2020-03-07, 16:22
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren hoppas naturligtvis på JG, han är ju egentligen den enda chansen hon har nu. Visst vittnar många om att SD är en lögnare och en farlig psykopat, men JG verkar alltså vara den som faktiskt känner honom. En fällande dom kan det aldrig bli om inte JG ansluter sig till de som delar åklagarens världsbild.

Det tror jag nog det kan bli och hoppas verkligen på det, vore mycket tråkigt om SD blev en ny Mats Alm.
Citera
2020-03-07, 16:24
Medlem
[quote=Fotoalbuns|70584094]
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag har tidigare misstänkt Jerry men det gör jag inte längre.Han ska absolut inte skämmas för att han i god tro gjorde som han gjorde.Han verkar vara en fin och bra man.En helt annan människotyp.
SD sa ju att "han är lite dum". Så säger man väl inte om man har en vän?
HD är inte oskyldig.Hon: Försvårande av utredning/Skyddande av brotsling.Om de inte går fria allihop vill säga.

Ja, tråkigt värre att Hanna ljuger och försvarar Stefan, det var illa gjort. Kan hänga samman med att de har vuxit ihop under 20 år, och att ensamhet och självständighet är främmande. Lockande å ena sidan, å andra sidan skrämmande?
Citera
2020-03-07, 16:26
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Radering av saker i telefonen har inget att göra med etnicitet eller nationalitet utan så tänker de flesta människor. "Ta bort skamligt material för det är ändå inget viktigt för utredningen så slipper jag skämmas inför hela världen när FUP kommer ut".

Däremot att han är alldeles för lojal och hjälpsam och inte vänt SD ryggen och blivit mobbad för det här, då har jag försvarat honom p g a att han är från USA. För där är lojalitet och hjälpsamhet vanligt så han ska inte behöva bli mobbad av er p g a kulturskillnader.

Exakt, det är det jag menar. Har inte en enda gång hört dig misstänka eller ens andats nåt negativt om JG under de 22 månaderna som tråden funnits. Det finner jag anmärkningsvärt med tanke på hur snacket gått i tråden.
Citera
2020-03-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Jag hoppas innerligt att han äntligen förstått var SD går för, att han även läser FUP och berättar sanningsenligt vad han vet.
Jag tror att JG är rädd för SD numera.Jag skulle tro att JG även under ed inte skulle våga säga sanningen om den är av annorlunda slag än den jag tror.Det finns nämligen inget skydd som fungerar för angivare.
Citera
2020-03-07, 16:28
Medlem
Citat:
Åklagaren hoppas naturligtvis på JG, han är ju egentligen den enda chansen hon har nu. Visst vittnar många om att SD är en lögnare och en farlig psykopat, men JG verkar alltså vara den som faktiskt känner honom. En fällande dom kan det aldrig bli om inte JG ansluter sig till de som delar åklagarens världsbild.
JG kan nog inte bidra till en fällande dom med mindre än att han såg dådet med egna ögon, eller hjälpte till att spola av blodet från SD efter mordet. Däremot vore det bra om han berättade vad han faktiskt raderade på Telegram.

Jag vet inte hur värderingen av bevisningen ser ut. Men eftersom han blivit omhäktad så många gånger så är den troligen högt värderad. Advokatens lama invändningar har inte gjort någon imponerad heller, vilket visar att det inte mycket som talar till SDs fördel någonstans. Jag tror SD är körd, vare sig JG skulle vittna eller ej. Nu är det ju vittnesplikt så han är ju tvungen, men frågan är om det ger något som är speciellt tungt. Men visst skall det bli intressant att höra vad han faktiskt har att säga.
Citera
2020-03-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det ska bli oerhört intressant att höra vad JG har att säga i rätten.

Hoppas JG förstår att hans framtid står på spel. Universitetet är naturligtvis inte intresserade av att ha någon anställd som skyddar en mördare.
Citera
2020-03-07, 16:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det tror jag nog det kan bli och hoppas verkligen på det, vore mycket tråkigt om SD blev en ny Mats Alm.
Fast just den jämförelsen haltar väl. I fallet Linda Chen lyckades ju åklagaren slå hål på Mats Alms berättelse, och något motsvarande har ju inte Hiding lyckats med när det gäller SD:s redogörelse i det här fallet. Så vad det hänger på nu är väl att JG verkligen går på åklagarens linje när det gäller beskrivningen av hur SD är som person.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-07 kl. 16:31.
Citera
2020-03-07, 16:31
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Fast just den jämförelsen haltar väl. I fallet Linda Chen fall lyckades ju åklagaren slå hål på Mats Alms berättelse, och något motsvarande har vi ju inte sett Hiding lyckas med när det gäller SD:s redogörelse i det här fallet. Så vad det hänger på nu är väl att JG verkligen går på åklagarens linje när det gäller beskrivningen av SD som person.

Jo men i detta fall finns bevis i form av blod, det fanns inte i Mats Alms fall och där kunde man inte heller ange dödsorsak.
Citera
2020-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Radering av saker i telefonen har inget att göra med etnicitet eller nationalitet utan så tänker de flesta människor. "Ta bort skamligt material för det är ändå inget viktigt för utredningen så slipper jag skämmas inför hela världen när FUP kommer ut".

Däremot att han är alldeles för lojal och hjälpsam och inte vänt SD ryggen och blivit mobbad för det här, då har jag försvarat honom p g a att han är från USA. För där är lojalitet och hjälpsamhet vanligt så han ska inte behöva bli mobbad av er p g a kulturskillnader.

Ja, det finns tyvärr rasister i tråden. De blir känslomässigt engagerade och då tror de att alla är skyldiga eftersom den döda är kvinna, och trebarnsmor. Det blir en slags pöbel med högafflar. Men, jag gillar amerikaner, många är öppna och härliga människor.

Har sett en hel del dokumentärer där de förhörda exempelvis vägrar att genomgå en lögndetektor- test, och blir felaktigt misstänkta, fastän de var oskyldiga, skulle det senare visa sig. Istället fanns det helt andra skäl till att de inte ville delta.

Så tror jag det var med Jerrys raderande.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-07 kl. 16:35.
Citera
2020-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vgvs
Hoppas JG förstår att hans framtid står på spel. Universitetet är naturligtvis inte intresserade av att ha någon anställd som skyddar en mördare.
Trams. Man får inte sparken för att man raderar en konversation. Han är definitivt inte dömd för skyddande av brottsling, inte ens misstänkt för det. Vad håller du på med?
Citera
2020-03-07, 16:34
Medlem
Reimers avatar
En stilla reflektion av Stefan Hazianastaiou i dagens NA.

Citat:
Sedan kommer jag att tänka på 45-åringen. Han har haft ett närmare tio år långt kärleksförhållande med Lena Wesström. De umgicks mycket med varandra. Älskade. Bråkade. Och anförtrodde sig åt varandra. Ändå reagerar han inte ett dugg på det som sägs i rättssalen.

Nästa vecka ska 45-åringen höras under rättegången. Det är kanske då det går att få en verklig uppfattning om hur han ser på allt. Först ett par veckor efter påsk kommer tingsrätten ta ställning till om mannen är skyldig eller inte. Och låt oss tala i klarspråk fram tills dess. Det är knappast ett brott att inte visa några känslor.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-knappast-ett-brott-att-inte-visa-nagra-kanslor

Faktiskt skönt med människor som kan reflektera stilla och lugnt även i svåra frågor.
Citera
2020-03-07, 16:38
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En stilla reflektion av Stefan Hazianastaiou i dagens NA.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-knappast-ett-brott-att-inte-visa-nagra-kanslor

Faktiskt skönt med människor som kan reflektera stilla och lugnt även i svåra frågor.

Det är väl inte säkert att vi få reda på om han är skyldig eller inte? Snarare om det går att bevisa. Skyldig kan han ju vara ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in