppifrån att komma med lugnande besked för att inte skapa panik som får andra effekter.
Tids nog får vi facit i hand.
Hoppas verkligen din optimism vinner över min pessimism o att vi haft en jäkla tur rent ut sagt.