Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Influensa: 0,2% behöver vård - 0,1% dör.
Corona: 20% behöver vård - 3,4% dör.
Lite skillnad. Jag utgår från WHOs siffror.
Problemet är att sjukvården kommer kollapsa om det blir en spridning.
Dödligheten är mycket lägre i Sydkorea:
Citat:
Ursprungligen postat av Bussiness Insider
South Korea, which has the second-highest number of cases outside China, has a death rate that's one-tenth of that. Out of 6,593 cases, 42 people have died: 0,6%.
Källa
Det finns fler länder med i listan.
Får jag välja mellan en polisstat byggd på pseudovetenskap, fördomar, känslor för att "skydda" mot ett virusutbrott som inte ter sig mer märkligt än Asiaten (1957) eller Hongkonginfluensan (1969) och ett öppet samhälle där kritisk granskning, avvägning mellan preventiva åtgärder och inskränkningar i personlig frihet väger tyngre än ogrundad högerextrem propaganda, då väljer jag det senare, det gör faktiskt de flesta människor.
Innebär det att sjuka äldre dukar under som ändå väntar på sista andetaget, bekommer mig det inte ett endaste dugg.
Utbrottet i Kina är resultatet av en auktoritär regims tafatta försök att tysta ner sina läkare när de rapporterat om mystiska fall, tillåtit marknader med bushmeat och slagit lock för öronen vad internationella forskare har att säga. Datorprogram hade nio dagar före WHO deklarerade utbrottet slagit larm.
Citat:
Ursprungligen postat av cbnc
A little after midnight on Dec. 30, artificial intelligence platform BlueDot picked up on a cluster of “unusual pneumonia” cases happening around a market in Wuhan, China, and flagged it.
BlueDot had spotted what would come to be known as COVID-19, nine days before the World Health Organization released its statement alerting people to the emergence of a novel coronavirus.
Källa
Coronautbrottet är helt enkelt konsekvensen av ett slutet samhällssystem.