Är kefir bättre än div kosttillskott som innehåller probiotika menar du och i vilka mängder dagligen talar vi om då?
Skippar potatismjölet då jag själv äter lchf.
Med tanke på att potatismjöl är resistent stärkelse så vet jag inte hur mycket som tas upp av kroppen..
Det passerar tarmarna utan att brytas ner tror jag, därav namnet..
Det ger dock näring till goda bakterier, i egenskap av prebiotika.
Så jag vet inte ens om det kvalificerar sig som kolhydrater?
Ej bipolär, men problem med överbelastning/stress.
Blir lätt utmattad socialt och i miljöer med mycket intryck.
Så all gaba är tacksamt för min del. Samt reglering av glutamat, adrenalin...
Jag har lyckats förbättra ögonkontakt och minska utmattning med aktiva b-vitaminer och med taurin.
Ska kika på den prebiotikan..
mvh
Ja, GABA är bra för alla även om de inte finns på det bipolära spektrumet, inkluderat ångest/depression t.ex.
Det finns ju anledningar till varför bensodiazepiner är såpass populära med dem med ångeststörningar.
Det är rätt fascinerande hur framtida studier lär titta på ens uppsättning av mikrobiomet för att skräddarsy olika dieter och koster för att förändra sammansättningen.
Ja, GABA är bra för alla även om de inte finns på det bipolära spektrumet, inkluderat ångest/depression t.ex.
Det finns ju anledningar till varför bensodiazepiner är såpass populära med dem med ångeststörningar.
Det är rätt fascinerande hur framtida studier lär titta på ens uppsättning av mikrobiomet för att skräddarsy olika dieter och koster för att förändra sammansättningen.
Första gången jag hör talas om GAPS-dieten men påminner lite om LCHF, och är snarlikt den ketogena dieten antar jag?
Har skrivit rätt utförligt om hur den ketogena dieten är bl.a. lämpligt inom psykiatriska sammanhang.
Första gången jag hör talas om GAPS-dieten men påminner lite om LCHF, och är snarlikt den ketogena dieten antar jag?
Har skrivit rätt utförligt om hur den ketogena dieten är bl.a. lämpligt inom psykiatriska sammanhang.
Med tanke på att potatismjöl är resistent stärkelse så vet jag inte hur mycket som tas upp av kroppen..
Det passerar tarmarna utan att brytas ner tror jag, därav namnet..
Det ger dock näring till goda bakterier, i egenskap av prebiotika.
Så jag vet inte ens om det kvalificerar sig som kolhydrater?
mvh
Du har rätt. Lchf-ätarna understryker dock noga att man ska blanda det med kallt vatten av någon anledning som jag inte har orkat sätta mig in i, hehe.
Får prova på detta tillsammans med kefir för att se vad som händer med måendet.
Den är dock en smula inaktiv då det är ett såpass nischat område, men finns ett par riktigt vissa kunna skribenter rörande prebiotika.
En av de mer fascinerande ämnen prebiotika producerar är BUTYRATE, ett ämne som tillhör SCFAs (short-chain-fatty-acids) och som visar sig ha potenta epigenetiska moduleringar på genomet. Den har även potenta anti-epileptiska egenskaper vilket lämpar sig som stämningsstabiliserande för de på det bipolära spektrumet och det som är allmänt humöriga - ergo, alla som har ångest/depression etc.
This study aims to characterize the gut microbiota in depressed patients with bipolar disorder (BD) compared with healthy controls (HCs), to examine the effects of quetiapine treatment on the microbiota, and to explore the potential of microbiota as a biomarker for BD diagnosis and treatment outcome. Analysis of 16S‐ribosomal RNA gene sequences reveals that gut microbial composition and diversity are significantly different between BD patients and HCs. Phylum Bacteroidetes and Firmicutes are the predominant bacterial communities in BD patients and HCs, respectively. Lower levels of butyrate‐producing bacteria are observed in untreated patients. Microbial composition changes following quetiapine treatment in BD patients
Vi ser här intressant nog att Quetiapine, förändrar mikrobiomets komposition, då gut-brain-axis agerar bidirektionellt. Allt som påverkar receptorer i hjärnan påverkar mikrobiomet, och allt som påverkar mikrobiomet påverkar hjärnan.
APA (American Psychological Association) har en intressant artikel rörande detta.
Intressant nog är butyrate involverat i reglerandet av sömn, där framförallt DJUPSÖMNEN förbättras markant hos dem som har högre halter av butyrate i tarmarna.
Vi ser då att resistenta stärkelser, där potatismjöl ingår, men där det gyllene guldet är - grönt bananmjöl (green banana flour).
Butyrate förutom att förbättra sömn har visat sig att epigenetiskt kunna reglera tyrosine-hydroxylase, vilket innebär att den genom genomiska mekanismer ökar dopaminproduktionen, en mekanism som är snarlik den ryska populära nootropen - Bromantane.
Vi ser även ökade nivåer av BDNF, GDNF och NGF (precis som Bromantane gör*)
"Through its action on dopamine, butyrate may also stabilize mood; in rodents, it prevents both depression and mania. In mice kept under chronic stress, it acted as an antidepressant; it also stabilized rats with mania. Sodium butyrate also relieved depression and improved cognitive function in mice [61, 62, 39].
Butyrate increases neuronal growth in the hippocampus, a part of the brain that usually shrinks in people with depression. In rats, sodium butyrate increased proteins that help regrow the brain, including brain-derived neurotrophic factor (BDNF), nerve growth factor (NGF) and glial cell-derived neurotrophic factor (GDNF). This may explain butyrate’s mood-stabilizing benefits"
Butyrate, a gut-derived environmental signal, regulates tyrosine hydroxylase gene expression via a novel promoter element.
Butyrate skapas i tarmarna, och gör det genom nedbrytandet av diverse fibrer, där det i särklass mest potenta är RESISTENTA STÄRKELSER - och där den allra mest potenta är GRÖNT BANANMJÖL!
Det intressanta i sammanhanget är att grönt bananmjöl arbetar synergistiskt med Psyllium, där psyllium möjliggör att butyrate-produktionen ökar djupare in i tarmarna.
Psyllium shifts the fermentation site of high-amylose cornstarch toward the distal colon and increases fecal butyrate concentration in rats. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10539788
Jag brukar personligen köra ungefär 20gram bananmjöl + psyllium 20gram varje morgon med Verum-hälsofil, och har gjort det ett bra tag där effekterna är rätt så kännbara!
Detta motsvarar 2 stora matskedar av varje, där 1 matsked är ungefär 10g var!
I och med att vi under jägar- och samlarsamhället fick i oss 135g fibrer per dag så är det en bra bit tills man kommer dit!
På kvällen tar jag XOS med lite saft vid middag typ, som ökar populationen av bifidobakterier - som i sin tur ökar GABA, och ibland slänger jag in lite inulin!
Cocktail-effekten är mycket viktig i dessa sammanhang, där nästa prebiotika jag bör lägga till egentligen är AXOS.
Jag mixar 2-3 matskedar av bananmjöl + psyllium i lite hälsofil varje morgon.
Dock viktigt att dricka mycket vatten då psyllium binder vatten!
Ok tack för svar, ska nog beställa bananmjölet, i nuläget tar jag potatismjöl+psyllium.
Tror du det är nån vits med att addera probiotika-tillskott samtidigt som bananmjö/potatismjöl+psyllium?
När jag tagit probiotika har jag upplevt vissa kognitiva förbättringar som typ minskad ångest, men kan vara placebo.
Ok tack för svar, ska nog beställa bananmjölet, i nuläget tar jag potatismjöl+psyllium.
Tror du det är nån vits med att addera probiotika-tillskott samtidigt som bananmjö/potatismjöl+psyllium?
När jag tagit probiotika har jag upplevt vissa kognitiva förbättringar som typ minskad ångest, men kan vara placebo.
Det är en väldigt stor vits att addera probiotika till en prebiotika-mix, på grund av att koloniseringen förbättras i tarmarna. Och nej, det är INTE placebo på grund av att studier påvisar positiva effekter, även hos dem som inte har magproblem.
Jag rekommenderade två stycken probiotika i det första inlägget du kan kika på.
En av dem har normaliserat mina cirkadiska rytmer, så jag vaknar exakt kl 9.00 varje dag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!