Citat:
Ursprungligen postat av
Bananarmen
Många som skriver "jag är då inte orolig för jag är ung och frisk och vältränad". Ja men vad skönt då. Har ni inga äldre typ föräldrar eller morföräldrar i er närhet?
Själv har jag iallafall föräldrar som båda skulle falla in i riskgrupp pga sin ålder. Sedan har jag vänner med olika lungbesvär t.ex cystisk fibros. Själv tar jag mediciner som sänker mitt immunförsvar.
Jag är orolig. Dör jag, vem tar hand om mina barn? Eller om jag smittar mina föräldrar och dom dör? Men alla på Flashback kanske är enstöringar som aldrig träffar folk som kan smittas och bli riktigt sjuka.
Tyvärr finns det många oerhört egoistiska och självcentrerade snorvalpar här som uttalar sig, som på grund av egen ålder inte anser att de berör dem, då de inte tillhör någon riskgrupp.
De tänker givetvis inte på sina föräldrar mor/farföräldrar eller andra släktingar de kan smitta ned och vara ansvariga för deras död. De är tydligen själv odödliga och bryr sig inte om någon annan än de själva.
Tur att det i svensk lagstiftning finns begreppet grov misshandel och vållande till annas död, om man genom oansvarighet medvetet eller omedvetet genom oaktsamt beteende smittar ned någon som blir svårt sjuk eller avlider.
Fräscht att leva resten av sitt liv med det på sitt samvete...
https://www.expressen.se/nyheter/expert-att-sprida-corona-kan-vara-ett-allvarligt-brott/