2020-03-08, 21:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Den sidan har jag oxå kollat regelbundet
Och nej jag blir inte så nödig att jag får rusa på toa
Med tanke på hur vi reser o rör oss idag. Vi 8 miljarder , så tycker jag det borde gå mycket fortare

Håller med om att det är våra politiker som är farligast mest verklighetsfrånvända man kan hitta
Stackars italienare , rena rama DDR - fasoner
Man tror ju knappt nyheterna är på riktigt nuförtiden
Tänk när svetsar-steffe sätter hela Stocholm i karantän

Det blir många historier att berätta för barnbarnen
Mörkertalen är gigantiska. Och de smittar vidare...
Citera
2020-03-08, 21:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Antal allvarliga och kritiska fall sjunker. Här har du en källa som bekräftar ditt påstående:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#serious-critical

Tack för att du orkade leta fram den.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför var dödstalen så höga i början?

Kan det varit för att många som insjuknade inte sökte sig till sjukhusen, att bara de svåra fallen kom in?

Intressant fråga som säkert kan ha flera svar, t.ex. förmågan att ta hand om de drabbade men fler förklaringar kan finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Level3
Precis, så räknar man %.
Jag var så sjukt nöjd att jag lämnade tidigt i raset, men sen misslyckades jag totalt i den snabba uppgången.
Tänkte försöka lyckas bättre den här gången, men kommer säkert misslyckas igen. Tanken är: Det kan väl inte vara köpläge förens man ser tecken på att Europa/USA fått kontroll på spridningen, går det utan att använda diktaturknep som att svetsa igen dörrar i karantänområden osv?

Ja det räcker inte med att tajma sälj, man måste tajma köp också och inte bli så negativ att man inte kliver in när det är rätt läge. Ett misstag är nog att fokusera för mycket på triggern, dvs. corona, det indikerar förmodligen inte när det är köpläge.
Citera
2020-03-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FB-das1
Antal allvarliga och kritiska fall sjunker. Här har du en källa som bekräftar ditt påstående:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#serious-critical

Vi har precis börjat se en ökning av aktiva fall igen globalt, eftersom Kinas siffror sjönk kraftigt och nu har antalet utanför Kina börjat stiga ungefär lika snabbt som i Kina när det begav sig. När korrektionen började stod Kina för någonstans runt 95% av alla fall, nu ~75% och det sjunker snabbt. Antal kritiska fall kommer öka om man inte stoppar spridningen och nu ska det gå rätt till i många länder för att det ska hända.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför var dödstalen så höga i början?

Kan det varit för att många som insjuknade inte sökte sig till sjukhusen, att bara de svåra fallen kom in?

Skulle tro att de som dör ofta dör relativt snabbt och är mer uppenbart sjuka. Sen har siffran sjunkit när de som överlevt blivit friska efter någon vecka och man testat och bekräftat fler lindriga fall.
Citera
2020-03-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Mörkertalen är gigantiska. Och de smittar vidare...
Jaha
Och vilken källa på det har du?
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jämför med början i Kina. Det kommer öka enormt. USA har just startat så jag tror på väldigt rött på börsen.
Är inte vädret en stor faktor som med vanlig influensa? Därför spridningen i princip bara har skett i kallare områden. Det är en stor skillnad på januari/februari och mars/april förutom i Stockholm typ där det är pissväder till maj.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast vi vet ju nu att de allra flesta inte blir särskilt sjuka. I minst 70% av fallen är det svårt för den drabbade att märka skillnad mot en vanlig influensa. De allra flesta blir inte sängliggande. Det är hemskt för de som har andra sjukdomar eller är äldre men samhället kommer inte att krascha på grund av Corona. Får spara det inhandlade konserv lagret till nästa virus istället...

Det man kunde oroat sig för var ju att viruset verkligen dödade 4-5% av alla infekterade och att unga och friska också hade en signifikant risk att dödas. Alltså att viruset skulle vara lika allvarligt som spanska sjukan. Det har ju visat sig att så är inte fallet och den största risken nu är politikerna.

Kan ju citera smittskyddsläkare i Expressen som sammanfattar kunskapsläget tycker jag

Källa: https://www.expressen.se/gt/smittskyddslakaren-ar-inte-varldens-undergang/
De försöker att inte skapa panik bara.
Citera
2020-03-08, 21:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jaha
Och vilken källa på det har du?
Om personer inte förstår att de har viruset och lever som vanligt och smittar tio pers och de tio smittar tio var. Och så vidare.
Citera
2020-03-08, 21:13
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Precis, så räknar man %.
Jag var så sjukt nöjd att jag lämnade tidigt i raset, men sen misslyckades jag totalt i den snabba uppgången.
Tänkte försöka lyckas bättre den här gången, men kommer säkert misslyckas igen. Tanken är: Det kan väl inte vara köpläge förens man ser tecken på att Europa/USA fått kontroll på spridningen, går det utan att använda diktaturknep som att svetsa igen dörrar i karantänområden osv?
Att titta på värderingarna är ett bra sätt. Även om värderingarna speglar senaste kvartalsrappporten och inte den kommande. Alla värderingsmått ser redan mycket "friskare" ut än vad de gjorde för en månad sen.
Citera
2020-03-08, 21:13
Medlem
Citat:
Det kommer påverka länder något enormt. Läs lite om hur de har det i Italien just nu.

Som han sa så är risken politikerna och den allmäna hysterin, inte sjukdomen i sig.

Beter alla länder sig som kina och italien och stänger exmpelvis ner stora delar av sitt land, ja då kan vi få stora problem. Man bör bara låta det ha sin gång och inte vidta mer åtgärder än vid influensa, det gäller både politiker som privatpersoner.
Citera
2020-03-08, 21:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Är inte vädret en stor faktor som med vanlig influensa? Därför spridningen i princip bara har skett i kallare områden. Det är en stor skillnad på januari/februari och mars/april förutom i Stockholm typ där det är pissväder till maj.
Trivs visst bäst i ca +9.
Citera
2020-03-08, 21:16
Medlem
Citat:
Precis, så räknar man %.

Av många olika skäl har min likvid växt sedan sommaren 2015, Jag har dansat nära utgången länge nu... dancing by myself... ooho... om du vet Billy Idols gamla slagdänga??

Jag tror jag är 45% procent likvid nu, efter nedgången på innehaven som ändå varit defensiva.

Så hösten 2019 började jag svettas.. fasen också tänkte jag vilken lång och seg uppgång vi har. Och man missar den fina direktavkastningen och för sketna 0,65% istället.

Så Corona ger mig en ingång som jag tacksamt tar emot.

Börsen kommer att rycka innan det står klart att läget är under kontroll... några kommer att chansa, kapitalet strömmar in... så vet du ju inte om det är en bull trap eller att uppgången verkligen börjar....

Jag kommer att gå på procentuell nedgång. Nu ligger vi som 2015 i index.

Jag tror detta blir en kort historia, jag tror det blir som rubelkraschen 1998 ungefär. Fara på färde, oroligt, men allt ordnade sig ganska snabbt. Vet inte om du var med då, men många tillväxtekonomier fick problem med sina lån. Sydkoreanerna pantade patriotiskt sina guldsmycken på riksbanken för att borga för lånen... mycket rädsla i finansmarknaderna.

Då gick det ner ca 30% i slutet på en bullmarknad. Efter ett halvår var det återhämtat och som du vet var börsen hysterisk sedan. Sjukare övervärdering har sällan skådats.

Så jag går på det men kommer nog att börja köpa tillbaka redan innan, jag vill inte missa uppgången, går hellre in lite tidigt än sent.

Så skall jag köpa papper med bra direktavkastning typ LUPE, Avanza Zero mest bara för att få in stålarna plus fylla på de få aktier jag har som sjunkit en del. Eric t ex. VBG som jag hyvlade innehavet på.

Men jag tittar inte så mycket på marknaden i realtid utan mer historiskt hur det brukar vara...
Citera
2020-03-08, 21:17
Medlem
Citat:
De försöker att inte skapa panik bara.

Tror jag inte faktiskt. Det är journalisterna som gör sitt bästa för att mjölka ut så många klick som möjligt av viruset. Panik hjälper till där. Politikerna vill bara inte riskera att stå svarslösa när journalisterna pressar på

Börsraset är nog motiverat i vilket fall tycker jag. P/E 23.37 för Assa Abloy när jag kollar Avanza just nu är ju groteskt. Det är ju knappt någon riskpremie alls ovanpå en lite mer normal ränta. Klart att det finns rejäl fallhöjd där...

Scandic Hotels som fallit nästan 50% har ju fortfarande bara PE runt 11. Det är inte exceptionellt lågt det heller. Klart att den kan falla 50% till om framtidsutsikterna hotas av den journalistiskt frambesvärjda paniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in