2020-03-07, 13:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Är det helt belagt att det är JG som kontaktat postare här? Vet att jag har sett en viss diskussion i FuP mellan SD och JG, men är ju inte nödvändigtvis så att han har skridit till verket.

”Citat:
Ursprungligen postat av Rosamunda
Jo då, JG har kontaktat och ställt en ganska naturlig fråga i stil med "varför skriver ni den och den lögnen på FB?". Inget som jag skulle kalla för hot. Finns skärmdumpar i tråden på vad han skrivit. Rätt oskyldigt men allt ska tyvärr förstoras upp och överdrivas i denna tråd av en del.”

Oavsett: han har kartlagt, identifierat och kontaktat postare här och avrått dom från att skriva om SD härinne. Han har, naiv eller ej, aktivt jobbat på att ”hjäpa sin vän”.
Citera
2020-03-07, 13:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, både JG och HD har fått tid ifrån SD nu
så de har kanske hunnit bli lite
avprogrammerade + att de
förhoppningsvis har läst i FUP. Vi får
hoppas att det har öppnat deras ögon.

Om man får tro HDs logg från igår, så verkar hon må ganska bra:

Citera
2020-03-07, 13:31
Medlem
SD kan ha varit rädd för vad NW visste. Förutom 4 manliga geocachare, kastar han misstankar mot hennes son.

I övrigt har jag inte sett några teorier från SD ännu som skulle stärka en position som oskyldig. Har han eller hans advokat kommit med något mer adekvat än det svaga argumentet att SD inte behövde LW:s bankkort för att han har ett eget?
Citera
2020-03-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, både JG och HD har fått tid ifrån SD nu
så de har kanske hunnit bli lite
avprogrammerade + att de
förhoppningsvis har läst i FUP. Vi får
hoppas att det har öppnat deras ögon.

Verkligen, det är mycket som står på spel. Hannas integritet och barnens framtid. Jerry och självrespekten. Vi får se vad den fria viljan utmynnar i? Det skulle lösa sig av sig själv om Stefan åker in på 18 år. Då slipper de rädsla, osäkerhet, ny identitet, och hemligt boende.

Nästan alla tar väl avstånd från S, antar jag, vänskapskretsen lär ju smalna av väsentligt. Det är ju obehagligt att umgås med en oberäknelig person som löser sina problem på ett sådant vis. Vem gör det frivilligt, samtidigt glömmer folk fort och lever vidare som vanligt.

Alla tidigare s.k vänner som nu kommer vittna åt åklagaren.

Men S ska väl hämnas på oss alla här på FB som kränkt honom också, om jag förstår saken rätt. Blir bråda dagar för honom. Mycket att identifiera, söka upp, och hämnas på.
Citera
2020-03-07, 13:40
Medlem
Jag tror det ligger till såhär:
SD lurade LW genom att få henne att tro att han ville ha henne på riktigt.(med förlovning m m)
Hon var med en gift/upptagen man och hon LÄT sig grundluras när hon trodde på det han sa.
Sen rullar åren på i destruktivitet.Hans plan var aldrig att lämna HD över huvud taget,men han sa det inte till LW naturligtvis.
Efter x antal år börjar LW protestera då han lovat att skilja sig men det aldrig infrias.LW är trött på att vara hans trasdocka.Hon vill ju vara hans fru.Inte bara hans sexleksak.
Hon vägrar inse det faktumet att det är bara det som är aktuellt för SD och LW.
Hon blir riktigt jobbig för SD genom att hon både kräver och hotar honom.
Hon hotar att avslöja allt för frun.Hon frågar honom om saker son hon ju enligt honom ej har med att göra.LW blir provocerad o riktigt ledsen.(LW har ju inte med att göra vad SD säger till sin fru.Det är hans ensak.)
SD förstår att LW kommer se till att helvetet snart bryter loss och han anser att hon har sig själv att skylla i och med att hon avslöjat och hotat att avslöja det för hans fru.
Det är anledningen till att han ser sin framtid i svart.Det är ju Hanna han älskar och vill leva sitt liv med.Annars hade han lämnat henne för LW för länge sedan.LW hade han bara som en trasa. Han lurade henne och hon gick på det.
Citera
2020-03-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
SD kan ha varit rädd för vad NW visste. Förutom 4 manliga geocachare, kastar han misstankar mot hennes son.

I övrigt har jag inte sett några teorier från SD ännu som skulle stärka en position som oskyldig. Har han eller hans advokat kommit med något mer adekvat än det svaga argumentet att SD inte behövde LW:s bankkort för att han har ett eget?

"En fibertuss hittades på Lena Wesströms kropp när hon skulle obduceras.
– Polisen har undersökt en mängd kläder som tillhör 45-åringen utan att kunna koppla fibertussen till honom, säger Christoffer Olsson."

https://www.na.se/artikel/just-nu-da...-hjarstamordet

Grejen är den att just den röda fibertussen hittades utmed bullerplanket ca 10 m väster om kroppen. Det var en orange tråd/fiber som fanns på kroppen. Tråden/fibern hittades på FP först den 20/5 ca 50 cm från där kroppen funnits. Via att studera foton tagna av rättsläkarna som undersökte kroppen på FP den 19/5 kan man konstatera att tråden fanns på hennes högra smalben.

Så advokaten har fel om både fibertuss och att man fann den vid obduktionen, om nu NA citerat honom rätt dvs.
Citera
2020-03-07, 13:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är ovanligt att SD pratar om sina sociala svårigheter i kontakt med andra och med kopplingar till hans uppväxt, men i Aktbilaga 164, del C finns iallafall det här i konversation med Lena:

"Jag staplar mig fram i samliv med andra. Fattar ingenting. Jag är trasig och låst och bunden av mina begränsningar - sådana jag fått av livet tidigt och nyligen och sådana som helt enkelt har med egen oförmåga att göra."

Ja ett klart avvikande beteende har han iallafall.

Men han känns som alldeels för social för att vara en man inom autismspektrat.
Just när det gäller den sociala biten så brukar vara det ofta vara ganska stor skillnad när det gäller könen. Men inom NPF finns ju ofta samsjuklighet.

Jag satsar på ADHD. Det kan också påverka förmågan till samspel med andra. En av kärnkriterierna är ju i impulsivitet Och käften går ju ständigt på Stefan, och det skrattas och fnissas inte bara i förhörsrummet - utan även i rättssalen.

”Det är svårt att kontrollera sina handlingar. Impulsiva tankar kan övergå i handling omedelbart,
utan att personen reflekterar över följderna. Svårigheter att fördröja eller undertrycka sina handlingar
kan orsaka spontana, tanklösa reaktioner, såsom
• ogenomtänkta uttalanden
• förhastade beslut
• ogenomtänkta handlingar.”
https://adhdtutuksi.fi/wp-content/uploads/2018/05/Medikinet_ADHD-Aikuispotilasopas_SWE_nettiversio_FINAL.pdf
Citera
2020-03-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag tror det ligger till såhär:
SD lurade LW genom att få henne att tro att han ville ha henne på riktigt.(med förlovning m m)
Hon var med en gift/upptagen man och hon LÄT sig grundluras när hon trodde på det han sa.
Sen rullar åren på i destruktivitet.Hans plan var aldrig att lämna HD över huvud taget,men han sa det inte till LW naturligtvis.
Efter x antal år börjar LW protestera då han lovat att skilja sig men det aldrig infrias.LW är trött på att vara hans trasdocka.Hon vill ju vara hans fru.Inte bara hans sexleksak.
Hon vägrar inse det faktumet att det är bara det som är aktuellt för SD och LW.
Hon blir riktigt jobbig för SD genom att hon både kräver och hotar honom.
Hon hotar att avslöja allt för frun.Hon frågar honom om saker son hon ju enligt honom ej har med att göra.LW blir provocerad o riktigt ledsen.(LW har ju inte med att göra vad SD säger till sin fru.Det är hans ensak.)
SD förstår att LW kommer se till att helvetet snart bryter loss och han anser att hon har sig själv att skylla i och med att hon avslöjat och hotat att avslöja det för hans fru.
Det är anledningen till att han ser sin framtid i svart.Det är ju Hanna han älskar och vill leva sitt liv med.Annars hade han lämnat henne för LW för länge sedan.LW hade han bara som en trasa. Han lurade henne och hon gick på det.

Utan att du har berört personligheterna och samspelet, ur ett djupare psykologiskt eller beteendemässigt perspektiv:
Jag tror du har helt rätt. Det ÄR i mångt och mycket ganska simpla saker som ligger bakom.

Det som gör det så intressant är alla sidohistorier, personlighetsdrag, de Knutby-liknande stämningarna kring Geocaching. Men också lögnerna, fuskandet inom geocaching, självinsikt och brist på självinsikt hos inblandade personer.

Verkligheten överträffar dikten, flera gånger om.
Citera
2020-03-07, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nja.... Kolla på loggrapporten sida 248 aktbilaga 151

…………………………… PASSAGE
2018-05-14 21.25 NEJ
2018-05-14 21.21 NEJ
2018-05-14 21.21 NEJ
2018-05-11 17.26 JA
2018-05-03 19.07 JA
2018-05-03 19.01 JA

Kvinnan på gymmet som kollat loggarna för den aktuella kvällen säger att personen som dragit kortet inte kan ha kommit in, utan måste ha släppts in av någon annan eftersom han kommit till vändkorset inne på gymmet. Men det finns inga loggar för när en person lämnar gymmet.
Sida. 245

SD själv säger att han istället fick en städare att släppa in honom och att han frågade honom hur länge han jobbade. Om han jobbade på natten och så. Han sa att något om att städaren skulle ha plockat bort hans skor.

Städaren i sin tur har inget minne alls av att han varken släppt in någon, pratat om hans jobbrutiner eller städat undan några skor. (Aktbilaga 151 sida 238)

Och samtliga som var där den kvällen (vad jag fattar det som) har inget minne av honom och ingen har släppt in någon.

Skumt.

Jätteroligt att du lägger ner både tid och energi för att djupdyka i den här biten!
Det finns mycket "underligheter" här.
Jag har tyvärr inte haft den tiden och känner mig oerhört splittrad, men här känns det som det är något som skavar. Tacksam för att du rotar vidare! Man får försöka pussla ihop olika bitar och hårda bevis är det som gäller mot SD:s versioner som motpart.

I Aktbilaga 145, sid 126 har utredningen skapat en tidslinje för SD och det är där man har uppgifterna med klockslagen som jag skrev upp.
TIDSLINJE SD 14 maj-18 enligt förundersökningen

21:21 SD- Passerkort Gym (utomhus)

21:25 Gym utomhus
´
22:00 Bild vattentornet

22:13 Kopplas SD upp mot mast Drakenbergsgatan 1a (nära JG, K*rkvärdsv 10A)

23:00 svarar SD till L*ena "kom nyss. Svarar på jobbmail

Om man går vidare till sid 167 kan man se att det av någon anledning saknas mastuppkopplingar för SD just vid tidpunkten för "inpasseringen" till gymmet:

Aktbil 145, sid 167:

MASTUPPKOPPLING SD 14 maj-18 KL 22.21 VID TIDPUNKTEN FÖR INPASSERINGEN TILL GYMMET

180514-----16:13:12 10800 Drottninggatan 25 SV, 220 (Centrum)

180514------22:13:12 21600 Drakenbergsgatan la N, 20 (nära JG)

FÖRHÖR GYM

Aktbilaga 151, sid 145-246
Förhör med MY, PT och arbetsledare på gymmet berättar:
(Jag har inte kommit till att kolla loggen ännu)

(min fetning)
"FL: Om jag frågar om en specifik person, kan du få fram dennes passager hos er den senaste
tiden? ( efterfrågar Stefan Davidssons passager)

MY: Ja, det kan jag ta fram. (Logg över passager bifogas som bilaga.) Madelene förklarar att
personen har försökt att komma in vid ytterdörrar klockan 21 :21 :37 och 21 :21 :42 men nekats
passage. Nästa logg är 21 :25:03 vid "Vändkors" vilket Madelene förklarar är inne vid gymmet
så personen har kommit in, förmodligen insläppt av någon annan gäst
.
"

Så två gånger har han av okänd (för mig) anledning nekats inträde vid yttedörren.

Ser nu att logglistan är blank, men nedanstående som du har citerat visar att han just har blivit nekad vid ytterdörren:

PASSAGE SD GYM 14 maj-18

2018-05-14--- 21:21:37 Gym (utomhus) NEJ
2018-05-14--- 21:21:42 Gym (utomhus) NEJ
2018-05-14--- 21 :25:03 Vänd.kors NEJ

Dessa är från andra datum

FOTO VATTENTORN 14 maj-18 KL 22:00

Fotot som SD tar på vattentornet verkar han ha tagit just denna dag, vid 22.00:

Aktbil 163, sid 521:
Skapad: 2018-05-14------22:00:06(UTC+2)
Ändrad: 2018-05-14------22:00:06(UTC+2)
Lat/Long: 59,261667 / 15.195278
Fotot stämmer alltså med koordinaterna, och är taget 14 maj, kl 22 alltså.

Stämmer med koordinaterna enligt Eniro:
https://kartor.eniro.se/?c=59.261840,15.195564&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0],[59.289496,15.184554,%22L*ena%22,0],[59.292331,15.181603,%22SD%22,0],[59.290212,15.184417,%22HD%22,0],[59.288905,15.186399,%22fyndplats%22,0],[59.259629,15.191367,%22%5C%22Viken%5C%22%0ASD%20pa sserkort%2021%3A21%22,0],[59.261987,15.195765,%22S%C3%B6dra%20vattentornet%0 ASD%20tar%20bild%2022%3A00%22,0],[59.259086,15.239303,%2222%3A13%20Mastuppkoppling%2 0SD%22,0],[59.260266,15.242189,%22JG%22,0]]}&g=59.261967,15.195779

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Så här långt har jag kommit.

SD har inte mastuppkoppling vid tidpunkten för gymmet och gym- historien är underlig med bad/inte bad?

SD har varit på gymmet, men varför han inte kom in via ytterdörren är inte fastslaget. Förmodligen slank han in med någon annan, och har nekats inpassering vid vändkorset, men är inne på gymmet enligt Madeleine (?). Vet inte riktigt vad detta innebär. Nekats inpassage (till vad?) men är ändå inne på gymmet. Kan grävas mer här.

SD har ju också skrivit till JG att han inte var på väg förrän om 2 minuter vid 22.09 för att:
SD: "har ej loggat den" (FB-mess)

Vad fasiken pysslar SD med.
Skumt som du säger.
Senast redigerad av notknapparen 2020-03-07 kl. 14:16.
Citera
2020-03-07, 14:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”Citat:
Ursprungligen postat av Rosamunda
Jo då, JG har kontaktat och ställt en ganska naturlig fråga i stil med "varför skriver ni den och den lögnen på FB?". Inget som jag skulle kalla för hot. Finns skärmdumpar i tråden på vad han skrivit. Rätt oskyldigt men allt ska tyvärr förstoras upp och överdrivas i denna tråd av en del.”

Oavsett: han har kartlagt, identifierat och kontaktat postare här och avrått dom från att skriva om SD härinne. Han har, naiv eller ej, aktivt jobbat på att ”hjäpa sin vän”.

Ja, så var det också. Han avrådde från fortsatt skrivande. Man får väl hoppas både JG och HD återfått sitt sunda förnuft tack vare separationen från SD när han häktades för 6-7 mån sedan.
Citera
2020-03-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja ett klart avvikande beteende har han iallafall.

Men han känns som alldeels för social för att vara en man inom autismspektrat.
Just när det gäller den sociala biten så brukar vara det ofta vara ganska stor skillnad när det gäller könen. Men inom NPF finns ju ofta samsjuklighet.

Jag satsar på ADHD. Det kan också påverka förmågan till samspel med andra. En av kärnkriterierna är ju i impulsivitet Och käften går ju ständigt på Stefan, och det skrattas och fnissas inte bara i förhörsrummet - utan även i rättssalen.

”Det är svårt att kontrollera sina handlingar. Impulsiva tankar kan övergå i handling omedelbart,
utan att personen reflekterar över följderna. Svårigheter att fördröja eller undertrycka sina handlingar
kan orsaka spontana, tanklösa reaktioner, såsom
• ogenomtänkta uttalanden
• förhastade beslut
• ogenomtänkta handlingar.”
https://adhdtutuksi.fi/wp-content/uploads/2018/05/Medikinet_ADHD-Aikuispotilasopas_SWE_nettiversio_FINAL.pdf
Ändå tog det många år innan LW mördades.Enligt mig noggrant planlagt.
Citera
2020-03-07, 14:28
Medlem
Jag tror att JG enbart eller möjligtvis bara är ett verktyg för SD.JG har inget ont uppsåt enligt mig.
Amerikaner ogillar pinsamheter såsom porrsurfande. till exempel De vill ju undvika att tappa ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in