Citat:
Ursprungligen postat av
Level3
Precis, så räknar man %.
Jag var så sjukt nöjd att jag lämnade tidigt i raset, men sen misslyckades jag totalt i den snabba uppgången.
Tänkte försöka lyckas bättre den här gången, men kommer säkert misslyckas igen. Tanken är: Det kan väl inte vara köpläge förens man ser tecken på att Europa/USA fått kontroll på spridningen, går det utan att använda diktaturknep som att svetsa igen dörrar i karantänområden osv?
Av många olika skäl har min likvid växt sedan sommaren 2015, Jag har dansat nära utgången länge nu... dancing by myself... ooho... om du vet Billy Idols gamla slagdänga??
Jag tror jag är 45% procent likvid nu, efter nedgången på innehaven som ändå varit defensiva.
Så hösten 2019 började jag svettas.. fasen också tänkte jag vilken lång och seg uppgång vi har. Och man missar den fina direktavkastningen och för sketna 0,65% istället.
Så Corona ger mig en ingång som jag tacksamt tar emot.
Börsen kommer att rycka innan det står klart att läget är under kontroll... några kommer att chansa, kapitalet strömmar in... så vet du ju inte om det är en bull trap eller att uppgången verkligen börjar....
Jag kommer att gå på procentuell nedgång. Nu ligger vi som 2015 i index.
Jag tror detta blir en kort historia, jag tror det blir som rubelkraschen 1998 ungefär. Fara på färde, oroligt, men allt ordnade sig ganska snabbt. Vet inte om du var med då, men många tillväxtekonomier fick problem med sina lån. Sydkoreanerna pantade patriotiskt sina guldsmycken på riksbanken för att borga för lånen... mycket rädsla i finansmarknaderna.
Då gick det ner ca 30% i slutet på en bullmarknad. Efter ett halvår var det återhämtat och som du vet var börsen hysterisk sedan. Sjukare övervärdering har sällan skådats.
Så jag går på det men kommer nog att börja köpa tillbaka redan innan, jag vill inte missa uppgången, går hellre in lite tidigt än sent.
Så skall jag köpa papper med bra direktavkastning typ LUPE, Avanza Zero mest bara för att få in stålarna plus fylla på de få aktier jag har som sjunkit en del. Eric t ex. VBG som jag hyvlade innehavet på.
Men jag tittar inte så mycket på marknaden i realtid utan mer historiskt hur det brukar vara...