2020-03-07, 13:01
Medlem
Anledningen till att Sverige har många rapporterade fall är för att många svenskar varit ute på resa och Folkhälsomyndigheten varit bra på att fånga upp smittade samt smittspåra, förstår inte all kritik Folkhälsomyndigheten får.
Citera
2020-03-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka döda, har någon dött av det här i Sverige?
jag måste gå en citatkurs så jag lär mig att få med mig sammanhanget när jag skriver på mobilen.

Ingen har dött i Sverige men globalt är dödstalen ca 3% när den för vanliga influensan är 0.2%.
Det gjorde jämförelser med absoluta dödstal och med det drogs slutsatsen att detta kunde likställas med vanlig influensa.
Citera
Medlem
Jag har sådan lust att åka till Sverige, sätta mig på tunellbanan occh fejka ett samtal där jag säger högt att jag precis landat från Kina, och sen få en "hostattack".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Skumt att usa inte har infört inreseförbud för Italienare ännu. Det går typ 10 plan om dagen mellan Rom och städer i us fortfarande.

va? ja hörde att de har infört inreseförbud för italienare eller var det för iranier?
Citera
Medlem
21 nya fall i Region Stockholm: Källa

Totalt smittade i Stockholm: 101
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Extremt oansvarigt. Vad gör det att skippa resan ett år alternativt åkt till något annat ställe? Kvittar ju om de går av bussen helt friska. De kan insjukna senare kanske milt men ändå sedan föra smittan vidare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50433m/coronailska-mot-svenska-skidakare-i-italien

Det är skit samma hur mycket dom spritar ner bussen både före avfärd och efter ankomst. En enda person som stiger på denna buss, även om den är steril vid påstigning, kan föra viruset runt hela bussen då dess ventilationssystem är undermåligt typ gamla HEPA-filer som inte tar virus-storleken och inte bytts ut var annan vecka etc, många kör med G-filter enbart mot damm samt AC som har alu-lameller där viruset stortrivs på lamellerna som alltid har en beläggning av fina dammpartiklar. Sen finns det väl toalett ombord långfärdarna, hur fasen ska dom kunna hålla muggen steril under en 2-3 dagars tur hem igen.

Snarare blir ju bussen en rullande kuvös för allsköns virus och annan skit om en smittspridare klivit ombord. Det minsta man kan begära är att passargerarna går in på frivillig 2 v karantän vid hemkomst, men sett hur folk agerar kutar de ut på stan direkt och handlar/gör ärenden eller går på lokal för att dom har en biljett som dom inte vill/kan återlämna.

Killen som kom på middag igår som vi avhyste när vi fick info om hans Italien-vistelse har biljetter till Mello, han tänkte gå igår, han är otestad efter hemkomst. Rysk roulette är idag corona-roulett, med FHM:s "rekommendationer" i ryggen. Problemet är att en grupp idioter tillåts skada ett helt samhälle, dessa kommer att göra mer skada än en hel pluton med hard-core terrorister, på sätt och viss har vi fått ett biokrig som inte förs av en stormakt utan av en fårskock medborgare som leds av folk med mycket tvivelaktigt agerande.
Citera
2020-03-07, 13:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Skumt att usa inte har infört inreseförbud för Italienare ännu. Det går typ 10 plan om dagen mellan Rom och städer i us fortfarande.

USA verkar vara sämre än Sverige att hantera detta. Tror fortfarande Sverige har testat fler än USA.
Citera
2020-03-07, 13:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Man häpnar ju.. Vad fan är detta?

Citat:
En del av Anders Tegnells och Folkhälsomyndighetens beslut har fått kritik. Så här svarar han på det i SvD:

– Det finns självutnämnda experter utan erfarenhet i ämnet som tror att de vet mer än myndigheter som har arbetat med detta i årtionden.

– Vi agerar utifrån bästa tillgängliga kunskap och att vi skulle agera annorlunda i Sverige är en myt. Sverige hamnar som vanligt precis i mittfåran.

Strax ovanför läser man detta
Citat:
Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till SvD att han trodde att virusutbrottet skulle begränsas till Kina:

– Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt.
https://www.expressen.se/nyheter/minst-3-000-testade-for-corona-i-sverige/

När den här 'experten' Anders Tegnell har erkänt ett så katastrofalt totaltfel, hur ska man då kunna lita på vad som överhuvudtaget kommer från FMH? Hade han haft en verklighetsnärvaro redan från början hade det kanske inte eskalerat lika mycket som det gör nu.
Dessa självutnämnda experter har varnat för detta väldigt länge utan att bli hörda.

Dröjer nog inte länge innan vi får höra "Vi har varit naiva" från Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-03-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald.artig
Håller med, undrar var den där Anna bor?
Fulla hyllor i matbutikerna här och inte alls varit någon panik eller något kaos på de apotek jag varit på de senaste dagarna?

Tror Anna är en fear monger som vill sprida panik och skräck.

Jag vill dock inte förringa det faktumet att corona antagligen är jävligt farligt om inte annat för ekonomin och samhället.

Stockholm, apotek i innerstan. Sa inte att det var kaos, utan att det var lång väntan eftersom alla ville ha ut alla sina mediciner och att alla verkade nervösa. Vill inte sprida panik och skräck alls. Tro mig om ni vill, jag bryr mig inte, jag beskrev bara en upplevelse från mitt liv som hände idag. Gå till ert egen apotek och kolla om folk preppar Alvedon och medicin eller inte.
Citera
2020-03-07, 13:06
Medlem
Det gör mig så förbannad att Sverige som vanligt är sämst i klassen när det är kris, det är samma visa oavsett om det heter juldagen 2004 eller Estonia. Sen är folk i allmänhet fruktansvärt blåögda eller rent av egocentriska. Det är fan noll medmänsklighet när det är svaga människor som är riskgrupp.
Citera
2020-03-07, 13:07
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
21 nya fall i Region Stockholm: Källa

Totalt smittade i Stockholm: 101

Intressant att de plötsligt släpper så tidigt i sthlm (de har väl bara haft kvällsrapportering innan?). Dessa 21 torde rimligen ha räknats in igår isf, undra om de släpper igen senare ikväll då.
Citera
2020-03-07, 13:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det är väldigt få som smittar utan några större symptom. Och dessa människor är sådana som själva inte blir särskilt sjuka. Dvs MERS och virus med hög dödlighet har inte fall med människor som inte uppvisar symptom.

Viruset överlever utanför kroppen, men är varken mer eller mindre anmärkningsvärt än andra virus. Enligt ditt scenario hade det varit omöjligt att begränsa och det vet vi av erfarenhet att det inte är. Den första vågen av smittade från Kina begränsades i samtliga länder i Europa utom Italien.
Den eventuellt första europé som smittades var en tysk och vars affärspartner från Kina var asymptomatisk ...
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

Att Italien drabbades så hårt beror på att det bor och turistar många kineser där. Man har även gjort avsevärt fler tester där än på andra håll.

Tysken ovan smittade några kolleger. Via honom (direkt eller indirekt) ska även smittan förts vidare till andra länder och världsdelar.

Italienska ”La repubblica” hänvisar till Nextstrain som menar på att viruset kommit in i Europa genom flera vägar.
Citat:
Secondo una mappa genetica pubblicata sul sito Netxstrain, che ricostruisce una sorta di albero genealogico del virus, il focolaio tedesco potrebbe avere alimentato silenziosamente la catena di contagi al punto da essere collegato a molti casi in Europa e in Italia. Analizzando il percorso e le mutazioni genetiche del coronavirus, gli studiosi hanno rilevato che è entrato in Europa più volte. "Dal primo febbraio circa un quarto delle nuove infezioni in Messico, Finlandia, Scozia e Italia, come i primi casi in Brasile, appaiono geneticamente simili al focolaio di Monaco", rileva Bedford.

https://www.repubblica.it/salute/medicina-e-ricerca/2020/03/05/news/il_primo_caso_di_covid-19_in_europa_descritto_in_germania_il_24_gennaio_s corso-250303955/

Google Translate:
Citat:
Enligt en genetisk karta publicerad på Netxstrain-webbplatsen, som rekonstruerar ett slags släktträd av viruset, kan det tyska utbrottet tyst ha gett infektionsledet till en koppling till många fall i Europa och i Italien. Genom att analysera sökvägen och genetiska mutationer av koronaviruset fann forskarna att det kom in i Europa flera gånger. "Sedan 1 februari verkar ungefär en fjärdedel av nya infektioner i Mexiko, Finland, Skottland och Italien, liksom de första fallen i Brasilien, genetiskt liknar Münchenutbrottet," konstaterar Bedford.
Vad jag förstått av annan rapportering har tysken (eller kollega) varit vid en av de orter som i norra Italien först konstaterades drabbad. Därmed inte sagt att det är han som smittat ner hela Europa ...

Nextstrain:
https://nextstrain.org/narratives/ncov/sit-rep/2020-03-05?n=5

Surfar man runt där så är detta med spridningen liiite mer komplicerad än vad som framgår i medierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in