2020-03-08, 11:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det gör det bevisligen inte.

Det kan jag definitivt hålla med om och jag har inga synpunkter på det. Ni får hålla på bäst ni vill och jag har inte för avsikt att förändra något debattklimat i denna tråd. Det var ett kort gästspel som nu är över för min del. Jag har inget intresse av att diskutera infantila spörsmål som detta.

👋🏽
Citera
2020-03-08, 11:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Fast en horisont skulle också finnas om jorden var platt detta har redan.

Hur uppstår en havshorisont på en platt jord?

Hur långt bort befinner sig den horisonten?
Citera
2020-03-08, 11:37
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur uppstår en havshorisont på en platt jord?

Hur långt bort befinner sig den horisonten?

Så långt ögat klarar av att se, utifrån ögats kapacitet och atmosfäriska störningar?
Citera
2020-03-08, 11:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Låter inte som en logisk eller fakta baserad teori för mig endast matematisk hitta på för att en påhittad verklighet om att jorden snurrar ska stämma.

Det är symptomatiskt att en som tror att det är magi när föremål rör sig inte kan stava till matematik.

Men kör på, berätta nu när matematiken inte fungerar. Obs, vad du känner är logiskt har inget med verkligheten att göra.
Citera
2020-03-08, 11:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så långt ögat klarar av att se, utifrån ögats kapacitet och atmosfäriska störningar?

Mitt öga kan se stjärnan Mintaka som ligger 1200 ljusår bort, så det verkar inte finnas några speciella avstånd man inte kan se bortom.
Citera
2020-03-08, 11:39
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Det är symptomatiskt att en som tror att det är magi när föremål rör sig inte kan stava till matematik.

Men kör på, berätta nu när matematiken inte fungerar. Obs, vad du känner är logiskt har inget med verkligheten att göra.

När argumenten tryter går du självklart på stavning. Skriver från autokorrekt telefon.
Citera
2020-03-08, 11:41
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Mitt öga kan se stjärnan Mintaka som ligger 1200 ljusår bort, så det verkar inte finnas några speciella avstånd man inte kan se bortom.

Du kan alltså se stjärnan dygnet runt? Skicka en bild på den nu då tack.

Konstigt att du kan se en stjärna hela tiden trots att jorden snurrar 1600kmh i timmen det är märkligt tycker jag.
Citera
2020-03-08, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
När argumenten tryter går du självklart på stavning. Skriver från autokorrekt telefon.

Mina argument kommer aldrig att tryta gentemot dina sandlådeargument i alla fall. Men att en människa i Sverige idag får för sig att jorden är platt tyder på en havererad skolgång och känslor av personlit misslyckande. Att hoppa på plattjordsteorin blir ett sätt att hantera åratal i skolan med känslan att vara dum.
Senast redigerad av Clay Allison 2020-03-08 kl. 12:17.
Citera
2020-03-08, 11:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du kan alltså se stjärnan dygnet runt? Skicka en bild på den nu då tack.

Konstigt att du kan se en stjärna hela tiden trots att jorden snurrar 1600kmh i timmen det är märkligt tycker jag.

Nu byter du argument. Du skrev att det finns begränsningar i hur långt ett öga kan se som ett argument för att det uppstår en horisont. Fast man kan ju se stjärnor som befinner sig tusentals ljusår bort, så så begränsat är ju inte ögat.
Citera
2020-03-08, 11:46
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Mina argument kommer aldrig att tryta gentemot dina sandlådeargument i alla fall. Men att en männska i Sverige idag får för sig att jorden är platt tyder på en havererad skolgång och känslor av personlit misslyckande. Att hoppa på plattjordsteorin blir ett sätt att hantera åratal i skolan med känslan att vara dum.

Lika mycket teori i detta som relativitetsteorin men jag har fullrespekt att du baserar din verklighet på teorier.
Citera
2020-03-08, 11:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lika mycket teori i detta som relativitetsteorin men jag har fullrespekt att du baserar din verklighet på teorier.

Berätta vad du tror att en vetenskaplig teori innebär. Du får googla om du vill.
Citera
2020-03-08, 12:03
Medlem
Citat:
Inga fysiska bevis på att jorden faktiskt snurrar, snarare tvärtom.

"Fysiska bevis" - vad hela världen är det? Är en pendel ett "fysiskt bevis"? Är ett gyroskop ett "fysisk bevis"? Är vädersystem ett "fysisk bevis"?

Och jo, det finns massor av evidens för att jorden roterar.

Citat:
... det är bara en teori...

Om du vill kritisera vetenskapen så bör du börja med att läsa på om vad olika begrepp betyder. En vetenskapligt teori är vad man med lekmannaspråk kan kalla för en bevisad sanning.

Citat:

Din okunskap om vetenskap är verkligen massiv. Och trots att du uppenbarligen saknar kunskap om den vetenskapliga metoden så vill du kritisera den?

Vad i hela världen tror du en vetenskaplig teori är? En gissning?
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in