2020-03-08, 13:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Happ, vadå, ett vaccin mot Covid-19, det har vi aldrig sett?

Eller kommer vi att få se en sjukvårdsorganisation som brakar ihop?

Vad kommer vi att få se, och hur vet du det?

Inom myndigheter har man påbörjat beredskapsplaner för begravning i massgravar enligt militär stil om det blir ett högt antal döda.
Citera
2020-03-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Mycket märkligt - grannländerna kunde ju ha stängt gränserna mot Italien. Ryssland stängde snabbt sin gräns mot Kina, alldeles i början - och det räddade dom!
Det gjorde dom..och det är garanterat deras räddning..hittills!
Citera
2020-03-08, 13:57
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Italien måste ha en lika slapp statsepidemiolog (stavning?) som vi har...
... och du har ännu inte fattat att det är folk som vill hem ...
Citera
2020-03-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sant.
Helt sjuk vilken desinformation denna Bananrepublik har sysslat med de senare veckorna.
Ja, och man ser tyvärr på svaren i tråden hur indoktrinerade och hjärntvättade många är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Artikel:
https://www.telegraph.co.uk/science/2020/03/04/coronavirus-has-mutated-aggressive-disease-say-scientists/

Vetenskaplig artikel:
https://academic.oup.com/nsr/advance-article/doi/10.1093/nsr/nwaa036/5775463

Varför anser du att en mutation skulle vara så omöjligt - vi talar trots allt om ett RNA-virus?

Jag ifrågasätter absolut inte att den skulle ha muterat. Det är väl bevisat. Sedan länge dessutom.
Vad jag ställer mig emot är att det är pga mutationen som Italien skulle ha så höga dödstal.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar kring det här med att viruset smittar främst genom droppsmitta och max 1-2 meter från en smittad person.

-Är det då inte lite konstigt att man hittar fullt med viruspartiklar vid ventilationsöppningar där smittad person befunnit sig? Så långt ska ju inte viruset kunna färdas

-Är det inte lite konstigt att så många svenskar blivit smittad på skidresa till Italien? Har de alla suttit och grovhånglat med varandra?

-Är det inte lite konstigt att en enda person ska ha smittat 60 personer på en begravning i Spanien? Har de gått runt och kindpussat varandra?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRb67J/spanska-coronafall-kopplas-till-begravning-i-baskien
Citera
2020-03-08, 13:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kollade just Flightradar, en jävla massa plan från Milano och Bologna lyfter hela tiden. Plan som landat från Arlanda osv.
Jag trodde regionen var i karantän
Det är folk som vill hem ...
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ansiktsmask suger för en icke smittad. De pillar bara på den då och då för att rätta till den och dessutom blir det fuktigt under. Pilla i ansiktet ska undvikas. Mask är för redan smittade. Ögonen är också en inkörsport till smitta. Borde vara rent logiskt. Hur många har fullgoda skyddsglasögon? Det här med mask är fel approach. Dessutom är det engångsgrejer. Ska kastas direkt. Bättre att smittade bär dessa för att mun och näsa ska täckas för ögon nyser inte vad jag vet.
På min arbetsplats ska vi köpa in visir till personalen. Som täcker ansiktet. Tydligen det som skyddar bäst
Jag jobbar inom socialtjänsten som chef och mina anställda kommer i kontakt med människor som riskerar att försämras kraftigt av Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Hur transporteras en misstänkt smittad till ett sjukhus inom landet? Ambulans? Sjukresetaxi? Anhörig? Har alla dessa transportörer skyddsutrustning?

Om vi säger att det sprids på ett ålderdomshem så är det väl bättre att flytta resurserna dit istället för att flytta personerna till sjukhusen? Menar kritiska fall, vilket vi kanske inte har än. Förflyttningar av smittade kan inte vara särskilt lyckat om det då inte finns något speciellt mobilt coronateam med full mundering som sköter transporter till sjukhusen av sådana personer.

Hur ser rutinerna ut? Gissningsvis orkar inte alla sjuka ta sig till närmsta sjukhus på egen hand.
Hmm...ja en decentraliserad vård vore något att bygga vidare på.
Om man kan garantera rimlig svarstid om någon hemvårdad patient får ett förvärrat tillstånd.
I teknikens år 2020 vill jag tro att något bättre än det vi ser idag i den riktningen är fullt möjligt, och skulle kunna både spara pengar, frigöra resurser/öka kapacitet.
Citera
2020-03-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa?

Det är allmänt känt. Det är den som påstår skrattretande saker som att Sverige har system "som klarar atomkrig" som ska ge en källa.

Om folk bara visste vilka sköra trådar i stort sett allt i det svenska samhället hänger ihop med så skulle den totala paniken redan vara ett faktum. Nu kommer uppvaknandet komma senare, när det sedan länge är försent.
Citera
2020-03-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nån ska ju ha gjort den också, men man får väl hoppas på att den är fri

Då får man nog ha maximal otur om den som gjort ens macka är asymptomatisk smittbärare och dessutom brister så mycket i sina hygienrutiner att din mat blir smittad.
Citera
2020-03-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inom myndigheter har man påbörjat beredskapsplaner för begravning i massgravar enligt militär stil om det blir ett högt antal döda.

Men herregud. Foliehatten sitter bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in