2020-03-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Haft över 38 i fyra dagar. Får man fortfarande inte testa om man inte vet att man träffat nån resenär?

Hur f-n kan jag veta det? Varit på förskola, barngympa, biblioteket, suttit i omklädningsrum, träning mm
Jag vet inte, du kan ringa och kolla...
Citera
2020-03-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag brukar verkligen inte gå till personangrepp, men jag hoppas att du är 12 år eller yngre. Om inte bör du omyndigförklaras.

1. Kontrollera alla. De flesta som konstaterats sjuka hade inga symptom när de kom till Sverige och insjuknade efter ankomst. I januari ankom ca 60000 passagerare per dag från utlandet till någon av Swedavias flygplatser, så det hade varit ytterst resurskrävande (hela Sveriges primärvård tar emot 35000 patienter per dag i genomsnitt) att kontrollera alla. Till det kommer drygt 15000 svenska resenärer per dag som ankommer till Kastrup. Att sätta dem alla i karantän 14 dagar hade krävt karantänsplats för 750000-900000 människor (eftersom de 60000 inte är unika personer).

2. Stänga alla arbetsplatser. Mejeriavdelningen i alla butiker skulle vara nästan tom efter 3 dagar om mejerierna stängde samtidigt som bönderna måste hälla ut sin mjölk. Köttavdelningarna skulle vara rätt tomma efter 5 dagar och resten av butiken efter en dryg vecka om produktionen av allt som normalt finns i en butik upphörde. Om transporterna omfattas av näringsförbudet skulle butikerna tömmas ännu snabbare. Många bönder skulle få problem med mat till sina djur efter cirka 2 veckor, och skulle då tvingas skjuta delar av besättningen och gräva ner dem. Samtidigt skulle typ 80% av löntagarna (dvs de som inte arbetar i matbutik, apotek eller sjukvård) bli utan lön. Hur lång tid klarar sig vanligt folk utan lön? Staten och kommunerna skulle förlora en mycket stor del av sina intäkter (förvisso minskas deras kostnader), så de kommer inte att klara av att betala ut A-kassa eller socialbidrag till folk som inte får jobba (och i övrigt har all statlig och kommunal verksamhet ju tvingats stänga i exemplet, så ingen kan handlägga ärendena)

3. Stänga skolor. Det går väl, men det betyder att en hel del föräldrar som kunnat jobba tvingas vara hemma utan lön

4. Ställa in evenemang. Det kan man absolut göra och det är säkert också lämpligt. Man kan ju genomföra vissa evenemang utan publik och sända det live på nätet istället.

Du är trög.

Man behöver inte vårda alla inkommande flyg utan åtminstone notera/granska inflödet för spårning.

Sjukvård och matbutiker (och självklart allting som håller de igång i kristider din idiot)

Ja, det är en stor ekonomisk förlust men bättre än 1 miljon döda.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Så det kan aldrig inträffa något allvarligare än Asiaten och Hongkong för att?

Vem har sagt att det inte finns nåt allvarligare?

Poängen är ju att vissa (du?) här gapar som stuckna grisar över varje nytt rapporterat fall och beter sig som dagisbarn.

Hade de( du?) betett er så på 1950-talet hade ni förmodligen blivit inspärrade på dårhuset?, med all rätt.

Jag var inte själv med då men det är ju solklart att det finns en väldigt stor del dårar nuförtiden som anser att deras åsikter måste höras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Situationen i Lombardiet i norra Italien är mycket svår för vården. Myndigheter och ansvariga verkar helt överväldigade av hur många svårt sjuka som måste läggas in.

https://milano.repubblica.it/cronaca/2020/03/06/news/coronavirus_lombardia_notizie_6_aprile-250423058/?ref=RHPPTP-BH-I250453876-C12-P2-S1.8-T2

Vanlig influensa var det va enligt somliga, vilka dårar.
De står där och hackar om vanlig influensa.
-Men har du sett vad som händer i Italien.
-Vanlig influensa vet du.
Citera
2020-03-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Haft över 38 i fyra dagar. Får man fortfarande inte testa om man inte vet att man träffat nån resenär?

Hur f-n kan jag veta det? Varit på förskola, barngympa, biblioteket, suttit i omklädningsrum, träning mm
Vanliga influensan (svinis) är rätt svår i år, har bekanta som inte känner sig helt återställda efter 6 veckor!
Citera
2020-03-06, 17:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En kollega vars fru jobbar på ett stort internationellt företag med gäster från hela världen berättade nåt intressant.

Frun blev sjuk med typiska symptom torrhosta, feber, ont i kroppen. De ringde 1177 som frågade om hon varit i Italien men nä hon har "bara" träffat gäster från dessa områden här i Sverige så fanns ingen anledning att testa henne. De sökte då vård på vårdcentralen. Läkaren där fick panik o sa åt henne att hålla sig på minst två meters avstånd o inte hosta...

Detta kommer bli kaos i primärvården då läkare förstår att det är riskabelt med patienter som inte är testade o undersöka dem utan skyddsutrustning.

Så vi har två jätteproblem. För liten testkapacitet och för lite skyddsutrustning.

Varför testar man inte fler? Har man symptom bör man testas för att utesluta corona.
Citera
2020-03-06, 17:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Schweiz vill va med och leka 94 nya fall idag!

Det blir nästan som en intressant hobby för vissa att se hur många fall vi får i världen.
Tungt dock när personen ligger där och knappt kan äta, skita och sova.

Ibland är det långt mellan betraktande och verklighet, tro mig att det är värt att undvika smitta.
Detta är ändå bara början dessutom, en god "prepper" är inget man skrattar åt när resten dör.
Citera
2020-03-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Det känns som att det går upp och ner, mest ner senaste tiden tyvärr!

Jag har inte försökt få mig testad men det känns nästan omöjligt för någon anledning...

Det känns typ som att de inte vill testa oss så inte siffrorna stiger i media.

Sen är jag också rädd att testas eftersom själva testet kanske är det som sprider viruset (vet hur det låter).

Fattar att du är orolig, och hoppas förstås att du kommer känna dig bättre snart.

Försök tvinga dig genom oron - det är bättre att testa sig nu än sen. Det är jag nästan säker på.

Ska hålla tummarna för dig!
Citera
2020-03-06, 17:50
Medlem
Eoppoyzs avatar
Vietnam har fått sitt 17:e fall nu. Det är första gången sedan 13 februari som de fått ett nytt fall. Det skedde i Hanoi. Tydligen har hela distriktet spärrats av. För tillfället finns bara nyheten på vietnamesiska, men det lär komma något på engelska inom kort.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vanliga influensan (svinis) är rätt svår i år, har bekanta som inte känner sig helt återställda efter 6 veckor!

Har inte hört en enda människa som haft årets variant. Rör mig i jobb bland flera hundra med direktkontakt varje dag i jobb+resor. Årets influensa måste vara en av de mildare. Med det sagt gör det inte urskiljningen lättare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vem har sagt att det inte finns nåt allvarligare?

Poängen är ju att vissa (du?) här gapar som stuckna grisar över varje nytt rapporterat fall och beter sig som dagisbarn.

Hade de( du?) betett er så på 1950-talet hade ni förmodligen blivit inspärrade på dårhuset?, med all rätt.

Jag var inte själv med då men det är ju solklart att det finns en väldigt stor del dårar nuförtiden som anser att deras åsikter måste höras.

Inspärrade på dårhuset? Du verkar lagom upphetsad där.

På 50-talet resta folk ofta inte ens i från sina byar med buss. De cyklade runt när de skulle till varandra. På femtiotalet var det fortfarande rätt vanligt med inavel för att man cyklade och träffade sin make/maka i grannbyn 4 km bort. Nästan i alla fall.

Är det få människor som blir smittade tror du? Eller är det så att det är som en vanlig förkylning? Varför menar du att folk är galna som följer detta och ser på det med oro för framtiden i vårt land?
Citera
2020-03-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Fattar att du är orolig, och hoppas förstås att du kommer känna dig bättre snart.

Försök tvinga dig genom oron - det är bättre att testa sig nu än sen. Det är jag nästan säker på.

Ska hålla tummarna för dig!
Jag tänker avvakta en-två dagar till och se hur det utspelar sig... blir det inte bättre så ska jag se till att bli testad!

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in