2020-03-08, 16:08
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Känns det jättejobbigt för ditt ego att flera av dina medbrottslingar klarat sig? Haha jävla dumhuvud
Du är uppenbarligen dummare. Om det finns medbrottslingar som klarat sig så kan inte jag dömas. Nu gjorde du bort dig din jävla pajas

Tipsar dig igen om att läsa på skatteverkets hemsida istället för på Flashback.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-08 kl. 16:13.
Citera
2020-03-08, 16:14
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Du är uppenbarligen dummare. Om det finns medbrottslingar som klarat sig så kan inte jag dömas. Nu gjorde du bort dig din jävla pajas

Tipsar dig igen om att läsa på skatteverkets hemsida istället för på Flashback.
Haha jaja absolut! Rimligt tvivel!!!!
Citera
2020-03-08, 16:22
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Haha jaja absolut! Rimligt tvivel!!!!
Det behövs fortfarande inga tvivel om åklagaren inte kan styrka brottet
Citera
2020-03-08, 16:27
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Det behövs fortfarande inga tvivel om åklagaren inte kan styrka brottet
Fast vet du vad, ditt liv är ändå fucked 😂
Citera
2020-03-08, 16:29
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Fast vet du vad, ditt liv är ändå fucked 😂
Jaja det äre säkert. Det är våra egna skattepengar som går till absolut ingenting, men det tycker du säkert är bra så du har nåt o skriva om på Flashback
Citera
2020-03-08, 16:40
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Jaja det äre säkert. Det är våra egna skattepengar som går till absolut ingenting, men det tycker du säkert är bra så du har nåt o skriva om på Flashback
Som om det vore något nytt att gräma sig över. Sitter du bara framför datorn med din assistent eller är du ute i världen och läser tidningar med? Du är en piss i havet, ytterligare en kriminell som trodde han var smartare än han var.
Citera
2020-03-08, 20:10
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Haha älskar hans desperata sökande efter rimligt tvivel. Men ah, som Sveriges rättsväsende ser ut så varför inte!

Det behövs inte något tvivel i de delar han uppenbarligen kommer att frikännas.

Det är till exempel alldeles uppenbart att 23-åringen kommer att frikännas för samtliga fall av medhjälp till osann försäkran och därmed även penningtvättsbrott. Anledningen är synnerligen enkel. 23-åringen har gjort gällande att han inte vetat om att provskrivarna var tvungna att lämna någon försäkran om att de inte fuskade. Åklagaren har inte ens ifrågasatt att han inte visste om detta. Han har naturligtvis har uppsåt till medverkansgärningarna. Men han har alltså inte haft uppsåt till medverkansobjekten. Förutsättningarna att fälla honom för medhjälp är därmed helt obefintliga. Av det följer automatiskt att han inte haft uppsåt till att pengarna härrörde från brottslig verksamhet och då faller hela penningtvättsåtalet av bara farten.

Åklagaren har yrkat att 23-åringen ska dömas för grovt bokföringsbrott. I första hand för att han inte fullgjort det enkla bolagets bokföringsskyldighet. Här kommer han helt uppenbart att frikännas. Anledningen är enkel. Enkla bolag är inte bokföringsskyldiga enligt bokföringslagen.

Notera här att jag sågat nästan hela hans åtal i bara några rader text. Detta är en god indikator av nivån av juridisk kompetens hos åklagarna.

Delarna avseende skattebrott 2015 och 2016 är enkla. Det finns i dessa delar inga bevis mot 23-åringen alls. Finns det inga bevis behövs det inte ”sökas” efter rimligt tvivel. 2017 är svårare att bedöma. Kanske har han inte haft uppsåt till skatteundandragande. Han greps trots allt innan deklarationsfristen löpte ut.
Citera
2020-03-08, 20:57
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Det behövs inte något tvivel i de delar han uppenbarligen kommer att frikännas.

Det är till exempel alldeles uppenbart att 23-åringen kommer att frikännas för samtliga fall av medhjälp till osann försäkran och därmed även penningtvättsbrott. Anledningen är synnerligen enkel. 23-åringen har gjort gällande att han inte vetat om att provskrivarna var tvungna att lämna någon försäkran om att de inte fuskade. Åklagaren har inte ens ifrågasatt att han inte visste om detta. Han har naturligtvis har uppsåt till medverkansgärningarna. Men han har alltså inte haft uppsåt till medverkansobjekten. Förutsättningarna att fälla honom för medhjälp är därmed helt obefintliga. Av det följer automatiskt att han inte haft uppsåt till att pengarna härrörde från brottslig verksamhet och då faller hela penningtvättsåtalet av bara farten.

Åklagaren har yrkat att 23-åringen ska dömas för grovt bokföringsbrott. I första hand för att han inte fullgjort det enkla bolagets bokföringsskyldighet. Här kommer han helt uppenbart att frikännas. Anledningen är enkel. Enkla bolag är inte bokföringsskyldiga enligt bokföringslagen.

Notera här att jag sågat nästan hela hans åtal i bara några rader text. Detta är en god indikator av nivån av juridisk kompetens hos åklagarna.

Delarna avseende skattebrott 2015 och 2016 är enkla. Det finns i dessa delar inga bevis mot 23-åringen alls. Finns det inga bevis behövs det inte ”sökas” efter rimligt tvivel. 2017 är svårare att bedöma. Kanske har han inte haft uppsåt till skatteundandragande. Han greps trots allt innan deklarationsfristen löpte ut.
Jaja så kan det säkert bli men det förändrar inte verkligheten. Han är inte ett litet offer. Han skulle inte lekt med elden och jag tycker det är roligt.
Citera
2020-03-08, 22:18
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Jaja så kan det säkert bli men det förändrar inte verkligheten. Han är inte ett litet offer. Han skulle inte lekt med elden och jag tycker det är roligt.
Man blir ganska trött på att argumentera med en vägg, men du får gärna motivera på vilket sätt jag lekt med elden. De som provocerat myndigheterna och lekt katt & råtta struntar du i, men de som försöker hjälpa myndigheterna så mycket man kan, de leker med elden och dem ska du trampa på?
Du tänker att samhället blir bättre av att de som hjälper till ska få skit eller? Ditt logiska tänkande lyser ju ganska kraftigt med sin frånvaro.

Om du nu anser att någon annan gjort fel så kanske du ska föregå med gott exempel istället, men det är väl kanske bortom ditt förstånd.
Citera
2020-03-08, 22:40
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Man blir ganska trött på att argumentera med en vägg, men du får gärna motivera på vilket sätt jag lekt med elden. De som provocerat myndigheterna och lekt katt & råtta struntar du i, men de som försöker hjälpa myndigheterna så mycket man kan, de leker med elden och dem ska du trampa på?
Du tänker att samhället blir bättre av att de som hjälper till ska få skit eller? Ditt logiska tänkande lyser ju ganska kraftigt med sin frånvaro.

Om du nu anser att någon annan gjort fel så kanske du ska föregå med gott exempel istället, men det är väl kanske bortom ditt förstånd.
Jag argumenterar inte. Jag konstaterar att dina hjärnceller, eller bristen på dem, har orsakat situationen du befinner dig i. Jag litar inte på ett ord du säger och läser sällan mer än några rader av dina noveller
Citera
2020-03-09, 07:51
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Jag argumenterar inte. Jag konstaterar att dina hjärnceller, eller bristen på dem, har orsakat situationen du befinner dig i. Jag litar inte på ett ord du säger och läser sällan mer än några rader av dina noveller
Det är just sånna som du som handlagt ärendet, personer som inte fått tillräcklig bekräftelse i sin barndom och som då passar på att behandla andra illa så får man får chansen.
Du framstår bara som dum. Ha det bra i ditt fortsatta perfekta liv
Citera
2020-03-09, 09:50
Medlem
Citat:
1. Det är inte olagligt att tillverka en bomb. Idiot
Om man inte har relevanta tillstånd så är det olagligt att tillverka en bomb. I det minsta lär man bryta mot lagen om brandfarliga och explosiva varor, och beroende på omständigheterna så kan man kanske också hamna inom ramen för förberedelse till andra brott.

Citat:
3. Du får tycka vad du vill men det är inte olagligt att sätta in sina egna, lagliga kontanter på sitt egna konto oavsett vilken väg kontanterna tar. Det som är relevant är dessutom de brotten som faktiskt kan ge fängelse. Det känns märkligt att du argumenterar om någonting som inte ens har med HP-Hjälpen att göra. Förövrigt så har väl inte du någon som helst aning om varför just det paketet skickades, vad det innehöll, vart pengarna kom ifrån eller vad syftet var?
Du får gärna redogöra för vart man kan sätta in 60.000kr kontant direkt till en bank utan att behöva boka någon form av tid eller liknande.
Det är riktigt att det inte är olagligt att sätta in egna kontanter på sitt eget konto. Så om man bokar tid på sin bank (som sannolikt behövs om man som du skriver vill sätta in större summor) och kan lämna trovärdiga svar på kontanternas ursprung (som krävs enligt penningtvättslagarna) så kommer kontanterna sitta på ditt konto helt lagligt.

Om man däremot försöker sätta in samma kontanter genom diverse åtgärder i stil med det som beskrivits här så finns en uppenbar risk att man kommer misstänkas för att försöka dölja kontanternas ursprung. Om man i det läget inte har en rimlig förklaring till både var pengarna kommer ifrån och varför man vidtagit dessa åtgärder, så skulle jag nog betrakta risken för att bli fälld för brott mot lagen om penningtvätt som relativt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in