Citat:
Håller med om allt förutom de två sista raderna. Tror ingen väsentlig information försvunnit som är viktig för utredningen. Jerry, vill snarare dölja material av pinsam karaktär. Han verkar därtill ha ett känsligt samvete och saknar inte empati, till skillnad från Stefan.
Sedan skulle jag vilja tillägga att det är naturligt och mänskligt att inte misstänka den ena parten i dreamteam för att ha mördats av den andra parten, av tre, och tillika hans bäste vän. Skulle du eller jag med lätthet genomskåda våra bästa polare, om de anklagades för mord? Då hade vi väl aldrig ens haft dem som bästa vän från början? Hur många vänner har man inte själv haft genom åren som ingalunda är felfria, men man tycker om, och umgås med dem ändå? Man kanske har gemensamma intressen, likartade värderingar, eller liknande humor? Eller man kompletterar varandra bra, för man bidrar med olika saker i relationen. Det finns ju fullt av olika skäl till att människor finner varandra.
Sedan skulle jag vilja tillägga att det är naturligt och mänskligt att inte misstänka den ena parten i dreamteam för att ha mördats av den andra parten, av tre, och tillika hans bäste vän. Skulle du eller jag med lätthet genomskåda våra bästa polare, om de anklagades för mord? Då hade vi väl aldrig ens haft dem som bästa vän från början? Hur många vänner har man inte själv haft genom åren som ingalunda är felfria, men man tycker om, och umgås med dem ändå? Man kanske har gemensamma intressen, likartade värderingar, eller liknande humor? Eller man kompletterar varandra bra, för man bidrar med olika saker i relationen. Det finns ju fullt av olika skäl till att människor finner varandra.
Sant. Men: även JG borde reagera på SD:s uppenbara ointresse av LW:s försvinnande. JG slår på stora trumman, kontaktar Missing People, pratar med folk, kan inte jobba...medan SD, mr Handyman/hyperaktivern/problemlösaren, inte gör ett skit. Svarar kortfattat och distanserat på JG:s oroliga mess, jobbar som vanligt, vill fokusera på "drömresan med sin drömkvinna" och tycker att det är jobbigt att "sinnet solkas".
Klart alla alarmklockor ringer här. JG känner SD. Han är uppenbart konfunderad av SD:s ointresse. Hans hantering av detta framstår dock som milt sagt tveksam. Ängsligt kollar han av mot SD, som verkar gilla att hålla honom lite på halster och klappar honom på huvudet. Jag tror att JG - utan beräkning, men p g a felriktad lojalitet, naivitet och panik - agerar nyttig idiot åt SD på flera plan. Han bevakar FB för att försöka identifiera skribenter, undanhåller information till polisen (att SD funderat på att döda HD osv), utför olika ärenden i SD:s bostad, raderar telegramdiskussioner under pågående förhör.
JG kommer bli ordentligt förhörd om detta i TR. Min tro är att han, om han svarar helt sanningsenligt på åklagarens frågor, kommer att komma med nya och för SD besvärliga uppgifter. Dom har undanhållits i god tro, eftersom SD övertygat JG om att dom - felaktigt - leder utredningen åt fel håll (mot en oskyldig SD).
Låt oss se vad som händer under rättegången.
Senast redigerad av Betongbaletten 2020-03-07 kl. 11:18.
Senast redigerad av Betongbaletten 2020-03-07 kl. 11:18.