2020-03-07, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har talat även offentligt om både barn och barnbarn! Hon garderade då med att säga, OM jag får barn och barnbarn, väl medveten om att det inte är självklart att kunna få barn.

Men har hon uttryckligen sagt att hon längtar efter det?
2020-03-07, 04:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recess
Fasiken vad Greta verkar ha kallnat under jullovet. Knappt en notis om hennes nya äventyr i skvallerpressen. Det var dem 15 minuterna i rampljuset antar jag.

Jag är av en annan uppfattning. Media har skrivit mycket om Greta även i år. Vi kan ta Expressen som exempel:

sökord: Greta Thunberg - sorterad efter nyast
https://www.expressen.se/sok/?q=greta+thunberg&sort=date

sökord: Greta Thunberg - datumintervall 2020-01-01 - 2020-03-07
https://www.google.com/search?q=site:expressen.se+greta+thunberg&tbs=cdr: 1,cd_min:1/1/2020,cd_max:3/7/2020

Klicka så ser du själv. Mängder med artiklar om Greta i år.

Det som däremot har hänt är att hon inte syns på tidningars framsidor lika mycket. Vilket man kanske kan förstå eftersom mycket ständigt upprepas. Klimatdemonstrationer. Tal. Möten med politiker, osv. Det är inte samma nyhetsvärde som i början. Det börjar bli det "nya normala".
Senast redigerad av -Info- 2020-03-07 kl. 04:45.
2020-03-07, 04:41
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
-Vill du att EU:s föreslagna miljö- och klimatlag ska förändras, så att klimatet och miljön värnas betydligt bättre? (JA/NEJ)

Den här folkomröstningsfrågan är fullt möjlig, just för att den är ganska vag! Har du inte märkt att många erfarna politiker just är vaga!?

Greta gillar, att vara både abstrakt och konkret, då hon inte vill avslöja alla sina tankar för alla! Alla vill veta vad jag tänker på, brukar hon säga, men vissa tankar vill hon klokt nog behålla för sig själv. Hennes inflytande riskerar annars att minska! En viss osäkerhet höjer intresset och ger Greta ett utökat handlingsutrymme.

"Låt människorna gissa vad jag tänker - Då får jag mera gjort"
"Betydligt Bättre Klimatlagar" -Gretas nästa kommunistiska manifesto.

Jag är besviken. Greta borde vara mera glasklar. Hon gillar ju det ordet.
"Forskningen är ju glasklar" - sa Greta i Stockholm, men glömde att säga att klimatmodellerna är åt helvetet och sällan stämmer.
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-07 kl. 04:58.
2020-03-07, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
"Låt människorna gissa vad jag tänker - Då får jag mera gjort"
"Betydligt Bättre Klimatlagar" -Gretas nästa kommunistiska manifesto.

Jag är besviken. Greta borde vara mera glasklar. Hon gillar ju det ordet.
"Forskningen är ju glasklar" - sa Greta i Stockholm, men glömde att säga att klimatmodellerna är åt helvetet och sällan stämmer.
Greta delar ändå med sig av väldigt mycket av vad hon tänker på, via många tal, mängder med intervjuer, mängder med inlägg på sociala medier, olika debattartiklar, framträdanden inför olika utskott och parlament, och framträdanden vid olika klimat- och miljömöten. Hon är också medförfattare till familjens bok, och deltar även i många möten med olika forskare och med medlemmar i FFF.

Så Greta är en i hög grad offentlig person, men som jag skrev behöver hon hålla vissa tankar för sig själv för, att öka sitt handlingsutrymme, men också för att få tänka ifred. Även Greta behöver viss tid och eftertanke för, att utveckla sina goda idéer! Alla behöver ju även vissa pauser! Skulle hon ha dialog jämt, skulle hon rätt snart ta slut. Greta behöver hålla länge, för en långvarig klimatkamp!

Vad gäller Gretas mera personliga önskningar, får hon avgöra om och när hon vill berätta mer om dem!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-03-07 kl. 06:09.
2020-03-07, 06:29
Medlem
wwrs avatar
Jag menar alltså att EU bjuder in Greta när lagen i praktiken redan är färdigutformad. (Det intrycket ger t.ex EU-bossarna) Greta säger ju t.ex inte att hon kommer att arbeta mot lagen. Hon säger bara att den är dålig.

Man inför alltså en lag som inte medför några reella förändringar. Men man tar dit en aktivist med hög profil som gapar på.

Det mest konkreta lagen verkar medföra är rätten för EU att genomföra revision av medlemsländerna (börjar 2023). EU får dessutom rätten att dela ut "varningar" till medlemsländerna efter 2030.

Min uppfattning är att inga länder är villiga att genomföra "klimatförbättrande åtgärder". Bevisen för teorierna är för svaga.

Därför kommer alla länder att släpa efter med klimatåtgärder. De starka EU-länderna har nu skaffat sig ett maktmedel. De kan avgöra hur klimatrevision utförs och bedöms samt vilken typ av åtgärder som skall rekommenderas.

De starka EU-länderna kan säga till de svaga, i korridorerna: Om ni inte röstar om ekonomi och annat som vi säger, så kommer vi att utföra sträng klimatrevision av ert land, och den kan ingen klara.

Det är Gretas uppgift. Att gapa på så att klimatfrågan och stressen hålls i fokus (hon hann visst med ett "our house is on fire") men inte kräva några specifika åtgärder. Greta stärker då EU-kommissionens maktmedel, klimatrevisioner som kan användas för att pressa medlemsländer. Den som avgör hur klimatrevision sker och bedöms har stor makt.
Senast redigerad av wwr 2020-03-07 kl. 06:45.
2020-03-07, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar alltså att EU bjuder in Greta när lagen i praktiken redan är färdigutformad. (Det intrycket ger t.ex EU-bossarna) Greta säger ju t.ex inte att hon kommer att arbeta mot lagen. Hon säger bara att den är dålig.

Man inför alltså en lag som inte medför några reella förändringar. Men man tar dit en aktivist med hög profil som gapar på.

Det mest konkreta lagen verkar medföra är rätten för EU att genomföra revision av medlemsländerna (börjar 2023). EU får dessutom rätten att dela ut "varningar" till medlemsländerna efter 2030.

Min uppfattning är att inga länder är villiga att genomföra "klimatförbättrande åtgärder". Bevisen för teorierna är för svaga.

Därför kommer alla länder att släpa efter med klimatåtgärder. De starka EU-länderna har nu skaffat sig ett maktmedel. De kan avgöra hur klimatrevision utförs och bedöms samt vilken typ av åtgärder som skall rekommenderas.

De starka EU-länderna kan säga till de svaga, i korridorerna: Om ni inte röstar om ekonomi och annat som vi säger, så kommer vi att utföra sträng klimatrevision av ert land, och den kan ingen klara.

Det är Gretas uppgift. Att gapa på så att klimatfrågan och stressen hålls i fokus (hon hann visst med ett "our house is on fire") men inte kräva några specifika åtgärder. Greta stärker då EU-kommissionens maktmedel, klimatrevisioner som kan användas för att pressa medlemsländer. Den som avgör hur klimatrevision sker och bedöms har stor makt.
Min tro är att Greta är alltför stark, intelligent och envis för att låta sig styras i längden.

Hon kan som nu ha en svagare stund under svårare personlig belastning, men så fort hon fått vila sig och repa sig, tror jag att hon och FFF kommer att utmana klimatlagen på allvar. Hon har redan protesterat en hel del trots sina problem, då hon har en mycket hög integritet.

Om FFF ska begära en folkomröstning i hela EU om klimatlagen, tror jag att FFF helst vill ha stöd av andra kraftfulla miljöorganisationer som Greenpeace, för detta spännande men utmanande pilotprojekt! Att få ihop en miljon korrekta namnunderskrifter är en utmaning!
2020-03-07, 07:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Min tro är att Greta är alltför stark, intelligent och envis för att låta sig styras i längden.

Hon kan som nu ha en svagare stund under svårare personlig belastning, men så fort hon fått vila sig och repa sig, tror jag att hon och FFF kommer att utmana klimatlagen på allvar. Hon har redan protesterat en hel del trots sina problem, då hon har en mycket hög integritet.

Om FFF ska begära en folkomröstning i hela EU om klimatlagen, tror jag att FFF helst vill ha stöd av andra kraftfulla miljöorganisationer som Greenpeace, för detta spännande men utmanande pilotprojekt! Att få ihop en miljon korrekta namnunderskrifter är en utmaning!
Det ögonblick Greta slutar säga det tidningarna vill höra är hon historia.
2020-03-07, 07:53
Medlem
En sak glömmer du bort, Greta företräder inte sig själv, hon företräder flera miljoner främst unga i FFF, som är mycket engagerade!
2020-03-07, 08:01
Medlem
Wwr sedan har Greta cirka 14 miljoner följare på Instagram och Twitter, samt flera miljoner följare på Facebook. Dessa kommer att se till att Greta inte blir bortglömd. Många kända och berömda erbjuder Greta hjälp vid behov.
2020-03-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns lite bilder från dagens klimatdemonstration i Bryssel (med Greta). Mycket folk som vanligt:

Bilder:
https://editorial01.shutterstock.com/wm-preview-1500/10575766h/0de04d55/europe-climate-brussels-belgium-shutterstock-editorial-10575766h.jpg
https://editorial01.shutterstock.com/wm-preview-1500/10575766f/1b1b7827/europe-climate-brussels-belgium-shutterstock-editorial-10575766f.jpg
https://editorial01.shutterstock.com/wm-preview-1500/10575766g/1df7c1cc/europe-climate-brussels-belgium-shutterstock-editorial-10575766g.jpg
https://www.gettyimages.com.au/detail/news-photo/people-take-part-in-a-youth-strike-4-climate-protest-news-photo/1205433294
https://twitter.com/_DylanHamilton_/status/1235965068816330758

Videoklipp:
https://twitter.com/GreenpeaceEU/status/1235924790449487872

Gretas Twitter:
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1235974624598470656

Det var dock inte så många som succédemonstrationen i Bristol förra veckan, då man beräknade antalet till 15000-30000:
https://twitter.com/GretaThunberg/status/1233399744040402950

Men det var i alla fall tusentals demonstranter idag.

I Schweiz och något ytterligare land (Frankrike?) förbjuder man stora sammankomster med anledning av Coronaspridningen. Enligt uppgift i annan tråd blev nio spanjorer smittade bara av att stå på en fotbollsläktare i Milano. För en smittad ung kvinna som flugit från Norditalien till Arlanda och sedan åkte tåg mellan Sthlm-Gbg genomfördes en smittspårning av dem som suttit i närheten inkl tågpersonalen. Osv.

Du jublar åt att tusentals personer trängs ihop i länder, som samtliga redan har drabbats av det snabbt alltmer utbredda viruset, bara för att gapa, skrika och känna sig duktiga. Konsekvenstänket hos Greta inkl fans lämnar mycket att önska.

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du får kanske välja: dina "viktiga" uppdrag eller den omsorg om klimatet som Greta påbjuder. Kan hon offra sin utbildning så kan du väl offra dina uppdrag. :-)

Hur många fler än Greta är det som ”are sacrifying” sin skolgång? Gäller det t.ex de övriga tjejerna i FFF:s ledning? Alla FFF:s medlemmar? En svala gör ingen sommar, typ ;P

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ja, man blir riktigt orolig när dessa pajaser blir särskilt inbjudna av eliten för att få ventilera sina galenskaper.

Riktigt rädd blir man när barnet Greta får en hedersplats i Europaparlamentet och dårarna applåderar samtidigt som alla journalister kastar sig över detta och tar en massa bilder av spektaklet.

https://youtu.be/ayqYBVJfp_I?t=513

+1

Någon som förstår franska bättre än jag som kan förklara varför hon skakar på huvudet och gör grimaser efter ca 11 min?

För övrigt ser hon inte frisk ut. Blek och nästan bara skinn och ben. Sorgligt att se hur hon utnyttjas och inbillas att tro att hon måste ställa upp.
2020-03-07, 10:15
Medlem
Citat:
En fullt möjlig fråga, om Greta och FFF bestämmer sig, för att hoppa på folkomröstningståget,

-Vill du att EU:s föreslagna miljö- och klimatlag ska förändras, så att klimatet och miljön värnas betydligt bättre? (JA/NEJ)

Vad gäller framgång, har Greta betonat att den främsta framgången är minskade CO2-utsläpp, även om hon säger, att ökad medvetenhet om klimat- och miljöproblemen även är en viktig framgång. Vi är framgången, säger Greta nu i flera av sina tal, med glimten i ögat!

Sedan har jag ingen som helst rätt att tala för hela FFF. Varje nationellt öppet nätverk i FFF tar själv beslut och på sitt eget sätt. FFF består främst av självstyrande arbetsgrupper med Greta, som främst en samlande och förenande symbol. Greta betonar, att hon är en aktivist!

Någon var tidigare här sur på unga med morotsfärgat hår. Om jag inte minns fel, var det en av Miljöpartiets unga riksdagsledamöter i Tyskland, som valde just denna hårfärg. Så man kan vara en duktig politiker även med morotsfärgat hår, bevisade den glada tjejen!

Sur och sur men om man vill bli tagen på allvar så är det kanske inte den bästa vägen att spöka ut sig.

Huruvida den där tyskan är en duktig politiker är förstås en annan femma (att hon är miljöpartist gör det kanske mindre sannolikt )

Personligen tror jag inte att det är en konstruktiv väg att lalla omkring på stan iförd ögonbindlar om man vill tas på allvar och har för avsikt att samla in 1 miljon namnunderskrifter. Tänk om ”vanligt” folk får för sig att det bara är ett jippo, en slags performance?
2020-03-07, 10:27
Medlem
När kommer vi få se Greta debattera mot den betydligt sötare Naomi Seibt? Vågar Greta det, som lever i en skyddad verkstad och är van att bli struken medhårs? Klarar Greta, som har Aspergerdiagnos, av att bli ifrågasatt och konfronterad öga mot öga?

Citat:
Hon berättar också varför hon skulle ”krossa” Greta Thunberg i en debatt.

– Jag vill inte förstöra hennes rykte och skämma ut henne. Jag skulle gärna ha ett avslappnat samtal med henne, och om hon mot förmodan är redo att debattera vetenskap så ställer jag upp, säger Naomi Seibt.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/naomi-seibt-de-tror-att-jag-ar-en-ondskefull-anti-greta/
Senast redigerad av Pazzamo 2020-03-07 kl. 10:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in