Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
Jag såg precis intervju med Anders Tegnell på SVT. Han tycker att karantän inte hjälper. Det bara drar ut på plågan. Men kan väl avlasta sjukvården lite om smittspridning går långsammare. WHO experten Johan Giesecke verkar vara inne på samma linje.
En väldigt fatalistisk inställning. Kommer epidemin så är det bara att dra av plåstret snabbt och låta epidemin ha sin gång. Sen går vi vidare som vanligt.
Ska bli intressant och se vad som händer om/när sjukvården i Sverige kollapsar.
Jo, jag hörde Giesecke igår, men tyckte att det han sa var föga övertygande. Jag erkänner villigt att dessa båda herrar är bättre utbildade inom detta än vad jag är, men det är även deras motsvarigheter i 100+ andra länder, som säger något annat, så... Och som jag sa, det största problemet med deras hållning är att alltför många som inte är ett dugg insatta inte tar det på allvar. De flesta jag på mitt jobb (publik arbetsplats) bara skämtar, hostar rätt ut i luften konstant och tänker uppenbart inte det minsta på extra hygien och folkvett. De jag mött från ex Norge har en helt annan hållning. Vill inte ta i hand osv.
Jag får ingen riktig känsla för varför de tycker som de gör dock. Även de borde ju vilja ha ett så utdraget förlopp som möjligt, om anledningen är att de redan tror att vi får det, no matter what. Jag kan inte se fördelarna med att göra så lite proaktivt arbete.