2020-03-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Alla blir dock inte sjuka samtidigt så av den anledningen tror jag att vi kan hålla igång el - och vattenförsörjning. Det skadar dock inte att ha vatten hemma i en dunk. Finns timanställda extrajobbare på många större arbetsplatser också.

vad kommer hända med jordbruket?

med tanken på att viruset finns i avföringen.

https://www.svd.se/sa-ska-stockholmarnas-bajs-bli-till-nytta
Citera
2020-03-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det här var riktigt oroväckande.
Viruset börjar nu angripa yngre personer i Italien enligt italienska läkare:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-italy-doctors-intensive-care-deaths-a9384356.html

”In an alarming development, Dr Nattino said younger patients were being affected, saying the ages of patients ranged from 46 to 83 with only a small number having important underlying conditions.

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patipents, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left
.”

Detta är precis vad jag skrev igår att folk stirrar sig blinda på att detta virus bara dödar äldre.
Att äldre dött är för att de har sämre immunförsvar och dör därför TIDIGARE än yngre som har starkare immunförsvar och kan kämpa i veckor och till och månader med IVA.

Detta är riktigt oroväckande och ytterst allvarlig nyhet från Italien.

Nej, du kan lugna ner dig. Det är mera oroväckande att du sprider oro:

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patients, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left.”

Inga och medelålders människor som inte orkar jobba mera övertid eller ta hand om sina äldre sjuka.

Om du kan avläsa statistik och trender så kan du konstatera att Kina, som vi kan ha som worst case, stabiliserat sig. Naturligtvis går det tusentals som inte är diagnostiserade ute på gator o torg i alla länder i världen. Varför? För att de inte upplever sig som sjuka. De som har andra sjukdomar och är i riskzonen att smittas av virus skall däremot isolera sig. Ett fåtal av dem behöver sjukhusvård men naturligtvis är det bra om det finns frisk personal där.
Citera
Medlem
Nu börjar fall från USA fångas upp i Sverige: https://omni.se/21-nya-coronafall-person-smittad-under-usa-resa/a/8mk59d

Undra vilken del av USA.
Citera
Avslutad
Svensk person smittad under USA-resa... Trump, detta kan vara värre än "the sniffles".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
antar man kan bli ett undantag om man är en tillräckligt fin person.

gäller samma regler för privata flyg?
Citera
2020-03-08, 13:33
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
En sak som troligen fick människan att evolvera var just att det dödar bakterier samt att du får mer energi av redan uppvärmd föda.

Troligtvis detta som avses med varm och kall föda

http://abcipersiskmat.blogspot.com/2017/03/persiska-matsystemet-varmt-och-kallt.html

Lista över det persiska matsystemet

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18pRh07ijBT1Fa8FSRvNVYn3wAXyLOu2Q7iJFn28MNgw/edit?usp=sharing
Citera
Medlem
Hur länge överlever virus på en räksmörgås? Kom just på att jag köpte en sån på ett sjukhus i fredags när jag hälsade på en släkting. Ser nu att det varit corona smittade inlagda där..
Har världens ångest...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Inte en aning. Verkar som de bara testat virusets överlevnadstid på hårda ytor.
Det tarkar snabbt ut på kläder, särskilt bomull och andra nsturfibrer. Max en timme skulle jag gissa (baserat på mad jag läst)
Citera
2020-03-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
antar man kan bli ett undantag om man är en tillräckligt fin person.

Som någon skrev till mig, planen kan ju faktiskt påväg därifrån för att användas på andra linjer.
Jag tolkade flightradar lite väl snabbt, utan att tänka efter. Högst troligt är det ju såklart så.
Dock fattar jag inte vilka som flyger från t.ex. Stockholm till Milano i dagsläget. Men hemlängtan kan ju vara väldigt stark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finaodds
Hur länge överlever virus på en räksmörgås? Kom just på att jag köpte en sån på ett sjukhus i fredags när jag hälsade på en släkting. Ser nu att det varit corona smittade inlagda där..
Har världens ångest...
Länge då det finns fukt i smörgåsen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Svensk person smittad från USA-resa... Trump, detta kan vara värre än "the sniffles".

Intressant. Det finns vissa hotspots i USA, men generellt sett så ligger landet på ca 1 smittad per miljon invånare.

Sverige har i nuläget 18 smittade per miljon invånare. Corona är således 18 gånger vanligare i Sverige än i USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finaodds
Har världens ångest...

Osannolikt att coronapatienter varit inne i kafeterian och flåsat på maten... De lär ligga i isolering eller möjligtvis varit och suttit i nåt väntrum i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in