2020-03-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror faktiskt att Danmarks motsvarighet till FHM gick på samma linje som FHM - med andra ord, de såg inget skäl att ställa in större offentliga arrangemang. Det som sker i Danmark är politisk styrning. Personligen tror jag att det är positivt. Det ger ett intryck av ett ledarskap som agerar proaktivt och enligt försiktighetsprincipen.

I Sverige råder samma impotenta stämning som vanligt. Politiker hänvisar till myndigheter och vi vet att någon ansvarsutkrävande aldrig kommer att ske.
Just det, det ger intryck av ledarskap, smarta politiker de har i Danmark. Iaf om folk går på det.
Citera
2020-03-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vem vill jobba i primärvården när skiten brakar loss? Utan skydd?

Mycket relevant fråga. Redan nu så skramlar EU centralt för att skaffa hazmats etc för personalen i EU-länderna. Klent med reserver i sjukvårdssektorn som har leanats till just-in-time då just den sektorn borde utrustas för just-in-case.
Citera
2020-03-07, 09:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Enligt Expressen förbjuder gekås anställda att bära munskydd. Vad är det för fel på det här landet?
Citera
2020-03-07, 09:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag såd danska statsministerns tal till Nationen om Corona. Hon sa att det är av hänsyn till gamla och svaga som alla måste visa hänsyn. Talet gick ut på att Danskarna gemensamt skall se till att så få blir smittade som möjligt. - Det är ingen "politisk agenda" om du nu tror det. Då tror du fel.
Jag säger inte att det är politisk agenda. Jag säger att det handlar om att visa ledarskap. Deras FHM må ge rekommendationer men danska politiker ser även att det yttersta ansvaret faller på dem och agerar därefter.

Det gör inte svenska politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nu är inte jag orolig för detta än så länge ickeproblem men rent teoretiskt om man har ett litet sår eller en torrspricka i händerna så hjälper inte dina åtgärder. Ska man dra ytterligheterna ännu längre så du tar på ett paket och ditt barn vill hålla handen och strax efter det stoppar barnet fingrarna i munnen.

Viruset måste ta sig in i lungorna så sår på fingrarna lär inte göra nån skillnad, vad jag förstått.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En lite fråga bara. Har dom smittats i Sverige eller någon annanstans? Undrar varför rika länder har fler importfall än andra? Kan det ha att göra med att vi har haft råd att resa på skidsemester till Italien kanske?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Vi ser bara resultatet av en mycket selektiv testning, inget annat.
Citera
2020-03-07, 09:47
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4598gj45
Skolorna i Stockholm öppnar redan på måndag igen. Den naiva svensken har inga gränser. Skolindoktrinationen gör före hälsa.

https://omni.se/stangda-danderydskolor-oppnar-igen-efter-coronalarm/a/lA5MV3

Fantastiskt!

Logiken och handlingsförmågan är på absolut topp!

Det blir bara bättre och bättre daaag för daaag!
Citera
2020-03-07, 09:47
Medlem
De misstag som begås just nu påverkar oss alla. Jag är orolig för att själv få viruset. Då jag inte tillhör en riskgrupp är sannolikheten att jag får en väldigt mild sjukdom - kanske märker jag inte ens av den? Och kanske vore det det allra värsta scenariot.

Jag kommer i kontakt med svårt sjuka människor och åldringar på nästan daglig basis. Så det jag oroar mig mest för är att sprida smittan vidare. Inte för att jag vill det, och inte på grund av okunskap utan helt enkelt för att våra myndigheter inte ligger ett steg före och inte ger oss verktygen att på ett effektivt sätt bekämpa smittan.

Jag förstår inte mångas likgiltighet. Det är en naiv och egoistisk inställning. Då myndigheterna i stort skiter i om sjukdomen får flaxa fritt i samhället, hoppas jag ändå att så många som möjligt tänker efter och försöker förändra sitt beteende ett tag framöver. Håller lite extra avstånd, tänker på hygienen och undviker situationer där många människor samtidigt befinner sig på liten yta.
Citera
2020-03-07, 09:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nä, nu får Anders Tegnell ta den där italienaren i örat. Typiskt latinos att inte fråga Anders innan de uttalar sig.

Barn s m i t t a r i n t e, har ju Anders varit tydlig med.

Hur kan man vara så korkad som Tegnell?
Citera
2020-03-07, 09:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
De misstag som begås just nu påverkar oss alla. Jag är orolig för att själv få viruset. Då jag inte tillhör en riskgrupp är sannolikheten att jag får en väldigt mild sjukdom - kanske märker jag inte ens av den? Och kanske vore det det allra värsta scenariot.

Jag kommer i kontakt med svårt sjuka människor och åldringar på nästan daglig basis. Så det jag oroar mig mest för är att sprida smittan vidare. Inte för att jag vill det, och inte på grund av okunskap utan helt enkelt för att våra myndigheter inte ligger ett steg före och inte ger oss verktygen att på ett effektivt sätt bekämpa smittan.

Jag förstår inte mångas likgiltighet. Det är en naiv och egoistisk inställning. Då myndigheterna i stort skiter i om sjukdomen får flaxa fritt i samhället, hoppas jag ändå att så många som möjligt tänker efter och försöker förändra sitt beteende ett tag framöver. Håller lite extra avstånd, tänker på hygienen och undviker situationer där många människor samtidigt befinner sig på liten yta.

Ett enkelt munskydd minskar spridning från en smittad.....
Citera
2020-03-07, 09:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Om ökningen i Sverige fortsätter att klinga av så kan vi nog känna oss trygga. Då har ju de flesta som varit i Italien och Iran kommit hem.
Fortsätter? Att KLINGA AV???
Vad fan pratar du om? Ska vi slå vad om att det "klingar av" nu? Det vore säkrare pengar än att betta på att Trump blir omvald.

När alla 5000 tester som Sverige har resurser att genomföra har gjorts, och fler än 5000 avlidit, så kommer dödligheten att vara över 100%. Vilket statistiskt betyder att man dör av det här viruset även om man inte smittats! Ju färre tester, desto större dödlighet.
Citera
2020-03-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tvivlar på att det kommer ge något vidare resultat..
Kinas lockdown har inte direkt gett någon fantastisk effekt. Folk ligger hemma och dör i sina lägenheter istället.

kinas lockdown har ju lyckats begränsa smittspridningen på ett väldigt effektivt sätt. Dock med en enormt hög ekonomisk kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in