2020-03-07, 09:40
Medlem
Jag har hört att Sverige har egenproduktion på handgel, handskar och munskydd men att allt går på EXPORT! - Saker som borde delas ut gratis på gator och torg av civilförsvaret EXPORTERAS. Tyskland har infört exportförbud mot dessa produkter. Det enda jag fått tag i i Malmö är T-sprit men är osäker på om det fungerar.
Citera
Medlem
Sveriges regering e väl inte direkt känd för att bry som äldre med tanke på alla fattigpensionärer.
Men det e ju som det e för att vi inte väller ut på gatorna o protesterar som i Frankrike när man e missnöjd med saker, utan här knyter vi näven i fickan, skickar insändare till tidningen och skriver på nätforum. Vi e för bekväma o lata för att visa vårt missnöje på ett konstruktivt och solidariskt sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Dött massa barn i Kina och Iran.

Citat:
"
So what about children?
The number of reported COVID-19 cases in children remains low: of more than 44,000 confirmed cases from China, only 416 (less than 1 percent) were aged nine years or younger. No deaths were reported in this age group."

https://www.sciencealert.com/if-you-re-worried-about-children-catching-coronavirus-here-s-what-you-need-to-know

Och fler:
https://www.today.com/health/coronavirus-sparing-children-experts-simply-do-not-understand-why-t175156
Senast redigerad av Neida 2020-03-07 kl. 09:58.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det som sk'ämmer mog mst är de svenska myndigheternas agerande. - Jag jämför med Danmark där politikerna VET vad de sysslar med. Alla sammankomster är förbjudna. ALLT. Det är alla danskars plikt att se till att så få blir så smittade som möjligt upplyser man om i TV. - Då håller SVT melodifestival med publik!
Jag tror faktiskt att Danmarks motsvarighet till FHM gick på samma linje som FHM - med andra ord, de såg inget skäl att ställa in större offentliga arrangemang. Det som sker i Danmark är politisk styrning. Personligen tror jag att det är positivt. Det ger ett intryck av ett ledarskap som agerar proaktivt och enligt försiktighetsprincipen.

I Sverige råder samma impotenta stämning som vanligt. Politiker hänvisar till myndigheter och vi vet att någon ansvarsutkrävande aldrig kommer att ske.
Citera
2020-03-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Rent generellt så saknas det krisinsikt i det här svenska samhället, som mer är att likna vid ett Tyskland för småbarn. Dessutom så verkar det saknas känslomässiga band mellan den politiska ledningen och befolkningen. Det finns en likgiltighet och kyla som kan vara svår att ta på, men som förmodligen även kan kännas i exempelvis Nordkorea.

En lite fråga bara. Har dom smittats i Sverige eller någon annanstans? Undrar varför rika länder har fler importfall än andra? Kan det ha att göra med att vi har haft råd att resa på skidsemester till Italien kanske?
Citera
2020-03-07, 09:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Är det allt UV ljus eller bara UVC eller nåt?

Allt UV ljus. Men kortare våglängder effektivast.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1280232/
Citera
2020-03-07, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Läs detta: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Fast det där gäller säkerligen för dom flesta länder? Och om det nu finns ett stort mörkertal så är ju det väldigt positivt för hur hög dödligheten är och andelen kritiskt sjuka av de smittade.
Senast redigerad av trazke 2020-03-07 kl. 09:44.
Citera
2020-03-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror faktiskt att Danmarks motsvarighet till FHM gick på samma linje som FHM - med andra ord, de såg inget skäl att ställa in större offentliga arrangemang. Det som sker i Danmark är politisk styrning. Personligen tror jag att det är positivt. Det ger ett intryck av ett ledarskap som agerar proaktivt och enligt försiktighetsprincipen.

I Sverige råder samma impotenta stämning som vanligt. Politiker hänvisar till myndigheter och vi vet att någon ansvarsutkrävande aldrig kommer att ske.

Jag såd danska statsministerns tal till Nationen om Corona. Hon sa att det är av hänsyn till gamla och svaga som alla måste visa hänsyn. Talet gick ut på att Danskarna gemensamt skall se till att så få blir smittade som möjligt. - Det är ingen "politisk agenda" om du nu tror det. Då tror du fel.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En lite fråga bara. Har dom smittats i Sverige eller någon annanstans? Undrar varför rika länder har fler importfall än andra? Kan det ha att göra med att vi har haft råd att resa på skidsemester till Italien kanske?

Om du inbillar dig att det bara är svenskar som är ute och reser så jag kan meddela dig om att du har fel.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Lyssna inte på idioten!
WHO har redan konstaterat lokal smittspridning nu är ett faktum i Sverige.
Det förstår vem som helst att efter 50-100 konstaterade fall så är den verkliga siffran minst 6-8ggr mer och den smittar bland folk här i Sverige.
Ja vi ligger bara lite efter.

UK kommen att spärra in äldre snart varför dom rekommenderar barn att hälsa på dom nu innan det sker.
Citat:
Visit your elderly relatives NOW: Vulnerable people could be confined to their homes NEXT WEEK

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8085023/Vulnerable-people-confined-homes-WEEK-coronavirus.html
Citera
2020-03-07, 09:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Som sagt femtielva gånger:

- sluta ta i hand
- sluta kramas
- utöva noggrann handhygien
- social distansering
- stänga kollektivtrafiken
- 14 dagars isolering för alla som varit ute och rest, oavsett resmål
- jobba hemifrån så mycket som möjligt
- stänga skolor och universitet
- förbjuda folksamlingar
- avlysa samtliga idrottsevenemang och konserter alternativt köra utan publik
- vid köbildning i affärer osv, köa utomhus där luften rör på sig

Och för helvete SVT: kör Melodifestivalen utan publik.

Ja, givetvis är det så. Att bekämpa virus handlar om att engagera befolkningen. I Sverige är det dock viktigast att undvika panik
Citera
2020-03-07, 09:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Exakt! Först då det ger resultat. Tvivlar dock på att detta kommer följas.

Tvivlar på att det kommer ge något vidare resultat..
Kinas lockdown har inte direkt gett någon fantastisk effekt. Folk ligger hemma och dör i sina lägenheter istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in