2020-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Kommer det bli skördefest när Corona får fäste i Mellanöstern och i Afrika? Borde inte dödligheten rusa enormt då dessa har väldig avsaknad av sjukvård och hygien?
Nej, där finns bara 16-åringar.
Citera
Medlem
När ska dem införa hemtester? Det måste göras. Massor av människor kan ha smittan utan att veta om det.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell flyttar fram "peaken":

– Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.

Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?

– Ja, eller nergången börjar då.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Jag förstår mig inte på den mannen...

Tegnell syftar här på antalet nya direktimporterade fall. De kommer att gå ner eftersom det inte kommer så många nya från Italien och Iran. Med reservation för att alla med med utländska pass passar på att fly ut ur Milano och Lombardiet. Alltså kommer han att slå sig för bröstet och säga att han minsann fick rätt.

Om sedan totalantal smittade ökar med tiotals eller hundratals procent spelar ingen roll för honom, eftersom direktimporterade fall är det enda som finns i hans huvud.
Nu har han antytt att det kan komma utbrott vid sidan om de direktimporterade och deras närmaste.
Så då kommer han att säga att han fick rätt om det också.
Slutsats: Tegnell får rätt och vi står med massor med smittade, men Tegnell hade minsann rätt hela tiden.
En fascinerande inblick i en mycket sjuk hjärna.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ingen aning. Någon som vet?
En komplet liste over Vinterferie datoer i 2020 for alle kommuner i Danmark.

http://skoleferie-dk.dk/vinterferie-2020/
Citera
2020-03-08, 20:25
Medlem
Sdhatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Kommer det bli skördefest när Corona får fäste i Mellanöstern och i Afrika? Borde inte dödligheten rusa enormt då dessa har väldig avsaknad av sjukvård och hygien?
Är ganska säker på att dom redan är drabbade
Citera
2020-03-08, 20:26
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ingen aning. Någon som vet?

Ja, Danmark har sportlov i vecka 7-8: vinterferie.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Fascinerande hur det är lättare att få utföra en abort idag än att få testa sig mot corona.
Är det ens nästan möjligt, rent kapacitetsmässigt, att alla skulle få testa sig för corona? Jag vet inte, men misstänker att det inte är praktiskt möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det är bättre med en farligare men mindre smittsam sjukdom. Det är lättare att begränsa.

Vi vet ännu inte heller hur farligt detta coronavirus är för de smittade på längre sikt.

Du har hellre ebola än influensa då alltså med den logiken?

Spelar ingen roll vad man säger till er alltså ni vill vara hysteriska. Ha så kul med cortisolpådraget antar jag..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Vilket blir nästa land att "krascha" i europa efter italien?

Själv tror jag Frankrike är fucked, lär ju spåra ur där med undantagstillstånd, karantän av miljontals mm.

Efter det Spanien och tyskland.

Sverige kommer inte vara undantaget detta virus även fast Herr Tegnell säger att det kommer vända nu strax.

Hela europa kommer bli "knullat" av detta virus.

Sjukvården i land efter land kommer implodera, antal döda kommer skjuta i höjden då endast begränsat antal kan få vård.
Ekonomin kommer krascha mm.

Lär ta nåt år innan länder är tillbaka i nåt form av "normalläge"

Förstår inte heller hur han tror Sverige skulle bli skonat när land efter land i Europa ökar kraftigt med antalet smittade, även om vi nu skulle överleva NordItalien vilket inte är speciellt troligt så kommer ju något annat land fucka oss förr eller senare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag såg precis intervju med Anders Tegnell på SVT. Han tycker att karantän inte hjälper. Det bara drar ut på plågan. Men kan väl avlasta sjukvården lite om smittspridning går långsammare. WHO experten Johan Giesecke verkar vara inne på samma linje.

En väldigt fatalistisk inställning. Kommer epidemin så är det bara att dra av plåstret snabbt och låta epidemin ha sin gång. Sen går vi vidare som vanligt.

Ska bli intressant och se vad som händer om/när sjukvården i Sverige kollapsar.

Jo, jag hörde Giesecke igår, men tyckte att det han sa var föga övertygande. Jag erkänner villigt att dessa båda herrar är bättre utbildade inom detta än vad jag är, men det är även deras motsvarigheter i 100+ andra länder, som säger något annat, så... Och som jag sa, det största problemet med deras hållning är att alltför många som inte är ett dugg insatta inte tar det på allvar. De flesta jag på mitt jobb (publik arbetsplats) bara skämtar, hostar rätt ut i luften konstant och tänker uppenbart inte det minsta på extra hygien och folkvett. De jag mött från ex Norge har en helt annan hållning. Vill inte ta i hand osv.

Jag får ingen riktig känsla för varför de tycker som de gör dock. Även de borde ju vilja ha ett så utdraget förlopp som möjligt, om anledningen är att de redan tror att vi får det, no matter what. Jag kan inte se fördelarna med att göra så lite proaktivt arbete.
Citera
2020-03-08, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Myndigheten har givetvis analyserat flera tänkbara scenarion och kommit fram till att det i nulägget är låg risk för spridning i samhället. Att begränsa resandet på det sätt du föreslår är inte aktuellt i dagsläget. Det beslutet tas dock inte av mig. Det ligger på utrikesdepartementets bord.

Om du är den du utger dig för att vara så kan jag säga att bland alla mina vänner och bekanta är förtroendet för de myndigheter som är inblandade i detta i botten.

Fan, vanligt folk har ju agerat föredömligt redan innan vi fick skiten hit till Sverige. Ni kan ju för fan inte ens hålla fast vid den åsikt ni hade igår, utan ger hela tiden nya svar från dag till dag. Det är ju skandal.
Citera
2020-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Intressant att Italien och Sydkorea har lika många smittade, men antalet döda i Italien är 7 ggr högre. Koreaner master race

Ungefär lika många som testat positivt då de testar betydligt fler inlägg Sydkorea
Knappast lika många som är smittade, mer sannolikt 7ggr då många smittade i Italien. (10. Gången jag skriver samma sak...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in