2020-03-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Hade exakt samma symptom förra veckan dag 1 till dag 4. Sedan ont i halsen då och då, snorig av och till samt matthet av och till. Känner mig fortfarande inte helt återställd utan får attacker av nysningar, hosta eller ont i halsen. Efter någon timme är det borta igen. Jag har jobbat i veckan. Eftersom det inte är någon idé att testa sig har jag inte ens försökt. Kurerar mig med vitlök och ingefära. Jag har inte besökt något riskområde och inte träffat (vad jag vet) någon som gjort det heller...

På symtom låter det väldigt likt mild variant av körtelfeber. Går i mindre epidemier med några års mellanrum. Alt så har du nyligen hånglat med någon ny person senaste dagarna innan du blev sjuk?
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du försöker sprida fake news.

Tekniskt sett är aerosoler en typ av droppsmitta. D.v.s. små droppar som kan spridas korta sträckor.

Coronaviruset är dock inte vad man brukar kalla luftburet och kan inte smitta via ventilationssystemet.
Ta en titt på denna artikel, referens finns i slutet.

https://www.thailandmedical.news/news/singapore-coronavirus-study-shows-that-virus-lingers-in-rooms-and-toilets

Det finns också olika typer av ventilation i olika byggnader.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
jag hade för 2 veckor, dessa symtomer.

så pass hög feber att när jag mätte mitt feber och den låg på 38.6 så var det rena lyxen!
jag torrhosta som in ni helvete i en veckas tid att jag idag kan knappt avsluta meningar utan att hosta, och jag har ont i min bröstkorg, dock har jag ingen feber, men värmeutslag, och jag hostar inte längre kraftigt men har då och då torrhosta.

jag har varit i kontakt med sjukvården, och berättade om att jag varit i kontakt med asiatisk vän som haft besök från asien under nyåret, alltså under virus utbrottet, och att jag rädd att ha viruset. sedan så har jag en lilla syrra vars lärare är hemkommen från den drabbade delen av italien, hon har testats negativt men 1 test räcker inte, och hon är säker i en tidig stadie så man kan inte konstatera eller bekräfta viruset än, men under tiden så jobbar hon. är skit rädd att bli smittad då jag ligger till i riskzonen.

jag tycker att du ska dra och testa dig, de kommer dock ställa krav på att du måste uppvisas en del symtom innan de testar dig, tex sknar du feber så kommer du inte att få testa dig, detta låter dumt då feber kan dyka upp och gå bort under 1 och samma dag, men vet inte var du bor kanske det är annorlunda hos dig.

alternativ ljug, säg att du träffat en iransk kompis som du inte vet mycket om, eller något liknande.

rekommenderar att du dricker varma drycker som te, och ta inte alvedon eller annat som dämpar feber, feber är kroppens sätt att döda viruset, så du gör viruset en tjänst när du tar alvedon eller annat. håll ut feber. jag åt 2-3 vitlöksklyftor per dag och det hjälpte.

lycka till.

fuck min keyboard, får mig att se ut som en cp.

6gr askorbinsyra per dag, stora mängder torkad chili, capsaicin i chili minskar celldelning. Tänkte att
det kan vara en bra idee. Observation, äter jag mycket chili så minskar sjukdomssymtomen snabbt,
kommer tillbaka ca 3 timmar senare, så jag gör te på grönt te, chili, askorbinsyra, citronjuice och massa andra kryddor flera gånger per dygn. Man känner dock hur det går djupare och djupare in i kropp. Bli intressant as se vad som händer i morgon. Hoppas på vanlig flunsa...
Citera
Medlem
Från ABs chatt precis,

” Jag har exakt samma symptomer som Corona sägs ha förutom luftvägssymptomerna, och jag jobbar överallt kring Stockholm city och har ej befunnit mig utomlands. Till mig sa 1177 att det är omöjligt att jag fått Corona, utan mer troligt en ”halsinfektion” Dom bad mig o gå till närmsta VC eller akutmottagning.. gjorde som dom sa att dom diagnostisera mig med virus ospecificerad”

Kan ni föreställa er oron och uppgivenheten hos vårdpersonalen som kunde konstatera att det var virus men inget de har i sitt testspektrum?

De vet vart det här barkar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är bara Stockholm och Skåne som rapporterarat nya smittade idag. Är det noll i de andra regionerna eller håller deras pressavdelningar helgstängt?

Ja viruset har helg, vänta till måndag....
Citera
2020-03-07, 19:48
Medlem
wedonthavetimes avatar
UK: COVID-19 is classified as an airborne high consequence infectious disease (HCID) in the UK. (1)

(1) https://www.gov.uk/government/collections/wuhan-novel-coronavirus
Citera
2020-03-07, 19:48
Medlem
Citat:
nej han sa att inom 1 månad så förväntar man att 40% av irans befolkning kommer insjukna av corona viruset, och med tanken på att de inte har medicinsk utrustning pga handelskrig med usa och andra länder så kommer döds siffrorna i iran att explodera.

allt det här får man att tänka på pandemi, som tex spanska sjukan. På den tiden så hade man inte avancerad medicin, och kunde inte ge alla sjuka vård, vilket gjorde att många dog.

idag så har vi avancerad medicin, och kan ge sjukvård åt de flesta, men det som får mig att bli rädd är tänk om corona viruset är som spanska sjukan, och att det bara är vår avancerade sjukvård som fördröjer döden, och att det i själva verket är lika dödlig virus som spanska sjukan eller andra pandemier som hänt förr.

fick reda på nyss från snapchat, där en bekant filma att alla hyllor är tomma, det finns inte ens toalett papper att köpa.

fyfan!

sedan så finns det en del affärer som marknadsför med olika reklamer och utnyttjar corona rädslan i syfte att sälja mer.

Jag står ändå på mig och menar att källan han anger ifrån menar 40% är inlagda på sjukhus. Har varit oklarheter om det tidigare. Och ja det är troligtvis lika illa som spanskan det här om inte värre. Runt 1% av befolkningen räkna de i SVT kan dö av det här, eller troligast att det händer. Ungefär.

20% av befolkningen strök med i spanskan i Iran och 1% i Sverige. Så är mycket möjligt att 20% av Irans befolkning dör av Corona eller fler. Som sagt 40% av befolkningen kommer ramla in på sjukan sen kan man ju tänka sig kaoset som bryter ut...
Citera
2020-03-07, 19:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Garanterat stängt. Nån av regionerna uppgav redan igår att man inte skulle uppdatera under helgen.
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Ja viruset har helg, vänta till måndag....

Jag tycker det är dåligt. Statistiken bli brusig. Statistiken är mycket viktig. En gång om dagen borde de rapportera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
6gr askorbinsyra per dag, stora mängder torkad chili, capsaicin i chili minskar celldelning. Tänkte att
det kan vara en bra idee. Observation, äter jag mycket chili så minskar sjukdomssymtomen snabbt,
kommer tillbaka ca 3 timmar senare, så jag gör te på grönt te, chili, askorbinsyra, citronjuice och massa andra kryddor flera gånger per dygn. Man känner dock hur det går djupare och djupare in i kropp. Bli intressant as se vad som händer i morgon. Hoppas på vanlig flunsa...

de bra med c vitamin också.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Enligt listan längre ned på den här sidan så har en person smittats i Tyskland. Är det Stockholmare nr 22 idag eller någon annan i landet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

* Majoriteten har smittats då de varit på resa i norra Italien, några är närstående till dessa personer. Några personer har smittats i Iran, en person i Kina och en person i Tyskland

27 februari:

Citat:
en kvinna i Uppsala län som exponerats för viruset när hon varit i Tyskland. Själv säger kvinnan att hon smittats av en person från Italien

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-alla-svenskar-som-smittats-av-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
jag hade för 2 veckor, dessa symtomer.

så pass hög feber att när jag mätte mitt feber och den låg på 38.6 så var det rena lyxen!
jag torrhosta som in ni helvete i en veckas tid att jag idag kan knappt avsluta meningar utan att hosta, och jag har ont i min bröstkorg, dock har jag ingen feber, men värmeutslag, och jag hostar inte längre kraftigt men har då och då torrhosta.

jag har varit i kontakt med sjukvården, och berättade om att jag varit i kontakt med asiatisk vän som haft besök från asien under nyåret, alltså under virus utbrottet, och att jag rädd att ha viruset. sedan så har jag en lilla syrra vars lärare är hemkommen från den drabbade delen av italien, hon har testats negativt men 1 test räcker inte, och hon är säker i en tidig stadie så man kan inte konstatera eller bekräfta viruset än, men under tiden så jobbar hon. är skit rädd att bli smittad då jag ligger till i riskzonen.

jag tycker att du ska dra och testa dig, de kommer dock ställa krav på att du måste uppvisas en del symtom innan de testar dig, tex sknar du feber så kommer du inte att få testa dig, detta låter dumt då feber kan dyka upp och gå bort under 1 och samma dag, men vet inte var du bor kanske det är annorlunda hos dig.

alternativ ljug, säg att du träffat en iransk kompis som du inte vet mycket om, eller något liknande.

rekommenderar att du dricker varma drycker som te, och ta inte alvedon eller annat som dämpar feber, feber är kroppens sätt att döda viruset, så du gör viruset en tjänst när du tar alvedon eller annat. håll ut feber. jag åt 2-3 vitlöksklyftor per dag och det hjälpte.

lycka till.

fuck min keyboard, får mig att se ut som en cp.

Så många både i min närhet och på nätet som berättar motsvarade som du.

Det är inte omöjligt att det cirkulerat i Sverige under en längre tid alltså..
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Herre gud, du tar ju priset. Det är ett förkylningsvirus som i värsta fall har en dödlighet på knappt 1%, där dom som dör är gamla och som lika gärna kunde ha dött av ett vanligt förkylningsvirus.

Det är inte Pesten eller Ebola vi pratar om. När man läser den här tråden kunde man nästan tro att det är en zombie epidemi som pågår.
Men sluta då läs i tråden? Hur svårt ska det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in