2020-03-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juggovic
Stort tack till alla egotrippade svin som valt att åka till Italien även om ni varit informerade om detta. Om det är så att någon dör i er närhet, så hoppas jag ni blir dömda för att ha varit delaktiga i ett dödsfall. Jävla grisar.
Ja det är faktiskt ganska allvarligt när människor inte bara utsätter sig själva för risker utan även kan smitta andra. Jag läste att det faktiskt är förbjudet enligt lag att sprida denna smitta. Men vad det innebär i praktiken vet jag inte. I Kina har man infört dödsstraff.
Det är dags att alla människor börjar ta detta på allvar. Det handlar inte bara om dem själva. Varje person som blir sjuk kan smitta andra, belaster sjukvården och kan bli sjukskriven från jobbet. Det blir stora kostnader för samhället.
Citera
2020-03-08, 10:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det som gör att jag tror att de kinesiska fallen minskat är att man inte ser exportfall därifrån längre.

Ovesäntligt är det inte eftersom de har visat vad som krävs. Italien har ju nu själva infört masskarantän.

Det viktigaste är att göra spridningen så långsam så möjligt så att sjukhusen har möjlighet att fungera. Då är det socialt avståndstagande som gäller.

Vi får väl hoppas att du har rätt.
Citera
2020-03-08, 10:37
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det finns ju exakt lika många experter som anser att Sverige antar en för passiv roll också. Så det kanske inte är så dumt att vara lite kritisk år båda håll?

Sverige borde utöka sin testning till alla som har symptom, finns säkert en del asymptomatiska ute i samhället redan. Och det kommer säkerligen också göras när man bedömer att man fångat upp dom flesta importfall från Italien och då har mer tillgängliga resurser.

Jag tycker även att folkhälsomyndigheten verkar ha ett skriande behov av kommunikationsträning.
Citera
2020-03-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Detta måste väl vara den värsta pandemin sedan spanska sjukan? Vi har visserligen inte sett slutet ännu men så här långt.

Knappast så här långt. Asiaten och Hongkong-influensan skördade 1-2 miljoner dödsoffer.

(HIV kan man väl också kalla en pandemi om man vill. Tiotals miljoner döda.)
Citera
2020-03-08, 10:38
Medlem
Fyfan vad arg och besviken jag är på staten.
Inte för att jag har haft stort förtroende för de tidigare men det e fan skamligt dåligt det här.

Den Svenska konfliktsrädslan har fan nått nya höjder. Man e så rädd för dålig stämning så att man helt enkelt sitter och vänta på hur det ska gå.

Vetifan hur de resonerar? Tror de att om Corona viruset inte kommer smitta oss för att svenska folket e bättre på att tvätta händerna än andra eller för att om vi ignorerar smittan så kommer den också ignorera oss?

Fega jävla kräk politiker, det enda de klarar av är att fika och snacka skit.

O alla ni som använder Corona för att rättfärdiga er rasism o hat mot feminister e fan mänsklighetens bottenskrap.
Citera
2020-03-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Sverige borde utöka sin testning till alla som har symptom, finns säkert en del asymptomatiska ute i samhället redan. Och det kommer säkerligen också göras när man bedömer att man fångat upp dom flesta importfall från Italien och då har mer tillgängliga resurser.

Jag tycker även att folkhälsomyndigheten verkar ha ett skriande behov av kommunikationsträning.

Ja, så varför blir du aggressiv när folk väljer att kritisera FHM exempelvis? AT själv påstår att peaken redan är nådd. Verkligen? Det är en extremt optimistisk syn, likväl som det är en pessimistisk syn att alla i Sverige blir sjuka. Men varför väljer en myndighet, som ska säkerställa att smittan minimeras, att helt vara passiva och anta 'best case scenario'?
Citera
2020-03-08, 10:41
Medlem
V4s avatar
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20028423v1

"We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control."

Med andra ord så är det helt rätt att temporärt stänga skolor. Barn, i synnerhet mindre barn, smittar ju varandra med allt. Sedan träffar de mormor och morfar på helgen och nyser dem i ansiktet.

Det är bra att barn verkar klara smittan bättre, men de är sannolikt stora smittspridare, därav flera länders val att stänga ner skolor.
Citera
2020-03-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De sa de inte på tv imorse, utan att de måste hålla sig inomhus.

Det är rekommendation men inte utegångsförbud. Det är inom zonen det är utreseförbud.
Citera
2020-03-08, 10:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted

Varför testa? Är du frisk så är allt väl och är du smittad så kan man inte göra ett skit åt det.
Genom att röra sig bland andra människor ökar bara risken för smittspridning.

Vill man göra skillnad så tar man på sig ett andningsskydd bland folk eller stannar hemma, that's it!
Citera
2020-03-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Kan inte alla foliehattar lugna sig lite nu?! Nu er vi ju att viruset inte är så farligt och dödssiffran avtar. Av 106 tusen konstaterade fall har 3600 dött men eftersom många inte ens påvisar symptom så är det säkert över 200 000 som egentligen är smittade, vilket ger en dödsprocent på under 2.

Visst är det bra med åtgärder och alla virus ska tas på allvar etc, men jag förstår verkligen inte hypen och domedagsscenariot många försöker måla upp. Tror ni det är en slags zombiefilm? Har ni inget liv?

Det är ingenting att oroa sig över mer än vanlig influensa. Gå vidare och sluta tramsa.

Er det bra at "200 000 egentlig er smitta"? Da er det flere som kan smitte andre. Her kommer R0 på 2.2 inn i bildet, så det gjør det bare verre.

I Italia er dødsraten på 3.96%.
I USA er dødsraten 4.26%, Iran er den 2.49%, Frankrike er den 1.68% (men har bare vært 1 uke med ordentlig smitte der), 0.6% i Sør-Korea (men den er nesten like mange active cases som closed så må vente litt der), 3.83% i Kina og 1.9% i Spania osv osv...

Er fremdeles mange land vi må vente å se hvordan det ender opp med. Det har såvidt begynt i vesten, i Kina har det holdt på en god stund, men det er tall jeg ikke stoler blindt på.

Time will tell
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Står du för detta om en månad?

Ja 100%.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag skulle säga att Sveriges största styrka är smittspåring och att fånga upp tidiga fall. Vilket är skrämmande med tanke på att det redan nu inte fungerar särskilt bra alls.

Vi har inte kapacitet att vårda särskilt många sjuka människor samtidigt, vi har dessutom redan personalbrist.

Sverige hade behövt satsa allt på att inte få in smittan i landet och sen rigorös smittspåring av kända fall och isolation. När ett utbrott väl etablerat sig här riskerar alla våra svagheter att sänka oss.

Precis. Vi skulle ha gått ut med mer reserestriktioner. Mer karantän för inresande.

Mer provtagning hade också varit bra men vi hade väl för lite resurser för det i början.

Nu har folk rest fritt in i landet i drygt 2 månader. Det är klart som korvspad att vi har fått in smittan.

Det har inte funnits något långsiktigt konsekvenstänk. Mer vi tar problem en dag i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in