2020-03-07, 09:52
Medlem
En av mina kollegor hämtade sina föräldrar på flygplatsen för en dryg vecka sen efter de varit i norra Italien. De testade positivt nu under veckan. Vi får verkligen hoppas att just de är såna som inte smittar innan de har tydliga symptom.
Citera
2020-03-07, 09:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
De misstag som begås just nu påverkar oss alla. Jag är orolig för att själv få viruset. Då jag inte tillhör en riskgrupp är sannolikheten att jag får en väldigt mild sjukdom - kanske märker jag inte ens av den?
80-85% verkar få inga eller milda symptom. Men blir man sjuk så är det inte så milt. Hostattacker och lunginflammation som gör det svårt att andas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Då får man ta in fler aspekter såsom att Sverige är ett ganska glesbefolkat land. Jag tycker bara det är totalen som är intressant. Hur många människor med smitta man bör undvika.

Ja du kanske bor på en kobbe i Östersjön men om man åker tunnelbana i Stockholm varje dag bland tusentals människor så blir det inte så glesbefolkat i det. Men såklart finns det fler aspekter i denna smittsoppa.
Senast redigerad av Dudewhy 2020-03-07 kl. 09:56.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är faktiskt surrealistiskt att Mello-finalen fortfarande planeras att köras med publik. 30000 tätt packade Stockholmare, varav kanske 20-30 är smittade rent statistiskt sett och smittar ner andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Om du inbillar dig att det bara är svenskar som är ute och reser så jag kan meddela dig om att du har fel.

Vecka 8 är svenskar och norrmän en väldigt stor del av utlänningarna i de italienska alperna.

De flesta skidåkare från andra länder i Europa har sina egna berg/alper att åka till.
Citera
2020-03-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ett enkelt munskydd minskar spridning från en smittad.....

Det stämmer - men det räcker faktiskt inte. Man måste göra betydligt mer än vad man gör idag. Exempel - FHM tyckte till och med att det var "onödigt" att testa fyra i vårdpersonalen som kommit i kontakt med den coronasmittade på Huddinge sjukhus.

I en sån här situation måste man ha samhället och myndigheterna i ryggen om man ska nå resultat på populationsnivå.
Citera
2020-03-07, 09:55
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är faktiskt surrealistiskt att Mello-finalen fortfarande planeras att köras med publik. 30000 tätt packade Stockholmare, varav kanske 20-30 är smittade rent statistiskt sett och smittar ner andra.

Borde egentligen vara kriminellt men nej, bröd och skådespel är viktigare så att ingen drabbas av p a n i k. För det är ju det värsta med coronaviruset: p a n i k e n.
Citera
2020-03-07, 09:56
Medlem
Här lite OECD-staplar som visar hur vi ligger jämfört med andra länder vad gäller bäddar som ska kunna tas i bruk vid katastrofer, epidemier etc. Ingen vacker syn.

Först lite om vad en sådan bädd är. Inte bara en säng.

This indicator provides a measure of the resources available for delivering services to inpatients in hospitals in terms of number of beds that are maintained, staffed and immediately available for use.

https://data.oecd.org/healtheqt/hospital-beds.htm
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Viruset måste ta sig in i lungorna så sår på fingrarna lär inte göra nån skillnad, vad jag förstått.

Ok. Tänker inte ens börja ge mig på att förklara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dessa stockholmare packar tunnelbanan, bussar och pendeltåg fulla varje dag. På vilket sätt skulle detta vara värre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag såd danska statsministerns tal till Nationen om Corona. Hon sa att det är av hänsyn till gamla och svaga som alla måste visa hänsyn. Talet gick ut på att Danskarna gemensamt skall se till att så få blir smittade som möjligt. - Det är ingen "politisk agenda" om du nu tror det. Då tror du fel.

Fast just det är politiskt. Jag tror många, liksom dig, sätter likhetstecken mellan politik och politiska partier.

Från NE:
politiʹk (franska politique, av grekiska politikēʹ (teʹchnē) ’statskonst’, av politikoʹs ’medborgerlig’, av poliʹtēs ’medborgare’, av polis), statskonst, processen att erövra och utöva makt i offentliga sammanhang. Aristoteles beskrev politik som ett samhälles gemensamma strävan efter ”ett gott liv” att lösa konflikter mellan det gemensamma bästa och avvikande intressen.

Vi är alla delar av samhället. Det vi alla ägnar oss åt härinne i denna tråd är politik, och det finns olika politiska agendor (förebygga smitta vs likgiltighet etc)
Citera
2020-03-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Danska statministern har hållit tal till nationen att alla skall visa hänsyn. Särskilt mot äldre och svaga. ALLA tillställningar och sammankomster är förbjudna i Danmark. Tex så har Dansk TV ingen publik längre. Ingen publik vid fotbollsmatcher. Alla divisioner - Teaterföreställningar och konserter är inställda.

Danska folket gemensamma plikt är att se till att så få blir smittade som möjligt och att de hjälper varandra. Om tex TV2 i Danmark sänder så får bara de som sköter kamerorna och programledaren/artisterna vara i rummet. Taxibilar har knappt kunder längre. Ingen vill åka taxi i Danmark.

Länka källa. Jag hittar inget på dr.dk nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in