2020-03-08, 18:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpticks
Skolbusschafför i Gislaveds kommun / ås smittad. Företaget kör ena barnet. Vi har valt att hålla alla barn hemma tills vidare. Skolorna i trakten borde stängas som i Stockholm.
Nu går det dock ingen prinsessa på skolan.

Vad fan ska man göra?
Hålla barnen hemma så klart. De får läsa skolböcker i hemmet. Andas någon om skolplikt säger du att det inte gäller i katastrofläge. Who har ju trots allt utlyst globalt nödläge, risk hög.

Alla metoder är bra metoder och vi måste freda oss.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2020-03-08 kl. 19:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är Italien rent dödsfallsmässigt värre drabbat än andra?

Tyskland+Sverige 1200 drabbade = 0 döda
Italien 7000 drabbade = 366 döda.

Jag får inte det att gå ihop. Italien är inte ett så katastrofalt land med helt värdelös sjukvård och dom är ju inte helt oförberedda heller.

I Sverige är det väl främst sportlovsfirare. Få av dem är nog 75+ eller är lungsjuka.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är Italien rent dödsfallsmässigt värre drabbat än andra?

Tyskland+Sverige 1200 drabbade = 0 döda
Italien 7000 drabbade = 366 döda.

Jag får inte det att gå ihop. Italien är inte ett så katastrofalt land med helt värdelös sjukvård och dom är ju inte helt oförberedda heller.
Det finns en stor tidslagg mot Tyskland och Sverige. Det är mer intressant att jämföra med Sydkorea. Se mina tidigare inlägg idag.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Förklara på vilket sätt Italiens sjukvårdssystem är slappt?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Business Insider
According to a report by Italian newspaper Corriere della Sera, the 38-year-old man was admitted to the emergency room in Codogno, Lombardy on February 19 with respiratory problems.
During the 36-hour period in which he was waiting to be seen, the patient made contact with hospital staff and visiting friends and family.
Italy's prime minister, Giuseppe Conte, appeared to admit the fault of the Lombardy hospital Business Insider reported.
He told reporters Monday: "There has been a management of the hospital not entirely proper according to prudent protocols, which are recommended in these cases, and this has certainly contributed to the spread."

Källa

Maken till slapphet får man leta efter, resten är historia som man säger.
Citera
2020-03-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Deras sjukvård kollapsade och dom var totalt oförberedda. Viruset hade spridits massivt före dom ens visste av något.
Samt att Sverige och Tyskland ligger tidigare i sjukdomsförloppet. Italienarna har några veckors försprång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Innebär det att sjuka äldre dukar under som ändå väntar på sista andetaget, bekommer mig det inte ett endaste dugg.

Nej, men åttioåriga Aina som såg fram emot tio eller tjugo jular till med barn och barnbarn till kanske känner att det är lite tråkigt. Tjugo år är i alla fall en liten tid till att ta sin dagliga snaps och lösa korsord och träffa vänner och prata om livet.

Och rökare som rökt länge drabbas ju också lite värre men där är det ju lite självförvållat då röka alltid försämrar hälsan.

Folk med cancer, astma, äter immunsänkande medicin eller har diabetes har ju också en rätt stor ökad risk att få men av sjukdomen eller dö.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag gissar att vi eventuellt kommer att se en minskning av antalet nya fall under veckan då importfallen minskar. Samtidigt växer den inhemska spridning obemärkt och långsamt tills den kurvan kommer ikapp om några veckor.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
ITALIEN
6 MARS, 2020:

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(scrolla ner till där det är en röd varnings-triangel )

778 new cases (i dag, i alt 4,636 smittade)
49 new deaths in Italy (i dag, i alt 197 döda)
3.916 active cases
2.394 (61%) are hospitalized
462 (12% of active cases) are in intensive care.

Among the 720 closed cases
523 (73%) have recovered
197 (27%) have died.

Ja, jag tycker ju fortfarande att utvecklingen i ITALIEN är MYCKET oroande
Jag förstår helt enkelt inte varför Italien har SÅ många döda och kritisk sjuka
jämfört med andra länder.
Jag tror fortfarande att viruset i Italien har muterat till en farligare variant, vi får se !

Det vanliga mot-argumentet är "jamen det är pga at det är mycket fler smittade som inte blir testade"
MEN!...det håller ju inte för "mycket fler smittade som inte blir testad" är det väl också i ALLA andra länder.

ITALIEN
8 Mars, 2020:

7.375 Infected ( varav i dag 1.492 nya)
650 are in intensive care (188 nya sendan den 6 Mars)
366 have died (varav i dag 133 nya )
622 people recovered.

are in home isolation (inte upplyst i dag)
patients hospitalized with symptoms (inte upplyst i dag)
Citera
Medlem
Gluff75s avatar
Såg en siffra på 7 gånger ökad risk att dö för rökare vid covid-19. (Who rapporten på 50000 kineser tror jag det var)
Kan det vara det som syns i italien nu? Vad ligger andelen rökare på i Italien? Känns som alla blossar där.
Citera
Medlem
Tyskland har fått sitt första dödsfall. En 60-årig man som verkar både insjuknat och dött på en turistresa i Egypten.

https://m.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-mehr-als-150-neue-faelle-in-deutschland-insgesamt-ueber-400-lufthansa-streicht-mehr-als- 7000-fluege-69089326.bildMobile.html
Citera
2020-03-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Tegnell måste forceras bort. Att han dessutom har mage nog att besvara folks generella kritik och påpekande på att idioten står och hostar i sina händer som att det är någon slags "trollfabrik" efter honom säger hur frånvänd från verkligheten människan faktiskt är. Han är numera en livsfara för Sverige.

Det där med hostan var ett misstag men inte värre än så. Detta drev är inget annat än en renodlad mobbningskampanj. Därtill har Tegnell mer kompetens än någon annan i ämnet.
Citera
2020-03-08, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Vem är Corona Bob? Är det Anders Tegnell? Om ja, varför kallar ni honom det? 😂😂😂
För att han tror att han är Coronakungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in