2020-03-07, 13:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Omöjligt då det inte finns munskydd att köpa.

Precis, absolut noll beredskap för pandemi. Så vi går mot kaos pga avsaknad av skydd
Citera
Medlem
Kolla på klippet från Kina där en person som har hjälpt till inom vården av alla smittade så hävdar han att majoriteten av alla döda finns i sina hem och är inte en del av statistiken.

Precis samma sak kommer att hända i Sverige för Sverige har inte kapacitet att hjälpa 15% av alla som blir dödssjuka av smittan. Vilka kommer att föra statistik för alla svenskar som ligger livlösa i sina hem? Inte svenska myndigheter i alla fall. Så mörkertalet av döda i Sverige kommer att vara mångt större än de officiella dödstal som Anders Tegnell kommer att skryta med på SVT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
USA verkar vara sämre än Sverige att hantera detta. Tror fortfarande Sverige har testat fler än USA.
USA sticker ut som extremfallet i hur få dom testar.
dom har dessutom högst procentuella dödstal vilket hänger ihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Än vad såg du för prepper grejor?

Uppriktigt nyfiken

Passerade bara och såg ner i en öppen låda, så jag hann inte se exakt vilka produkter men det var campinggrejer och det är inte campingsäsong.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Anledningen till att Sverige har många rapporterade fall är för att många svenskar varit ute på resa och Folkhälsomyndigheten varit bra på att fånga upp smittade samt smittspåra, förstår inte all kritik Folkhälsomyndigheten får.

Hej!

Vänligen ge exempel på hur Folkhälsomyndigheten går tillväga i detta arbete för att "fånga upp smittade".

Vänliga hälsningar!

/Johan
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Med den tekniska utvecklingen vi har haft så är 90% av jordens befolkning inte längre nödvändig för att skapa välfärd.
En jord med bara 10% av nuvarande befolkning skulle kunnat vara ett paradis för dom som är kvar.
Därmed inte sagt att jag håller med om att detta skulle vara medvetet skapat.
Självklart men någon ska ju sköta teknologin också. Vi har inga evighetsmaskiner som spottar ur sig välfärd automatiskt, även kärnkraft kräver extremt underhåll. En värld som plötsligt sitter med 10% av den tidigare befolkningen skulle få starta om från medeltid och sakta börja jobba sig uppåt igen, det finns inget som tyder på annat.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Vad gör folk med sina munskydd? Jag har ännu inte sett någon på stan.
Skaffar dem för att använda om det behövs.

Vi har köpt några när det fanns att köpa. FFP3 givetvis.
Citera
Medlem
Någon mer än jag som reagerat på hur Tegnell har verkat sista veckan? Han hostar, svettas och ser sliten ut. Feberröd i ansiktet. Allmänt yr. Han kanske själv är smittad nu och med tanke på att han hostar rakt i händerna så är han nog en superspridare av rejäl storlek. Dessutom vidhåller han ju fortfarande att Sverige bara har ”några enstaka smittade” och att det här snart har blåst över.

Hur många tomtar finns det i forumet som trots inställda flyg, stängda arbetsplatser och skolor, höjda risknivåer med mera fortfarande tror att det här är en vanlig influensa?
Citera
2020-03-07, 13:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Det gör mig så förbannad att Sverige som vanligt är sämst i klassen när det är kris, det är samma visa oavsett om det heter juldagen 2004 eller Estonia. Sen är folk i allmänhet fruktansvärt blåögda eller rent av egocentriska. Det är fan noll medmänsklighet när det är svaga människor som är riskgrupp.

USA är lite sämre faktiskt...
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis, absolut noll beredskap för pandemi. Så vi går mot kaos pga avsaknad av skydd
Troligen.
Tveksamt att det finns någon beredskap här i Sverige med mängder av munskydd att dela ut.
Citera
Medlem
Det verkar skrämmande okontrollerat i Trumph landet ...
"Washington has 13 deaths, 79 confirmed cases "

https://twitter.com/01surge/status/1236137186791022592?s=20
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Apropå att det är så hög dödlighet i Italien. När smittan började spridas i Italien tänkte jag att nu kommer vi se hur hög dödligheten egentligen är. Jag litar nämligen inte helt på de andra drabbade länderna. Däremot känner jag mig säker på att Italien rapporterar alla dödsfall och att de kollar alla som kommer in med mystiska lungsjukdomar. Nu visar det sig att Italien har en högre dödlighet en resten av de drabbade länderna. Vilket man vill få till att det är för att smittan spridits inom sjukvården. För all del, det är säkert sant men samma problem fanns i Kina och säkert alla andra drabbade länder, då skulle ju även de ha högre dödlighet.

https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/fransk-parlamentariker-virussmittad/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in