Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan99
Helt rätt där. Vid en eventuell konflikt så kommer Ruski att inrikta sig på flygvapnet först och Finland är fullständigt medvetna om det. Där är F-35 sårbara för att de är bundna till flygbaser med sin längre startsträcka. Tror Finland väljer Gripen och Globaleye. Kort startsträcka, lättservad och åter stridsberedd på max en kvart är det Finland vill ha. Jag är inte gambler egentligen men jag skulle nog satsa en tusing på det.
Men säker kan man inte vara, Super Hornet med Growler är ett fullgott alternativ. Tror att det står mellan dessa två.
Jag är benägen att hålla med dig att det troligen står mellan dessa två, Super Hornet och Gripen E. Finnarna vill ha grejer som fungerar i skarpt läge. Dagens Hornet är testad i strid, den flög med framgång i Irakkriget "desert storm" där den sköt ner flera MIG 21. Även Super Hornet är testad i skarpa uppdrag, den har flugit både i Afghanistan och Irak.
Fördelen med Super Hornet, eller F/A-18E som den också heter, är att den är mycket lik de F/A-18C som Finland redan använder. Det kommer inte krävas omfattande utbildning av flygförare och servicepersonal. Även dagens infrastruktur, verkstäder och vapen torde kunna användas av F/A-18E utan större förändringar. F/A-18E är större, starkare och kan bära mer bränsle och vapen än dagens F/A-18C. I princip torde skillnaden mellan F/A-18E och F/A-18C vara jämförbar med skillnaden mellan Gripen C och Gripen E. F/A-18E använde sig av GE 414 motorer, vilken även Gripen E har en version av. Dock har F/A-18E två motorer medan Gripen E är enkelmotorig.
En jämförelse av F/A18-E och Gripen E visar att det amerikanska planet är ett betydligt mer potent attackplan då det kan bära mer vapen, dessa dubbla motorer ger F/A-18E även snabbare stighastighet. Gripen E har även den fördelar såsom liten radarsignatur, lång räckvidd, snabb klargörning och rimligare driftkostnad. Då det kommer till vapen så kan båda utrustas med vapen som ger liknande prestanda, dock är inte Gripen E utprovad med alla de vapen Finland redan har såsom Jassim vilket ger F/A-18E en fördel.