2020-03-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Dessutom framgår följande av 26 §
26 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får i det enskilda fallet ge dispens från tillståndskravet i 3 §. Dispens får ges bara om vistelsen eller verksamheten saknar betydelse för miljön i Antarktis.
Det torde allts inte vara några större problem att få dispens från tillståndskravet för tex. en skidtur på Antarktis...

boldogg förtydligar att förbudet gäller från 60° sydlig bredd t.o.m. 90° syd och enligt boldoggs egen källa gäller förbudet inte överflygning.
Med andra ord finns det inget hinder att med flygplan passera 90° sydlig bredd och se var man sedan hamnar...
Helt riktigt, gäller ej överflygning. Ändå så sker det inte.
Citera
2020-03-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Så du menar att för bevisa att jorden är rund måste först och främst utgå ifrån att jorden är rund?

Nej inte alls, det handlar om att förutsättningslöst observera sin omgivning.

Citat:
Varenda argument globjordare anför utgår i från antagandet att jorden är rund.

Nej det är verkligen inte sant.
Jag kan t.ex förutsättningslöst studera t.ex polstjärnans position. Från dessa observationer kan jag sedan komma till slutsatsen att jorden inte är platt. Observationen är förutsättningslös och slutsatsen är en följd av observationen. Du kan möjligen argumentera för att min slutsats är felaktig men du kan inte med hedern i behåll påstå att observationen bygger på ett antagande.

Så vad du bör göra är att försöka förklara varför de vetenskapliga slutsatserna är felaktiga. Att förneka de faktiska observationerna är bara löjligt.
Citera
2020-03-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ja, det innebär att man konstant girar i teorin och skulle registrerar roderslag så hade det nog varit möjligt att visa det om det inte hade varit för vind, ström och sjö. De påverkar i större grad både val av rutt och mängd roderslag.

Vidare så märker man inte av den lilla kursändring som krävs när man följer en parallell, men den är säkert mätbar så länge man filtrerar ut roderslag för stötta mot andra faktorer. Låter jobbigt, så jag tänker inte göra det om du tänker föreslå det.

Tack och lov så har vi nu för tiden gyrokompasser med vars hjälp vi vet vad rakt fram är...

Tack vare något så enkelt som en modern kompass så vet vi att din tes är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 21:11.
Citera
2020-03-08, 21:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det fetade: igen. Du utgår ifrån att objektet befinner sig på ett visst avstånd. Vilket gör att linjerna möts på en annan plats en där du redan har bestämt att objektet befinner. Men vet du varför linjerna möts i det pejlade objektet? Därför att de pejlas, det är det som är att pejla.
Nej. Vinkeln till en satellit beroende på vilken breddgrad som mätningen görs, visar att den hamnar på damma höjd oavsett vilken höjd. Höjden är alltså inte bestämd innan mätningen. Höjden är ett resultat av mätningen. Om jorden vore platt befinner sig satelliten på olika höjd samtidigt. Vilket är ett oförklarligt fenomen. Detsamma fäller Polstjärnan.
Citera
2020-03-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar att kvällen blev ett bakslag för dig, du hoppades att ingen skulle läsa 'the Arctic Treaty' som du på känt plattjordmanér på engelska kallar något som sedan decennier har ett svenskt namn. Du har väl snappat upp det på Youtube. Du ljög och påstod att Antarktisfördraget innehöll om att 'allmänheten inte tillstånd att vistas att vistas där' [sic]. I nederlagets stund försöker du hänvisa mig till Melodifestivalen, ouch den sved. Idiot.

Varför kände du att du behövde komma med en lögn i det här läget i diskussionen?

Nu när du själv påstår att det inte ens krävs tillstånd för att flyga över Antarktis så kanske du helt enklet kan lägga ner den diskussionen och aldrig nånsin

1. Dra upp kontinenten igen.
2. Ljuga i denna diskussion.

Det låter väl rimligt?

Nederlag? Du efterfrågade var i fördraget om Antarktis det stod om förbud att besöka Antarktis. Jag levererade lagtext på det efterfrågade på svenska. Visst så raljerade jag över din mediokra bildning i samhällskunskap och jag njöt av den komik du så generöst bjöd på, men nu är det väl ändå dags för dig att gå vidare och hoppas att ditt fulländade magplask faller i glömska. Annars framstår du ju bara som en internetnarcissist!
Citera
2020-03-08, 21:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Helt riktigt, gäller ej överflygning. Ändå så sker det inte.

Nu famlar du allt efter halmstrån . Källa på att ingen överflygning av Antarktis någonsin sker?

För vi har ju sagt att du inte ska ljuga mer.
Citera
2020-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visa var jag utgår från att höjden är måste vara känd när vinklarna mäts?
Det är ju avståndet man kan räkna ut efter att vinklarna mätts upp...

Jaså? Var möts linjerna då?

Va?
Linjerna möts i det pejlade objektet för att man från varje plats mäter vinkeln till det pejlade objektet.

Om man vid exakt samma tidpunkt från tex Kiruna, Östersund och Malmö med hjälp av en mycket kraftig kikare mäter vinkeln mot en väderballong på hög, men okänd, höjd och sedan utifrån en platt modell med korrekta skalenliga avstånd mellan Kiruna, Östersund och Malmö drar linjer upp mot himlen enligt uppmätta vinklar kommer de tre linjerna inte mötas i någon gemensam punkt. Detsamma gäller om du skulle utgå från en modell med konkav yta eller en modell med en välvd yta med radien tex 2000 mil.
Om du däremot använder en modell med välvd yta av radien 637 mil kommer du få ett resultat där alla tre linjer möts i en gemensam punkt.
På så vis kan man visa att triangulering från tre olika platser bevisar att jorden inte är platt utan ytan är välvd och har en specifik radie.
Experimentet går givetvis bra att göra utan att avståndet till mätpunkten är känd och det spelar ingen roll om man mäter vinklen mot objektet med kikare eller radiopejlning.

I och med att avstånden mellan Kiruna, Östersund och Stockholm är kända och du har tre olika vinklar mot ballongen är det möjligt att även räkna ut höjden till ballongen, men det behövs inte för att visa på att jorden inte är platt.

Jag är övertygad om att du egentligen är intelligent nog att förstå detta.
Du nedvärderar dig själv genom att framställa dig som mindre intelligent än du egentligen är.
Kan man bestämma höjd med känd sida och vinkel?
Citera
2020-03-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det går alldeles utmärkt att få tillstånd för att besöka Antarktis.

Här är en kul story om några ur allmänheten som körde omkring med vanliga bilar på kontinenten:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/korsade-antarktis-i-vanlig-personbil-6842459
Menar du att denne person tagit sin Hyudai bara sådär helt apropå och cruisat på Antarktis?
Eller hade denne släkting till Shackleton tillstånd för att göra reklam för Hyudai på Antarktis?
Citera
2020-03-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du kan inte motbevisa att jorden är rund utan att arbeta med den modellen, nej. Ett experiment är utformat efter vissa riktlinjer. Sedan får du ett utfall på just det experimentet. Du kan själv utforma experiment efter din modell, visa att dina teorier är korrekta och sedan upprepa det under peer-review. Sätt igång.

Men först vill jag se mitt experiment med parabolantennerna eftersom det inte ens behövs mer avancerade grejor än en penna, en linjal och en gradskiva alternativt att du räknar med tangenter.
Du menar: för att motbevisa att jorden är rund måste man först erkänna att den är rund.
Ett exempel: 'eftersom jorden är rund så försvinner fartyget ned bakom horisonten. Vi ser att fartyget försvinner ned bakom horisonten. Därmed är jorden rund.'

Du ser inget problem med detta resonemang?

Svar på ditt experiment: kan man bestämma höjd med känd vinkel och sida?
Citera
2020-03-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, det innebär att man konstant girar i teorin och skulle registrerar roderslag så hade det nog varit möjligt att visa det om det inte hade varit för vind, ström och sjö. De påverkar i större grad både val av rutt och mängd roderslag.

Vidare så märker man inte av den lilla kursändring som krävs när man följer en parallell, men den är säkert mätbar så länge man filtrerar ut roderslag för stötta mot andra faktorer. Låter jobbigt, så jag tänker inte göra det om du tänker föreslå det.

Du slipper iaf ta hänsyn till corioliskrafterna som vi andra måste räkna med om vi seglar norr- eller söderut.

..fast hur är det med pannkakan egentligen. Snurrar den runt på något sätt?
Citera
2020-03-08, 21:55
Medlem
Citat:
Nej inte alls, det handlar om att förutsättningslöst observera sin omgivning.
Haha! Fint att du bjuder på dig själv!

Citat:
Nej det är verkligen inte sant.
Jag kan t.ex förutsättningslöst studera t.ex polstjärnans position. Från dessa observationer kan jag sedan komma till slutsatsen att jorden inte är platt. Observationen är förutsättningslös och slutsatsen är en följd av observationen. Du kan möjligen argumentera för att min slutsats är felaktig men du kan inte med hedern i behåll påstå att observationen bygger på ett antagande.

Så vad du bör göra är att försöka förklara varför de vetenskapliga slutsatserna är felaktiga. Att förneka de faktiska observationerna är bara löjligt.

I första stycket första meningen säger du att av din observation drar du slutsatsen att jorden är rund, för att sedan i andra meningen säga att din slutsats kan bestridas och att det bara är en observation. Du passar också på att flika in nån klyscha om heder när du precis dragit en ohederlig slutsats, för att sedan avsluta ditt inlägg med att jag ska förklara varför dina slutsatser är felaktiga. Du har precis just gjort det själv! Obetalbar lyteskomik!
Citera
2020-03-08, 21:59
Medlem
Citat:
Menar du att denne person tagit sin Hyudai bara sådär helt apropå och cruisat på Antarktis?
Eller hade denne släkting till Shackleton tillstånd för att göra reklam för Hyudai på Antarktis?

Det var ett exempel på att "allmänheten" har besökt Antarktis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in