2020-03-08, 18:38
Medlem
Det slog mig precis att folk kanske fortfarande åker på nöjeskryssningar til Åland exempelvis. Där är ju risken att smittas stor, särskilt när man handlar samtidigt som massa andra på taxfreen, sitter nära varandra i restaurangen eller på dansgolvet om det är en kvällskryssning.
Citera
Medlem
Medeltemperatur för Stockholm: Mars +3 grader, April +9 grader.
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Nja, viruset har dålig smittspridning i varmt (+30) och kallt (-20). Den optimala temperaturen tycks vara +6 grader, inte optimalt för Sverige dvs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Här sitter folk med ståkuk och skriker rakt ut av lycka ju större ökningen av smittade blir. Avgrundsmänniskor. Vänta bara tills ni själva blir sjuka. What goes around comes around..

Kan du hänvisa till några specifika inlägg? Har inte själv lagt märke till att det skulle vara en trend. Tycker att folk mest verkar oroliga och även bestörta över svenska myndigheters tafatthet.
Citera
2020-03-08, 18:39
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ser inte direkt ut att gå bättre i Italien. 1500 nya sjuka och 133 döda på en dag... 650 i kritiskt tillstånd nu också. Börjar folk vakna till att det här viruset inte är att leka med än? Eller har vi fortfarande idioter här som jämför det med säsongsinfluensan m.m.?
Ingen förändring. Kanske att det märks lite på vissa som skriver här, kanske en liten nedtoning. Men det kan lika gärna vara för att många har tröttnat på att försöka övertala. Det är väldigt sent nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
500 personer lär finnas officiellt smittade i Sverige om mindre än en vecka.

jag tror på det dubbla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Med sådana uttalanden målar han in sig i ett hörn och framstår bara som en pajas som ingen lyssnar på. Förstår han inte det själv?

Stockholm hade flest fall i torsdags. 28 fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
I onsdags på TV4-nyheterna så sa Corona Bob Tegnell att antalet smittade skulle bli ganska många på onsdag och torsdagen, men till fredag och helgen blir det betydligt färre bekräftade fall. Coronan skulle nå sin peak under onsdag och torsdag. (Beror på att vi har högt inflöde av italienresenärer som varit i Italien på sportlovet.)

Nu är det Söndag och jag tycker fortfarande att vi har jävligt mycket nya fall? 204 fall nu. Vad fan är det som händer? LJUGER Corona Bob Tegnell? Kan man inte ens lita på myndigheterna?

Nu är peak måndag och tisdag helt plötsligt?

Tegnell backar: ”Coronakulmen på måndag eller tisdag”

De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige.

Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen.
Flyttar han hela tiden fram datumet för peak med två dagar varannan dag eller?

Skrev så här i onsdags kväll efter TV4-nyheterna med Corona Bob;
Eftersom vi är så bra här och kan slå oss för bröstet och slänga iväg miljoner till mindre förberedda WHO så ka vi ju göra det stora offret och skicka vår expert Tegnell till Italien.
Dom behöver uppenbarligen honom mer än oss nu när vår peak är över.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
131 döda i Italien idag. Corona kan mycket väl vara lösningen på Magdalena Anderssons kommunproblem. Detta kan nog delvis förklara Sveriges passiva inställning.

Det blir lätt så med Europas äldsta befolkning, slappt sjukvårdssystem, mycket turister. Vad vi vet är medelåldern på de avlidna i Italien mycket hög, som vilken influensa som helst.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu får Corona Bob förklara sig. Var ska nya smittade komma från när vi inte har lokal spridning

Han förklarade det tydligt
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag slutade titta när han sa att mässlingsvaccinet dödar fler än mässlingen.
Foliehatt på!!

Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagi
Flera personer med skyddskläder hämtade ut en familj som bor vid Kista Gallerian vid ca 16.30 tiden.

Där har jag sett läkarbil med män i dräkter innan. Måste vara ett riktigt virusnäste.
Citera
2020-03-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Får man pengar under tiden man är i karantän eller inlagd pga coronaviruset, frisk som sjuk? Tvingas man betala något, alltså tex sjukhusräkning?
Vad gäller för häktade och fängslade personer?
(Jag är inget av ovanstående vill jag tillägga)

Om man har intyg från läkare att det finns risk för att du kan smitta andra så får du smittskyddspenning, om jag minns rätt så är den 80% av lönen och arbetsgivaren behöver inte betala ut lön utan det kommer från det allmänna. Sjukvård som inläggning är gratis men ibland tar de betalt för att använda telefon men de flesta har väl en egen nu ändå.

Häktade och fängslade isoleras ju vid behov. Men oklart hur de gör just i detta nu eller hur de gör i en framtid.
Citera
2020-03-08, 18:41
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Alla ni panikslagna, tänk lite längre än vad näsan räcker.

Om 4-6 månader så kommer Corona vara bortglömt, media har slutat skriva om det, naturen har reglerat jordens befolkning en aning (en nödvändig reglering).

Jag förstår mig inte på alla ni som panikar. Men visst, flashback är väl en enda stor köttgryta för dystopi-teorier.

Tror snarare att om 4-6 månader har du förstått vad de flesta här pratar om idag.

Det kan givetvis förändras om du skaffar dig lite mer kunskap innan du skriver.

Lycka till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in