2020-03-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Men här tycker jag att man kan vara kritisk ändå, tom jag som förhåller mig sansad och faktabaserad jämfört med 90% av de livrädda och i panik helt tankeförlamade foliehattarna i forumet.

Känslan är att förvissningen om att spridningen inte blivit allmän gör att man bara lutar sig tillbaka o väntar. Frågan är bara när spridningen blir allmän. Bör man inte vidta åtgärder för att förhindra detta? Typ förbjuda resor till Italien. Testa alla som återvänder från de i infekterade zonerna Kina, Ut a lien och Iran.

Myndigheten har givetvis analyserat flera tänkbara scenarion och kommit fram till att det i nulägget är låg risk för spridning i samhället. Att begränsa resandet på det sätt du föreslår är inte aktuellt i dagsläget. Det beslutet tas dock inte av mig. Det ligger på utrikesdepartementets bord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Sverige har 203 infekterade, Norge har 174 men Danmark har bara 35. Finland 24

Kroatien gränsar till Italien men har bara 12 coronafall.

Det verkar som Sverige hade otur, kanske har de inte sportlov i övriga Norden.

Och vad hade Norge då? Megaotur?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Jag upprepar det som jag redan sagt åtskilliga gånger i många sammanhang: Bedömningen är att det inte sker någon spridning i samhället och därför testar man inte folk utan att särskilda skäl föreligger om dessa inte har endera rest till högriskområden, endera haft nära kontakt med en bekräftat smittad person.

WHO delar inte din åsikt, de påstår att det sker smittning i Sverige.
Citera
2020-03-08, 20:12
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Jag upprepar det som jag redan sagt åtskilliga gånger i många sammanhang: Bedömningen är att det inte sker någon spridning i samhället och därför testar man inte folk utan att särskilda skäl föreligger om dessa inte har endera rest till högriskområden, endera haft nära kontakt med en bekräftat smittad person.

Antingen är du Anders Tegnell själv eller från fhm eftersom du om och om igen hänvisar till dig själv som "vår bedömning" "vi har bedömt att".. och oavsett kan du logga ut nu. Du inget inte mer förtroende för några som helst myndigheter med dina svar och du låter som en repig lp-skiva.

Ska myndigheter i denna kris sitta och spendera tid på FB för att räta ut frågetecknen kring någon slags "mobbning" mot fhm eller enskilda personer så känner jag mig verkligen inte tryggare!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
8 döda i Sverige i "vanlig" influensa hitills i år enligt tidigare inlägg av nån här....

Dödligheten handlar mest om vilka som utsätts för det. Det gäller alla virus. Om en säsongsinfluensa får fäste bland riskgrupper kommer den givetvis att förorsaka värre skada. Självklart innebär vaccinering att man håller tillbaka verkningarna, men långt ifrån alla klarar sig trots vaccin.

Det är ju främst vilka som blir smittade som utgör grunden för effekterna. Därför kan det vara fullständigt missvisande att börja tala om dödlighet i ett så tidigt skede. Det finns ju inga uppgifter på att de 133 döda i Italien var personer utanför riskgrupperna. Det kan mycket väl till stösta del vara personer som smittats på samma ställe, exempelvis ett äldreboende eller sjukhem, och tillhör riskgrupperna.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Färre idioter i våra grannländer. Sådana som ser till samhällets bästa före att åka skidor.

Det är ju sådana som helt på riktigt säger att fan jag är ung detta virus kommer inte döda mig som åkt ner och skidat. Finnarna är kanske bara mer icke egoistiska.
Citera
2020-03-08, 20:13
Medlem
Citat:

Lite otur, dock har Norge fler fall än Sverige per capita. Finland och Danmark har klarat sig bra jämfört med många länder i Europa så här långt, frågan är dock hur länge.
Kroatien kan bero på både varmare klimat, och utebliven testning.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
WHO delar inte din åsikt, de påstår att det sker smittning i Sverige.

Det vore ju otroligt konstigt om det inte skulle pågå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
allt för att pressa ned dödligheten. Det är rent önsketänkande och inget annat. Du har fan suttit fast i förnekelsefasen sedan trådens början. Det börjar bli tröttsamt.

Om vi har 150 fall från norra Italien på 30 000-40 000 inresande, tror du dessa har blivit smittade av totalt 5000 smittade i Italien då? Av 27 miljoner invånare i norra Italien.

Räkna på det och återkom istället för att bidra med ingenting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är du ironisk eller? Jag vet vad coronavirus är för nåt. Jag undrar varför 130+ har dött på en dag. Det är otäckt.

För att spridningen är väldigt stor och har gått väldigt fort.

Massvis har följt rekommendationen och stannat hemma med sin feber. Men efter 10-14 dagar klarar de inte mer, skulle behövt vård tidigare och alla kommer på en gång.
Citera
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Jag kan inte se nyttan med att ifrågasätta myndigheten eller ämbetsmännen i detta skede. Ni som gör detta underminerar allmänhetens förtroende och bidrar till den desinformations och mobbningskampanj som fick mig att starta detta konto.
När stänger ni gränsen?
Innan detta sker så finns 0 förtroende (precis som för övriga clown-Sverige) för imbecillerna som styr landet.
Citera
Medlem
Citat:

Jo, Finland har också sportlov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in