2020-03-07, 09:21
Medlem
T34Panzers avatar
Är det någon annan som också reagerat på vittnesmålet från Byalahasgatan kl 22.30 på mordkvällen?

Jag tror nämligen att det är just så SD är klädd på mordkvällen.
Personen som kommit ned från slänten vid bullerplanket och sedan setts gå längs motorvägen var också helt mörkklädd.

Ur FUP: (150/170)

Då Su*anne kom ut från bostaden tog hon till höger och gick några meter längs trottoaren på samma sida vägen som hennes hus, i riktning mot sjunkande husnummer på Byalagsgatan. Efter några meter stannade hon för att korsa vägen, hon tittade snett uppåt till vänster (i riktning mot Byalagsgatan stigande husnummer).

I ögonvrån såg hon hur en person, på långt avstånd, kom gåendes i riktning mot där hon befann sig. Personen gick i hennes riktning (mot sjunkande husnummer Byalagsgatan) och var någon meter ifrån henne. Då personen såg hunden samt henne tvärstannade personen, vände sig om och började gå några meter i motsatt riktning för att sedan svänga höger in på gångvägen som finns mellan huslängorna Byalagsgatan 4 samt 6.

Han fortsätter längs gångvägen och försvann sedan mellan huskropparna vilket gjorde att hon tänkte att personen var på väg mot Baronbacken. Hon uppfattade det som en man utifrån kroppsspråket och längden. Han hade händerna i jackfickorna. Hon fick känslan av att han var på väg någonstans då han gick med bestämda steg i promenadtakt. Han var svartklädd med svatia byxor och svart skaljacka med huvan uppdragen över huvudet. Han hade sannolikt ljus hy.

Hon minns att han hade ansiktet/huvudet sänkt nedåt mot backen och hade axlarna lite uppdragna framåt. Hon minns inte hur ljusförhållandena var på platsen. Hon minns dock att hon själv blev skrämd av mannens agerande vilket gör att hon tänker att det måste varit skymning.
Citera
2020-03-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Jag håller allt som oftast med dig, du resonerar bra. Men här gör jag det inte. Om han var lojal och trodde på Stefans oskuld, varför valde han då att radera mitt under förhöret (toabesöket)? Då kan han inte haft något att dölja, och behöver inte radera något? Han raderade av någon anledning, han ljuger garanterat när han säger att det är porrsurf.

Hade min vän varit misstänkt för mord och jag vet att jag är helt oskyldig, då hade jag inte börjat att radera meddelande mellan mig och den misstänkte. För att inte bli oskyldigt misstänkt för medhjälp, alla korten på bordet. Stefan kanske bad Je*ry gjuta in något i golvet, det som polisen frågade polisen Ma*co om i förhör med denne.

Om Je*ry ska slippa ligga sömnlös och rädd för bla sitt torp som han skriver till Stefan, så lär han tala sanning och få sitt samvete rent, då är han fri. Det sistnämnda är jag enig med dig om, tala sanning Je*ry!
Jag tror JG är kluven. Han vill inte tro att SD är skyldig. Samtidigt finns en chatthistorik som kan peka mot SD, dvs som av polisen kan tycka är komprometterande, även om JG verkligen inte vill att SD är skyldig till detta.

Jag hoppas han inser att sanningen är bäst. Det är inte JGs enda vittnesmål som kommer,peta in SD i fängelse, det måste han begripa. Det är totalbilden och SD själv som gör att han kommer dömas.
Citera
2020-03-07, 09:49
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror du förväxlar lust med kärlek i det här fallet. SD var bara intresserad av en sexuell relation med Lena.
Tyvärr verkar det vara ganska vanligt att kvinnor gör denna förväxling. Även Lena verkade ibland tro att SD älskade henne bara för att han ville ha en "snabbis" ibland.

Det är du som gör misstolkningen att jag skyller på Lena bara för att jag anmärker på hennes beteende åren innan mordet. Då antar jag du tycker att Lenas nära och kära som anmärker på samma destruktiva beteende i förhören ocksä skyller mordet på henne.

Ja det är ju jättedumt av henne att tro att han älskar henne bara för att han nästan varje dag säger "jag älskar dig" och att han säger att hon ska bli hans fru. Hon borde förstå att det bara betyder "jag vill knulla dig". Eller hur tänker du?
Citera
2020-03-07, 09:52
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Varför misstro det? (Är det Draifos så är det bara att bortse från det)

Det är ju samma man som ringt till polisen som polisen sedan stöter på:

” Ingenting stämmer med denna man. Han svarar att han inte sett några nu men att det är han som ringt polisen,
och att han känt sig förföljd av gänget då han var på väg hem ifrån krogen och då ringde polisen.”
(145/12-13)

En av poliserna har ju dessutom identifierat hongom:

” Jag har efter mordet på Lena W vaktar misstänktes hem och då sett foto på misstänkte.
Den misstänkte är mycket väl överensstämmande i utseende med den person jag såg vid den aktuella platsen och tillfället.”
(145/12)

Dessutom är Stefans stefans röst rätt..specielll.
Larmsamtalet spelades dessutom upp i rätten i tisdags.

”När rätten spelade upp hans samtal till polisen när han säger sig blivit trängd-
det låter som om det är en kille i målbrottet, och han låter inte rädd.
Ingen verkar tro på det, flera åhörare skrattade till.”
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Exakt! Det är helt fastställt att det är Stefan som ringer polisen. Samtalet finns även med i samtalsloggarna tagna ur Stefans telefon. Han ringde 2 olika nummer till polisen, det senaste självaste larmnumret 112.
Citera
2020-03-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
JG är som sagt en "nyttig idiot". Han undanhåller/gömmer saker för utredarna, sen checkar han ängsligt av med SD. Jag tror inte heller att han vet vad SD gjort. Han vacklar, läser på FB, återkopplar till SD, ber SD förklara när märkligheter snurrar...osv.
Han ger inte intrycket av att vara en särskilt god människokännare, och han framstår som väldigt naiv. Detta i kombination gör att han så klart blir drömvännen #1 för en manipulatör av SD:s kaliber.
Jag är övertygad om att det fanns väldigt besvärande grejer rörande SD i den där raderade chatten. Men det baserar jag på mina egna tankar och intryck, så naturligtvis kan jag ha fel.

Håller med om allt förutom de två sista raderna. Tror ingen väsentlig information försvunnit som är viktig för utredningen. Jerry, vill snarare dölja material av pinsam karaktär. Han verkar därtill ha ett känsligt samvete och saknar inte empati, till skillnad från Stefan.

Sedan skulle jag vilja tillägga att det är naturligt och mänskligt att inte misstänka den ena parten i dreamteam för att ha mördats av den andra parten, av tre, och tillika hans bäste vän. Skulle du eller jag med lätthet genomskåda våra bästa polare, om de anklagades för mord? Då hade vi väl aldrig ens haft dem som bästa vän från början? Hur många vänner har man inte själv haft genom åren som ingalunda är felfria, men man tycker om, och umgås med dem ändå? Man kanske har gemensamma intressen, likartade värderingar, eller liknande humor? Eller man kompletterar varandra bra, för man bidrar med olika saker i relationen. Det finns ju fullt av olika skäl till att människor finner varandra.
Citera
2020-03-07, 10:08
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jerry har litat på sin bäste vän Stefan. Lena berättar för sin väninna Jenny om att Jerry tillhör Davidssons familj. De brukar vara hundvakt åt Jerrys hund Bella, och Stefans två barn älskar hunden. Han har utflugna vuxna barn, har själv blivit lämnad och bedragen av sin fru, som var otrogen mot Jerry. Och han står Stefan ännu närmare än Lena.

Lena vågar därför inte öppna upp till Jerry om otroheten med Stefan. Jerry är en känslig person som älskade både Lena och Stefan, men han valde Stefan och Hannas sida. Lena kände sig utfryst. Vill du läsa om Lenas ord om Jerry så läs aktb. 150, del 3 scrolla ner till 52-55.

Vet inte om vi tar olika vägar in i dokumentet, men det där med del 3 och sidor förstår jag inte. Kan du säga vems förhör du tänker på. Är det Jenny?
Citera
2020-03-07, 10:10
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Vet inte hur det är nu, men utomhusbadet når du inte från insidan efter det är stängt, de skjuter för dörrarna. Kan man nå badet från campingen? Tror det drar över skydden på bassängerna vid stängning, de utomhus alltså. Den sjön du nämner används inte till något, den är ofräsch som fan.

Detta med att telefonen positioneras utanför Gustavsvik är inget konstigt.
Telefonen kan ha kopplat upp sig mot olika nät t t ex 3G eller 4G, samt olika master växelvis. Uppkopplingarna går in i varandra och positionen blir inte helt exakt. Det behöver inte betyda att telefonen befinner sig utanför, den kan mycket väl varit inne på Gustavsvik.

Eller så luras SD och gör ngt helt annat än att planka in på "Viken" denna kväll??
Hämtar något lämpligt tillhygge gömt i Södra vattentornet bredvid Gustavsvik kanske? Han var ju en av några få personer som hade koden till hänglåset för att ta sig in i tornet.
(Se förhör med Ja*ob Str*mberg ägaren till tornet. FUP, aktbilaga 148 sid 92-93).
Senast redigerad av sommarljum 2020-03-07 kl. 10:17. Anledning: Hänvisning till FUP
Citera
2020-03-07, 10:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ja det är ju jättedumt av henne att tro att han älskar henne bara för att han nästan varje dag säger "jag älskar dig" och att han säger att hon ska bli hans fru. Hon borde förstå att det bara betyder "jag vill knulla dig". Eller hur tänker du?

Om man vill veta om någon älskar en så
ska man inte gå efter vad de säger utan
efter vad de gör.
Handlingar talar högre än ord.
Citera
2020-03-07, 10:14
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om man vill veta om någon älskar en så
ska man inte gå efter vad de säger utan
efter vad de gör.
Handlingar talar högre än ord.

Ja, det vet de flesta - med huvudet. Om man själv är kär och den andre manipulativ är det mycket svårare att vara så klarsynt.
Citera
2020-03-07, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela

I vilken aktbilaga och sida säger SD att han älskar henne? Jag har inte sett något sådant efter affären avslöjades första gången i 2017 och han tydligt meddelade LW att han väljer sin fru HD.

Efter det och fram till mordet har det uteslutande varit en sexuell relation från SD:s sida. Man kan inte tolka på annat sätt att han älskar sin fru och inte Lena. Man älskar den man väljer att leva och dela allt med inte den man endast ligger med när lusten faller på.

Den kärlek som eventuellt fanns hos SD gentemot Lena dog när relationen blev destruktiv efter affären avslöjades i 2017. Eller du tror att kärlek kan överleva nästan 1.5 års ömsesidiga hot, bitterhet, bråk, hämdgirighet?

T o m Lena förstod tlll slut att det inte var rätt och hon agerade helt fel och sökte hjälp så varför du/ni ifrågasätter att relationen och beteendet var destruktivt förstår inte jag alls?
Citera
2020-03-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Exakt! Det är helt fastställt att det är Stefan som ringer polisen. Samtalet finns även med i samtalsloggarna tagna ur Stefans telefon. Han ringde 2 olika nummer till polisen, det senaste självaste larmnumret 112.

Vad tror Ni om samtalet? Har det hänt eller hittar han på? Jag läste precis förhöret (Aktbilaga 147 sid 334) och allt verkar ju helmysko. Jag har hela tiden trott att mordet skett i affekt och avfärdat alla teorier om att det skulle ha varit planerat. Men nu börjar tankarna snurra. Stefan uppträder ju högst märkligt dagarna innan mordet och speciellt när han stöter ihop med grannen P*r M*s*sbe*g och redogör vad han precis har utsatts för.

FL: Jo du fråga, det stämmer alldeles bra det, han säger att du fråga ju, varför han är ute och går så här, vid den här tiden, om han brukar vara ute och gå på den här tiden, frågar du. Och sen frågar du vad, vilka vägar han brukar gå, och var var han, var han går nånstans då när han är ute så här sent, varför gjorde du det?

FL: Utsatt för det där, du har ringt till polisen och, det kan ju hända, och ni hade ju pratat om det där. om jag inte missminner mej så var det väl det där att det hade pratats om lyckan, nästa gång kan det gå illa, för till exempel en ensam kvinna eller nån annan, ej tjej som går där, när det är såna här gökar i trakterna, var det inte så? BFL: Mm exakt.
MT: Mm, ja det har jag säkert sagt...
FL: Ja ...
MT: Sagt när vi pratade.
FL: Och sen tyckte han det var väldigt märkligt för ändå så verka du som vanligt och du, du heja glatt och du var precis som, det här var ju ingenting, så han fundera, men herregud, jaha mött det där och sen, ringa till polisen och det verka som ingenting hade hänt allesom, och sen att du frågar då, brukar du vara ute så här den här tiden på nätterna och vilka vägar brukar du gå då, hade du frågat.
Senast redigerad av izzisbell 2020-03-07 kl. 10:24.
Citera
2020-03-07, 10:23
Medlem
landbandys avatar
Antar att LW var rättfram mot SD och talade om hur hon gjort för att bli lite mindre förödmjukad i denna relation.
Typ något i stilen :
-Jag kände mig felbehandlat utav dej SD när du enbart ville ha sex och inget mer utav mig, så till slut berättade jag för HD så att även hon fick känna på hur det känns att bli förödmjukad .

Och då blev SD väldigt arg eftersom han hade räknat med att LW förstått hur situationen var och att han ville ha kvar sitt familjeliv .
LW kanske blev utom sig då och sen var det hela igång !?

(Spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in