2020-03-08, 21:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det hade spelat en stor mental roll.

En tydlig signal hade skickats till våra medborgare att ta detta på stor allvar och tillsammans med tydligt kommunicerade rekommendationer att följa så hade det definitivt kunnat ha en positiv påverkan.

Nu togs inte denna möjligheten, utan istället så blev det fullsatt på Friends arena och flera andra arenor där SHL spelades igår. The show must go on mentaliteten fortsätter att råda inom svenska myndigheter.

Dödligheten för detta virus är alltså inte bortåt 50%, du pratar som att det är apokalypsen.
Som det ser ut nu är det kört för länge sedan ändå, det kommer inte gå att stoppa spridningen av detta. Därav finns det noll och ingen uppsida i att sprida panik.
Citera
2020-03-08, 21:20
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är det mycket eller lite?

De borde väl fan avsätta hela programtiden till det. Lite kort om Italien, än kortare om läget här.
Citera
2020-03-08, 21:21
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hur fan i helvete kan SVT ägna 5 minuter åt Corona?!

Vilken fantastiskt nyhetsrapportering vi har i det här landet. Världsklass verkligen.

Ja, helt otroligt. Sen ägnar de timmar åt hur synd det är om ”flyktingarna” i Turkiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag reser ganska mycket i Asien och Europa och min uppfattning är att Sverige ligger väldigt långt ner på resursskalan.
Länder "som inte har någonting alls" finns såklart, men det betyder inte att vi i Sverige har det.
Vi har inte ens bostäder till alla invånare, och när jag tvingades besöka akuten senast tog det 4 timmar innan jag fick hjälp. I Taiwan exempelvis där jag upplevde något liknande tog det 2 minuter. Bara för att ge lite perspektiv.
Jag undrar fortfarande vem du tror ska göra dessa "hemtester"? Brevbäraren?
På riktigt, hur tänker du i din fantasivärld?

Jag reser inte jättemycket men är väl otursförföljd och har behövt söka vård i ett flertal länder. Blev positivt överraskad både i Asien och Mellanöstern, särskilt vad gäller bemötande och professionalitet hos läkarna. I Europa har jag haft kortare väntetid på akuten och bättre bemötande utanför Sverige än i Sverige.
Jag tror inte svensk vård är dålig, men personalen är underdimensionerad och resurserna räcker inte till. Detta i normalläget.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Sverige verkar ha lågt antal vårdplatser per 1000 invånare.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Kan väl inte stämma? I så fall är det inget virus, utan mer ett kemiskt vapen som framställts. Finns det inget skydd?

Biologiskt Vapen menar du väl
Citera
2020-03-08, 21:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Ni som pratar om samband mellan Covid o lungfibros.

Vad har ni för källor?
Gamla länkar med info från Kina i januari. Du får väl söka på "fibros" eller "effekter" eller liknande i tråden.
Citera
2020-03-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Om nu Tegnell är så bombsäker på allt är lugnt. Varför redovisar inte folkhälsomyndigheten all data de sitter på och hur de har gjort sina uträkningar?

Ja. Fick en varning av FB för mitt inlägg. Oklart varför. Tycker mig ha sett hela *nders *egnells namn skrivits ut förr utan asterixer och mörkning.
Citera
2020-03-08, 21:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Blir ganska rädd nu tbh
Jodå, vi har troligtvis alldeles för få vårdplatser i det här landet.

Men det kanske är viktigare hur många ventilatorer man har (respiratorer). Är det någon som vet något hur vi står oss där i en jämförelse med andra länder?
Citera
Medlem
NisseNyfikens avatar
Var är du Greta skolstrejk mot virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Dödligheten för detta virus är alltså inte bortåt 50%, du pratar som att det är apokalypsen.
Som det ser ut nu är det kört för länge sedan ändå, det kommer inte gå att stoppa spridningen av detta. Därav finns det noll och ingen uppsida i att sprida panik.
Sprida panik? Vad är panik enligt dig och på vilket sätt är den farlig?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Sverige verkar ha lågt antal vårdplatser per 1000 invånare.

Som tur är har vi väldigt få fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in