2020-03-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Om skötsamhet gäller 2/3 av straffet.
Ja, det har ju gällt hittills i alla fall om inte riksdagen ändrar nu. Jag har ingen koll inom vilka gränser påföljderna kan dömas i det här fallet, men tycker SD har allt att vinna på att berätta vad som hände om han är skyldig. Särskilt något lite av respekten i allmänhetens ögon.
Citera
2020-03-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Vadå "HD är hans liv"? Han har ju behandlat henne som skit i nästan 10 år. Vänstrat, dragit i henne starka tabletter så att han kan knulla LW i huset medans hon sover, ljugit på direkta frågor om otrohet (och insinuerat att det är HD som är knäpp och inbillar sig saker), blivit upptäckt, ljuger igen om att avsluta, fortsätter vänstra...osv.

Jävvlar, så viktig och special hon verkar vara.
Ingen behöver tro mig.Självklart kan min teori vara fel.Det är vad jag tror.
SD är ju känslokall.
Citera
2020-03-08, 19:41
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som det ser ut är fotot från rätt tid och plats:

https://www.flashback.org/sp70582360

Under tiden han är på gymmet finns det dock inga mastuppkopplingar, bara innan (mastuppkoppling centrum) och efter (när han är hos JG ( mastuppkoppling Drakenbergatan).

Han har av okänd anledning nekats inträde vid ytterdörren två gånger med passerkortet och förmodligen släppts in av annan person. Sedan är han inne i gymmet (vändkorset).
Även där dras kortet och han nekas inträde till nästa passage.

Jag funderar på om någon kan se om SD har loggat någon cache vid vattentornet den 14:e?
Han skriver ju till JG "har ej loggat den" när JG undrar varför han inte kommer.

Det verkar som alla som han kommunicerar med på kvällen reagerar på att han är så sen; LW, en vän och JG.

Av någon anledning så ser jag inte fotot trots att jag följt din länk.

Om det står när fotot är taget så undrar jag ju så klart om metadata är kollat, fast egentligen är väl det självklart. De är väl inte så korkade på IT-avdelningen att de inte kollar en sån sak.
Sen har jag inte kunskaper så jag vet om metadata kan manipuleras och om det går att kolla.
Citera
2020-03-08, 19:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Om skötsamhet gäller 2/3 av straffet.
Du ska nog inte räkna med att han får ett kort straff.
Får han livstid så kan han inte begära tidsbestämt förrän han har suttit 10 år om jag minns rätt.
Om det tidsbestäms så brukar det bli 5-15 år till beroende på hur han har skött sig och hur hans prognos är.
Citera
2020-03-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo det klart.
Så om det skulle beskrivas som att mördaren hade otroligt mycket skäl till gärningen så kan han klara sig ur en fällande dom ?
Låter kusligt...
Nej,men kanske förmildrande omständigheter?
Citera
2020-03-08, 19:52
Medlem
Philomenas avatar
Någon fler som finner tråden mycket märklig nu?

I dagarna pågår rättegången. För någon vecka sedan fick vi möjlighet att läsa FUP tack vare några användares fantastiska insats. Det finns en hel del intressanta saker där i förhören som är nya för oss, en del frågetecken kring tider och platsangivelser kopplade till ev alibin och ev mordvapen osv. Det finns en rad motsägelser och tveksamheter som tråden funnit och pekat på.

Trots detta så är tråden tillbaka på en sandlådenivå igen. Vi ska hellre lyssna till ej belagda trådsanningar utan belägg från de som inte ens vill ta del av protokollet från en professionell utredning, fastna i moraliserande om vem som förtjänade vad, reducera BOs komplicerade liv till en förenklad sedelärande så-kan-det-gå historia och tjafsa om huruvida JG är en hyvens prick eller en feg usling, än att basera oss på en formell utredning som finns tillgänglig. Det känns som om vi blir ledda att återigen hellre tjafsa än att granska det lilla konkreta vi faktiskt har att gå efter.

Man behöver inte besvara de man finner är troll eller har någon agenda med tråden. Man behöver inte heller försöka nöta in ens egen sanning i någon annan som är övertygad om motsatsen. Det går att ignorera. Jag tror att vi bör ha detta i minnet och samtidigt fundera på vad som faktiskt kommer fram i FUP så vi inte tappar bort detta bland allt tjafsande. Rättegången rör säkert om en del i GMs läger, så att ett visst brus uppstår i tråden är nog tyvärr oundvikligt men vi behöver inte gå det till mötes.

Vad kommer att hända nu till veckan vad gäller rättegången? Är det SD som ska förhöras då? Någon fler? Kommer någon i tråden kunna vara på plats och rapportera?
Citera
2020-03-08, 19:55
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Snacket om JGs sexuella läggning borde tråden lägga ner. Det handlar ju bara om trakasserande.
Det räcker med den moraliserande lilla hatande o bittra skara som redan kräks oupphörligt i tråden, kan jag tycka.
Fast vadå. Det är ju intressant att veta vad som driver honom när han skyddar SD på massa olika vis och det är inte helt taget ur luften att det kan handla om rövrytteri, eller åtminstone drömmar om det. Jag citerar ett av mina tidigare inlägg i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Vad har vi för tecken på att SD och JG har en homorelation då? Jag tänker att ett är att det finns så många tydliga likheter mellan deras relation och SD’s relationer med HD och LW, som ju var kärleks- och sexrelationer.

- villkorslös förblindande kärlek från JG
- fnittriga videos under en båttur på tu man hand
- många bilder och videos sinsemellan på bajs och kiss
- att JG så enkelt hugger LW i ryggen - hon var en konkurrent
- att JG känner sig manad att säga att det absolut var heteroporr han tittade på
- att det såklart inte var porr JG raderade
- att JG är så mån om att få bli rövknullad av SD igen att han kartlägger användare på Flashback

Vad mer?
Citera
2020-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är där jag tnte får ihop hur Hiding tänker och resonerar, BO var ju som ett djävla plåster på MGM och han blev ju inte av med henne hur illa han än behandlade henne, förstår inte hur Hiding ska få ihop säcken med den teorin.

Men vi får se hur det fortsätter, jag är i alla fall tveksam till den teorin men å andra sidan så kan ju det förklara hur den uppenbart svårt inblandade MGK kunde gå loss så lätt.

Jag är också nyfiken på hur det är tänkt, i slutändan, men det är inte omöjligt att hon avvaktar alla förhör och lägger fram sina tankar tydligt i slutpläderingen: i själva verket tror jag att det är taktiskt smart att göra det så eftersom både SD, HD och JG är vindflyglar och berättelserna ändras konstant.

Väntar hon ut dem kan hon i slutpläderingen köra på det spår hon tror påverkar rätten mest ...

Man får aldrig glömma att större rättegångar också är ett taktiskt spel, där båda sidor kan spela ut fula kort.

Ett exempel: advokaterna kom med mycket sena invändningar som de borde ha kunnat presentera långt tidigare ...
Citera
2020-03-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tror det kan vara lätt att smita in om man säger att man glömt sin handduk efter träningen eller typ sin idrottsjacka eller så ...hmm...
Inte svårt att smita in på ett gym.
Citera
2020-03-08, 20:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Har läst detta tidigare, och visst det intressant utifrån mönster. Samtidigt bör man uppmärksamma några faktorer:

1. Denna forskare har aldrig träffat de inblandade utan uttalar sig generellt våld i nära relationer, och sedan om fallet.

2. Detta fall ingår alltså inte i en fallstudie. Utan forskarenn utgår från ca en A4:a sida om fallet, där polisen/åklagaren gjort urvalet angående vilken information hon tilldelas och inte?

Vet åklagaren ens själv vilken motivbild hon väljer att plädera för i slutet av rättegången? Jag anser det finns många tänkbara varianter på motiv som kan framläggas och drivas i ärendet. Eller behöver Hiding forskarens hjälp för att urskilja korrekt motiv till den indiciekedjan hon driver? Viktigt då att hennes utgångspunkt stämmer, så inte Stefans advokat kan motbevisa motivet.

3. Forskaren kommer med förslag på flera eventuella olika scenarion, angående orsak- verkan, men det gör iallafall inte mig klokare angående detta specifika fall. Det kan vara si, eller, så, eller möjligen kan man tänka sig...därför att

Angående nr 2 ovan och motivbild anser jag att det finns flera motstridiga uppgifter i fallet. Vad utlöste mordet, varför skedde det just då? Exempelvis menar Jerry att han var förbi Davidssons just när de ska ha bestämt sig för skilsmässa. I mars 18 skiljer de sig. Jerry menar att Lena då avslöjat affären brevledes, till H, som känner sig otrygg med S, och känner obehag för Lenas beteende.

Alltså hon vet om att affären pågått det senaste året och får inte kännedom om det på planet till USA, som är den andra utsagan och delges i Fup. Jag har läst någonstans i Fup, om uppgifter att L kände till USA- resan innan den blev av, men även det motsatta. Att Lena inte kände till resan innan.

Jerry börjar också prata om geo-gnabb mellan Lena och Hanna på vårkanten 2018 och kanske med start innan?

Tidigare har Jerry bett makarna flytta, hoppa av geo touren, och börja om och bygga upp sitt äktenskap igen, men Hanna vill stanna och slutföra geo-touren.

Handlar inte mordet om otroheten, utan om geo-gnabb? Jenny F. tror att Lena var på väg att lämna S, och jag tolkar henne som att hon tror detta blev Lenas död?

Andra påstår att Lena säger våren 18 att Lena och Stefan ska förlova sig på Kilimanjaro. Parallellt ska S försöka återförenas med H?

Är det ingen annan som märker alla motstridiga uppgifter i Fup? Eller kan man bara säga L dog för att S ville göra slut och återförenas med Hanna, samtidigt som Hanna bråkade med Lena om burkar och samtidigt ville inte Stefan bli lämnad av Lena? Samtidigt som Lena bakade kaka till Stefan, och inte ville att han och Hanna skulle åka på försoningsresa till USA för då skulle Lena avslöja vad? Sedan finns det uppgifter om att Lena dessutom hotar avslöja affären för hela geocaching sfären vilket är ett ytterligare bevis på att det tas inte emot med glädje från Davidssons håll.

Set finns ingen sammanhållen länk och kedja i detta. Ju mer jag läser i Fup, desto mer konfunderad och motsägelsefullt blir det.

Vad tror ni andra?

Jag har svårt att möta upp dig i ett bra svar här.
Det beror på dels att du är mer inläst på vittnesförhören än jag och dels på att du verkar mer bevandrad inom psykologin än jag är.

Jag får utgå från att åklagaren har valt att ta med denna sakkunniga inom området "våld i nära relation", inte för att åklagaren behöver hjälp med att förstå motivbilden, utan för att rätten ska förstå hur den process och dess viktiga gemensamma komponenter som de två inblandade varit del av fungerar.

Det handlar dels om kontroll men också om komplexa bindningar (för bägge parter) som över tid blir hårdare och mer destruktivt. Men också vilka faktorer som spelar in som avgör när det kan utvecklas till att bli farligt.

"Det finns starka faktorer som binder parterna samman, även vid avsaknad av
gemensamma barn, bostad och ekonomi. Det kan förklaras utifrån att de känslomässiga
banden bland annat består av kombinationen av rädsla och kärlek
"

Jag vet inte om den sakkunniga får läsa in sig i fallet mer än det som finns med i förhöret, men det kan vara en nästan omöjlig sits med tanke på omfattningen av FUP. Jag misstänker att hon möjligen kan få lite mer kött på benen om fallet, men jag tror att det handlar om att ge en allmän bild av det destruktiva förloppet.

Bilden av hur relationen mellan SD och LW är motsägelsefull. Jag tänker att de är så de involverade själva känner. De ger olika bilder till vänner, dels för att de själva inte vet varken ut eller in. De vill lämna, men vill samtidigt inte. Eller egentligen, klarar det inte.

Och det är väl det experten ska förklara.
Hur farligt detta spel blir till slut när den negativa spiralen är utom kontroll.

En sak som kanske karakteriserar L*ena är att samtidigt som hon är svag är hon stark. Hon försöker att hävda att hon inte ska behandlas som skit, men lyckas inte så bra. De små rutorna blir allt mindre mellan rt och straffen hårdare med kyla och utfrysning. Men ändå försöker L*ena häva sig upp, inte ge med sig. Hon har också träffat Beholder som flera säger att hon verkar intresserad av och ha känslor för.

"Det kan förklaras utifrån att kvinnan genom sitt motstånd i relationen också distanserar sig från bilden av sig som "misshandlad kvinna" och därav får en upplevd kontroll i situationen. Synen på den våldsutsatta kvinnan som endast svag och nedtryckt stämmer därför inte, det kan även vara starka och välfungerande kvinnor som hamnar i den typen av relation."
//
"Då kvinnor gör motstånd, genom att exempelvis säga ifrån eller slå tillbaka, har man sett att det paradoxalt nog innebär att hon stannar längre i relationen. Det kan förklaras utifrån att kvinnan genom sitt motstånd i relationen också distanserar sig från bilden av sig som "misshandlad kvinna" och därav får en upplevd kontroll i situationen. Synen på den våldsutsatta kvinnan som endast svag och
nedtryckt stämmer därför inte, det kan även vara starka och välfungerande kvinnor som hamnar i den typen av relation.
"

Jag har läst mindre än du, men jag läste någonstans (kan det ha varit en chatt mellan SD och L*ena?) var att Lena fick veta ganska sent, strax innan resan tull USA att SD och HD skulle åka. Jag uppfattade det som att det dels inte var helt klart om HD skulle åka eller inte, med dels att SD mörkade för L*ena om resan. L*ena verkade inte alls glad över det. Strax efter beslutade hon att hon skulle resa till Norge, vilket verkade irritera SD. Han sa ungefär att det var som en hämnd (minns inte riktigt). Han verkade dock missnöjd. Kan minnas fel.

De citerade styckena är från A 151, s 45-50
Viveka Enander (sakkunnig)
Citera
2020-03-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är där jag tnte får ihop hur Hiding tänker och resonerar, BO var ju som ett djävla plåster på MGM och han blev ju inte av med henne hur illa han än behandlade henne, förstår inte hur Hiding ska få ihop säcken med den teorin.

Men vi får se hur det fortsätter, jag är i alla fall tveksam till den teorin men å andra sidan så kan ju det förklara hur den uppenbart svårt inblandade MGK kunde gå loss så lätt.
LW var som ett plåster på SD.
LW hotar honom har hållhakar på honom
SD har markerat mer än en gång mot henne.Han vill få henne att inse hur lite hon betyder för honom genom sitt handlande mot henne.
Visst.. han kanske värmer upp henne med samtal /Sms ändå .. han vet inte varken ut eller in..
Väl uppvärmd(föör uppvärmd!) börjar hon med hållhakarna och sina krav och hot.

Till slut får SD nog!
Han planerar mordet.För mig är detta ett självklart scenario.
Även om jag inte läst 14000 FUP.
Citera
2020-03-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag är också nyfiken på hur det är tänkt, i slutändan, men det är inte omöjligt att hon avvaktar alla förhör och lägger fram sina tankar tydligt i slutpläderingen: i själva verket tror jag att det är taktiskt smart att göra det så eftersom både SD, HD och JG är vindflyglar och berättelserna ändras konstant.

Väntar hon ut dem kan hon i slutpläderingen köra på det spår hon tror påverkar rätten mest ...

Man får aldrig glömma att större rättegångar också är ett taktiskt spel, där båda sidor kan spela ut fula kort.

Ett exempel: advokaterna kom med mycket sena invändningar som de borde ha kunnat presentera långt tidigare ...
(Ville advokaterna verka kalla?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in