2020-03-08, 23:23
Medlem
Haloumis avatar
Finlands president uttalar sig om allvaret i spridningen och att man kommer agera resolut.

På en skola i södra Finland upptäcktes att en lärare var smittad av Corona. Skolan stängde omedelbart. Samtliga elever testas för covid19 och är i karantän tills provresultaten inkommer.

Källa is.fi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Inte alls. Kina ljuger bara om sina siffror, precis som man alltid gör. Det är ingen slump att "spridningen" i Kina plötsligt minskade i samband med att regimen pressats att få igång produktionen igen.

När ska ni lära er att Kina är en totalitär kommunistisk diktatur. Det finns ingen rättsstat eller kontroll. Det finns ingen frihet eller yttranderätt överhuvudtaget. Man kommunicerar endast det som är för partiet gynnsamt. Tänk på Kina som Nordkorea light så kanske ni får ett lite mer sansat perspektiv.

En diktatur som dock är beroende utav väst för att överleva. Visst ljuger de, men de kan inte överdriva till den grad att de blir paria.

Kommunistpartiet är själva ett virus som gör allt för att överleva
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vilket du uppenbarligen inte gör när du hävdar fortfarande att det bara är en vanlig influensa.

Om ca 3-4 veckor vet läget i Sverige.
Till dess skall inga sprida desinformation om att detta bara är en vanlig influensa.
När, precis som du skriver själv, den datan vi har hittills tyder på motsatsen,

Alla med jägarlicens vet att ett vapen alltid skall anses vara laddat tills vapnet är inspekterat.
Detsamma gällare Corona. Den data vi har nu tyder på hög dödlighet och tills vi vet mer får vi utgå från att det är ett farligt virus.

Ett vapen är dödligt, det är inte corona influensan. Lägg ner och sluta att sprida oro i samhället. Du och dina jämlikar gör situationen betydligt farligare än vad den är. Det är sådana som dig som pekade ut kvinnor för häxeri under 1600-talet.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
det räcker väl med att följa med i denna tråd.

Majoriteten här är inte rädda för viruset, de är tagna av den absurditet som FHM och regeringen visar i flertalet frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra förslag! Fullt rimligt i det läge vi befinner oss. Det här kommer gå åt helvete om vi kör på som vanligt. Sjukvården kommer inte ha en chans att ta hand om de som behöver läkarvård. Med dessa åtgärder går det troligen att få ett lugnare förlopp

För dom som jobbar i sjukvården har ju inte småbarn som behöver ha föräldrarna hemma...utan det är idel barnlösa sjuksköterskor på våra svenska sjukhus.

Det finns en mycket logisk orsak till at t man inte vill stänga skolor. Detta då en stor del av våra sjukhus bemannas av just föräldrar.
Föräldrar som i så fall behöver vara hemma med sina barn.
Citera
2020-03-08, 23:24
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
det räcker väl med att följa med i denna tråd.

Ja, Thihi, läs rapporten från en Italiensk läkare men den är nog fake news ändå, fniss..

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/ffa2tf/testimony_of_a_surgeon_working_in_bergamo_in_the/

Du behöver klicka in på tråden där det finns engelsk översättning, Fniss..
Citera
2020-03-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man kan oxå agera som att det fåtal som flyger in från smitthärdar kan vara smittade och att man då bör isolera dom från övriga samhället.
Eller så kan man agera som att allt är fluffiga moln och gröna ängar och alla beslut som har påverkan är jobbiga, bättre inget göra då allt säkert blir bra ändå.

Men titta på siffrorna.
Dom talar inte på något sätt för en spridning som i Italien. Faktiskt inte alls.

Och det är ju det man gör. Man hittar en smittad. Man kontrollerar folket runt dom. Är dom sjuka så är dom hemma.
Citera
2020-03-08, 23:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Inte alls. Kina ljuger bara om sina siffror, precis som man alltid gör. Det är ingen slump att "spridningen" i Kina plötsligt minskade i samband med att regimen pressats att få igång produktionen igen.

När ska ni lära er att Kina är en totalitär kommunistisk diktatur. Det finns ingen rättsstat eller kontroll. Det finns ingen frihet eller yttranderätt överhuvudtaget. Man kommunicerar endast det som är för partiet gynnsamt. Tänk på Kina som Nordkorea light så kanske ni får ett lite mer sansat perspektiv.

Men det sa skrev jag inte. Jag skrev att folk inte skall stirra sig blinda på Wuhan som var epicentrum från början.
Det har alltså bildats nya epicentrum (Iran och Norra Italien) när virusets spridits över världen och muterar.
Jag häller med att det är total bluff att Kina har viruset under kontroll.
De har ljugit från början när det gäller allt; antal smittade och antal döda.
Citera
2020-03-08, 23:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Hellre lite redo än inte alls. Det är liksom ingen idé att diskutera det här med dig eftersom att du bestämt dig för att sitta med fingret i röven tills frälsaren kommer.

Lite redo är att inte vara redo eller redo i onödan.

Jag kommer inte att göra någonting särskilt för att inte bli smittad, inget annat än det jag alltid gör för att slippa bli förkyld. Det lyckas oftast, men jag har ju inte gått genom livet utan att bli förkyld vid några tillfällen. Två gånger har förkylningen varit riktigt svår och angripit de nedre luftvägarna med lunginflammation som följd. Ena gången tog det tre månader att bli kvitt den och andra gången tog det drygt en månad. Vid ett annat tillfälle fick jag en riktigt svår halsåkomma som nästan innebar att jag skulle behöva trakeotomi.

Blir jag smittad och får covid19 så tar jag det som det är. Jag vet att jag överlever det.
Citera
2020-03-08, 23:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag tror på alternativ två att de vet att de inte kommer att kunna stoppa det. Men jag tror att det är svårt för någon att föreställa sig hur illa det kan bli om sjukvården inte fungerar.

Ju större katastrof desto lättare att släta över brister.

Utan vi får se:
Hela Sverige sörjer (tex 6juni). Löfven deklarera 1a Mars till Minnesdag för Covid-19s offer.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
För dom som jobbar i sjukvården har ju inte småbarn som behöver ha föräldrarna hemma...utan det är idel barnlösa sjuksköterskor på våra svenska sjukhus.

Det finns en mycket logisk orsak till at t man inte vill stänga skolor. Detta då en stor del av våra sjukhus bemannas av just föräldrar.
Föräldrar som i så fall behöver vara hemma med sina barn.

De flesta skolbarn klarar ju av att vara hemma själva. Dessutom kanske de har en make/maka som kan passa barnen? Vad gäller förskolebarn finns det ofta andra anhöriga som kan passa dem. Möjligheter finns alltid. Dessutom behöver det ju VAB:as i andra sammanhang så någon form av lösning måste alla ha.
Citera
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Menar du novovirus eller coronavirus?
Novovirus klarar syrebrist har jag för mig.

Lyckad klorin ta död på en virus som novo, borde det inte vara större problem med corona

Virus är inte levande organismer, de behöver inte syre för någon metabolism. Däremot kan de vara mer eller mindre känsliga för omgivningens kemiska beskaffenhet och förstöras genom att utsättas för t.ex. klorin, etanol eller andra kemikalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in