2020-03-07, 18:46
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Blev testat idag (Lördag!) på Danderyds 'drive-in'. Hade förväntat mig kaos o kö, efter ha läst FB och dess kompetenta informationsspridare...
Men: Troligen den bästa professionella mottagningen jag fått av svensk sjukvård.
Ingen kö, lugnt o sansat. Tog ett par minuter.
Får svar om 24-48h.

Fortsätter med personlig beslutat hem-karantän, vilken nu har på pågått i en dryg vecka.
Minimala symptom och skulle ha gått till jobbet om inte Corona smittan/risken fanns.
Notera: Ni behöver bokning via 1177 för att komma in på Danderyds 'drive-in' (o säkerligen alla andra provmottagningar).

Så, Nej. Alla som finns i riskgrupperna blir testade. Kanske tar det några dagar men bättre det än att ni sitter på akuten och sprider er ev smitta till andra besökare/vårdare!
FHM kommer med stor sannolikhet börja testa andra riskgrupper kommande dagar/veckor. Så stå på er när ni pratar med 1177...

Du blev det så då vet du att resten också blir det?
Citera
2020-03-07, 18:46
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
10 % på intensiven...

Dödsprocenten lär ju öka när intensivvårdsplatserna tar slut.
Var står det?
Citera
2020-03-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Shit vad Italien är hårt drabbat https://www.worldometers.info/coronavirus/

Faen, Europa kommer til å ta igjen hele Kina lett ser det ut som. "Freedom of movement" gjennom schengen land, ingen temperatur sjekk, ingen "overlords" som Xi Jinping aka Winnie The Pooh som kan stenge inne byer uten tillatelse osv osv osv osv
Citera
2020-03-07, 18:47
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du når den slutsatsen redan efter ett par månader av COVID-19? Ok.
Om inget drastiskt sker, som jag skrev, som exempelvis att viruset muterar så talar inga som helst siffror idagsläget på något annat.
Citera
2020-03-07, 18:48
Medlem
JulMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Läser du dina källor? Och tänk lite för fan, Covid-19 har inte ens funnits i 3-6 månader. De skriver om lungfibros av SARS, som var en dödligare och mer allvarlig sjukdom. De andra två studierna slår fast att det skulle kunna bli problem hos vissa kanske. Vilket vore otrevligt, absolut, men kom igen.
Mm om du inte förstod kontexten, det kan finnas problem utöver dödligheten, var mer mitt budskap, och att man kanske kan försöka som man brukar säga i skolan, göra en nyanserad analys utav det hela och inte bara ha panik eller bara säga det är som vilken förkylning som helst, givetvis vet jag att det inte har florerat i mer än 4-5 månader, men sars-cov och sars-cov-2 är sannolikt närbesläktade och likartade virus även om det tidigarenämnda var dödligare. Dom var väl antagligen även aningen fattigare och sämre utrustade på sjukhusen för 20 år sedan så dödligheten hade sannolikt varit aningen lägre vid smittan 2002-2003 i dagsläget.

These studies consistently suggest that pulmonary fibrosis will become one of the serious complications in patients with 2019-nCoV infection. How to prevent and reduce the occurrence of pulmonary fibrosis in patients with 2019-nCoV infection are urgent problems for medical workers in the treatment of 2019-nCoV.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Du blev det så då vet du att resten också blir det?

Fast det är ju bevis på att tester ändå görs?
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ytterst obehagligt. Det att han vid flera tillfällen uttalat sig om att han känner sig hatat och hotad är också bisarrt. Han borde vända sig till sin psykolog och polisen med det.

Att de inte har insett i förväg att hat och hot kommer att komma är märkligt. De borde veta det och inte ta upp plats i media med detta. Anmäl hoten och prata med en vän eller psykologen om man är ledsen. Mycket knepig verksamhet som pågår.

Det finns mycket att anmärka på kring hur regeringen hanterat situationen, men det har blivit för stort fokus på Tegnell som person, och en del kommentarer har varit på rätt låg nivå. Nu är det förvisso en väldigt speciell situation, men jag tror inte att det är en enmansshow. FHM utgår från aktuella fakta och lutar sig på beprövad vetenskap. Det gör dom tyvärr långsammare än denna pandemi, men felet ligger i hur uppdraget är utformat.
Citera
2020-03-07, 18:49
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrobot
Folk maste borja ta detta pa mer allvar..

Dr Richard Hatchett: coronavirus is the most frightening disease I've ever encountered in my career:

https://www.youtube.com/watch?v=qZqUUOXeUXk
Varför? Med tanke på att dödssiffran inte har exploderat ännu så kommer den knappast att göra det framöver.
Citera
2020-03-07, 18:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Blev testat idag (Lördag!) på Danderyds 'drive-in'. Hade förväntat mig kaos o kö, efter ha läst FB och dess kompetenta informationsspridare...
Men: Troligen den bästa professionella mottagningen jag fått av svensk sjukvård.
Ingen kö, lugnt o sansat. Tog ett par minuter.
Får svar om 24-48h.

Fortsätter med personlig beslutat hem-karantän, vilken nu har på pågått i en dryg vecka.
Minimala symptom och skulle ha gått till jobbet om inte Corona smittan/risken fanns.
Notera: Ni behöver bokning via 1177 för att komma in på Danderyds 'drive-in' (o säkerligen alla andra provmottagningar).

Så, Nej. Alla som finns i riskgrupperna blir testade. Kanske tar det några dagar men bättre det än att ni sitter på akuten och sprider er ev smitta till andra besökare/vårdare!
FHM kommer med stor sannolikhet börja testa andra riskgrupper kommande dagar/veckor. Så stå på er när ni pratar med 1177...

Herre gud, du tar ju priset. Det är ett förkylningsvirus som i värsta fall har en dödlighet på knappt 1%, där dom som dör är gamla och som lika gärna kunde ha dött av ett vanligt förkylningsvirus.

Det är inte Pesten eller Ebola vi pratar om. När man läser den här tråden kunde man nästan tro att det är en zombie epidemi som pågår.
Citera
2020-03-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Har aldrig framkommit att "hon har så stark koncentrationaav viruset att hon fortfarande är extremt smittsam".

Däremot har detta framkommit:

https://www.jnytt.se/article/forsta-corona-smittade-kvinnan-friskforklarad/

jag tror att den kvinnan är drabbad av den mindre aggressiva versionen av viruset, jag tror det finns en l och en s version.

om den kvinnan nu är symtom fri, kan man inte undersöka henne varför hon är det? och sedan kanske använda hennes blod plasma eller något för att göra svårt sjuka (från carona viruset) folk friska?

varför vissa folk uppvisar symtom och varför vissa inte gör det, kan vara lösningen.
Citera
2020-03-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Varför? Med tanke på att dödssiffran inte har exploderat ännu så kommer den knappast att göra det framöver.

Famous last words.

Ikke mange som blir å bry seg før noen i familien deres får covid-19, da er det "plutselig" ille.
Citera
2020-03-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Har hört flera exempel på detta. Vi har skolplikt medans föräldrarna kan ha en arbetsgivare som uppmuntrar/rekommenderar arbete hemifrån.

Har också hört om fall där den ena föräldern jobba/stannar hemma medans den andra går till jobbet inom vården.

Men visar barnet symptom så ska de så klart stanna hemma. Men det går också mkt annat nu, många som är lite hostiga och förkylda av andra skäl än corona.

Jag är konsult i Stockholm, har för närvarande två uppdragsgivare, båda stora svenska kända företag.

Båda har sedan andra-tredje fallet i Sverige strikt reseförbud (en av dem även inom landet).

Både har att alla skall i jobba hemifrån Och ha alla möten digitalt. Om man inte kan göra det finns lång harang med guidelines om att informera sig själv och övriga mötesdeltagare innan mötet osv

Bägge betalar full lön till de som återvänt från riskområde i två veckor även om de inte kan jobba, men de får absolut inte komma in till något kontor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in