2020-03-07, 00:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kan jag lova dig att det gör.

Det vet du inget om. Det är bara din gissning.

1. Hur kan du lova mig att vår ökade medellivslängd gör att vi inte längre är sårbara för virus? Kan du vänligen länka till något material som styrker denna tes?

2. Är det "bara min" gissning att det dog färre i Hongkonginfluensan (1968) än Spanska sjukan (1918) för att den senare var en mycket mer kraftfull sjukdom? Menar du det på riktigt?
Citera
2020-03-07, 00:53
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Håller med och givetvis finns det ingen absolut gräns för när en person kan smitta eller inte. Men svaret är fortfarande att så länge inga symptom uppträtt så kan man inte smitta. Det är vedertagen fakta som är globalt erkänt. Hur man definierar inkubationstiden exakt lär ju dock vara svårt att avgränsa generellt.

Jag anar då att chansen är så liten att den är försumbar. En positiv sak med covid-19 är att den inte orsakar rinnsnuva (eller snuva alls, verkar det som) - då inte heller nysningar förmodar jag. Just nysningar är ju väldigt bra på att sprida smitta, en orsak till att förkylningsvirus sprids så lätt.
Citera
2020-03-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag är inte din lilla vän. På mitt företag har vi bestämt att alla som har besökt områden rekommenderas vara i hemkarantän i två veckor efter ankomsten. Uppmanat och tillåtit personalen jobba hemifrån.

Bra att vi inte jobbar tillsammans, jag hade uppmanat dig att söka ett annat jobb...

Det förutsätter att man kan arbeta hemifrån.

Du är inte insatt i problematiken runt produktion i det industriland vi lever i förstår jag.
Jag kan också jobba hemifrån, men mina ~40 underordnade i produktionen kan inte det.

Man kan ju ”rekommendera” vem som helst att vara hemma. En rekommendation är en rekommendation, och sådant löst snack fungerar inte i bestämmande led.
Citera
2020-03-07, 00:54
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Finns inga svar på inkubationstiden.
Men fem dagar är bättre än noll. Det ökar oddsen ganska markant. Jag har stött på som sagt allt mellan 3-14 dagar i mina kund- och leverantörsled.
Postnord hade ju stängt idag och över helgen i Skövde eller vart det var. Skara kanske? Det är tre dagar.
Men som sagt, vi har inte satt någon i karantän och har ingen tydlig linje för det. Men vi brottas med problematiken runt det och vi liksom många andra kommer sannolikt få brottas med frågeställningen under en lång tid, och också beroende på hur det utvecklas lär problematiken och frågeställningen förändras.
Fyra veckors karantän för en enskild anställd i produktion är såklart dock genomförbar, på alla arbetsplatser. Varför säger du att det inte går? Det är inte märkligare än att en person tar semester i direkt lönekostnad och produktionsbortfall.
Men det är ingen självklarhet och i synnerhet om det blir fler än en och det procentuellt blir en betydande del.

Jag säger så för att vi skulle bli av med den personen till konkkurenter då. Om jag tvingade någon vara hemma 4 veckor. Är rätt stor konkkurens om arbetskraften inom mitt område. Utan att outa mig. Men som du ser, varje arbetsplats får göra sin egen riskbedömning. Då det skiljer så mycket beroende på var och med vad man jobbar. Väldigt mycket olika faktorer som spelar in.
Citera
2020-03-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Hur många av de smittade vårdas på infektionsklinik då? Majoriteten verkar vara isolerade i hemmet, eller har jag fattat fel? Det kan ju inte vara så vidare farligt om man kan sitta hemma och glo på Netflix, spela TV-spel, surfa m.m.

Fattar inte detta.
De flesta blir ju lindrigt sjuka. Det viktiga är att hålla det borta så det inte börjar sprida sig på sjukhus etc. Samt är det äldre och de med andra sjukdomar som är mest utsatta. Så det smidigaste är ju att så längre folk kan andas "bra" så finns det ingen anledning att ta upp platser på sjukhus. De flesta blir ju friska av sig själv och många vet inte ens om att de ens varit sjuka i Corona.
Citera
2020-03-07, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Got2GoL8
På RIKTIGT?
Nu blir jag bara så riktigt less på er som är Överdrivet Rädda!
Detta är långt ifrån det värsta som hänt... långt ifrån!
Tänk krig och jämför... du har ju max en tuff förkylning att vänta och massor får panik?
Upp med hakan och lev med det, värre har hänt!
Om ett par år är det glömt och du gnäller om att diesel kostar 21.36/l, räntan är 3,47 och en pizza kostar 149:- spänn... då du!

På RIKTIGT?

Sådana som du blir jag trött på. Det är personer som dig som inte tar viruset på fullaste allvar som också slarvar med all väsentligt så att smittan sprids.

Det är ingen jävla förkylning. Jag hittade inte ens statistik för folk som dör av förkylning, verkar knappt vara möjligt om man inte redan är galet sjuk. Influensa, som är bra mycket farligare än en vanlig förkylning, har en dödlighet på 0.01%.

Detta virus har en hittills bekräftad dödlighet på cirka 3,4%. Det är TREHUNDRA gånger dödligare än en influensa.

Börjar du nu förstå att detta är farligt. Om hela planeten drabbas dör över 250 miljoner människor. Drabbas hela Sverige dör 350 tusen svenskar.

Jag anser helt klart att detta är klart den värsta globala katastrofen som skett under de 30 år jag levt.

Bara sjukt att folk inte tar det på allvar.
Citera
2020-03-07, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det förutsätter att man kan arbeta hemifrån.

Du är inte insatt i problematiken runt produktion i det industriland vi lever i förstår jag.
Jag kan också jobba hemifrån, men mina ~40 underordnade i produktionen kan inte det.

Man kan ju ”rekommendera” vem som helst att vara hemma. En rekommendation är en rekommendation, och sådant löst snack fungerar inte i bestämmande led.
Det går att lösa. Alla som jobbar i produktion har inte varit i Norra Italien eller Iran. Jag tvivlar starkt på att du sitter i ledning på ditt företag. Gör du det bör man rapportera in hela er inkompetenta ledning och kanske till och med sätta er i karantän så ni inte utgör fara för allmänheten...
Senast redigerad av starshipp 2020-03-07 kl. 00:58.
Citera
2020-03-07, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag tror att jag också håller på att bli ett Tegnell fan....

Självklart ska WHO ljuga, det är det dom har gjort under hela sin tid. Att Tegnell, den högst uppsatta i FHM går emot WHO ger mig en känsla av trygghet i händerna på FHM

Tror genuint på att han är ärlig och vet vad han snackar om, jag kan tveka lite men det lutar mest åt det hållet i alla fall.

Vi är inte många . Och ja, det kanske är något man får ångra men ju mer jag trackbackar och analyserar vad han faktiskt har sagt (även om han uttrycker sig luddigt ibland) så ökar mitt förtroende.

Ta det här från den 27 jan då han till SVT sa att de inte skulle ändra riktlinjerna gällande Corona och inkubationstiden för det var "bara rykten" och gick emot Kina.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-andrar-inte-rekommendationer

Det blev mycket diskussion efter det där och sedan kom det en tysk studie som visade på att det kunde smitta under inkubationstiden och han vek sig lik förbannat inte. Något som bl.a. påtalades i CNN där FHM omnämns:
https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html

"Data has circulated that the new coronavirus would be infected throughout the incubation period," The Public Health Agency of Sweden posted on its website. "This information has not been presented in a way that provides scientifically substantiated facts. Rather, it has emerged that the data is unfortunately based on misconceptions. We believe that it is impossible for the new corona virus to infect throughout the incubation period ... This applies, among other things, to an article in the New England Journal of Medicine that has subsequently proven to contain major flaws and errors."

Folk här var tokiga för de tyckte inte han lyssnade på forskning, men det gjorde han. Svensk forskning från Karolinska som visat att ett Coronvirus egenskaper gör det omöjligt att smitta under inkubationstiden. Har han fått upprättelse för det? Nej. Nu rasar alla över den här "peaken" och har han rätt där så kommer han inte få upprättelse för det heller.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Kaos på kryssningskeppet Grand Princess!

Mike Prence meddelande i presskonferensen att det var 21 smittade _INNAN_ passagerarna samt patienterna på kryssningskeppet hade hunnit meddelas om resultatet av testen.

Samtidigt är Aftonbladets huvudnyhet just nu "Kortproblem på kryssningsfartyg Östersjön." "-Vi kan inte ens köpa en öl, säger en passagerare".

Kontraster, kontraster.
Citera
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Någon som har en aning om varför mer än hälften av dom smittade i Sverige är från Stockholm?

Det bor ju nästan 2,4 miljoner människor i Storstockholm.
Tror mest det.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
A Person Can Carry And Transmit COVID-19 Without Showing Symptoms, Scientists Confirm

"Chinese researchers have confirmed a case of asymptomatic transmission of the new coronavirus: A 20-year-old woman from Wuhan passed it to five of her family members but never got physically sick herself."

https://www.sciencealert.com/researchers-confirmed-patients-can-transmit-the-coronavirus-without-showing-symptoms
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
undrar om någon kan bekräfta vilken typ av mask som man bör köpa för att skydda sig från viruset?

köper gärna en resporator mask, dock vet jag inte hur det funkar med filter, och ifall man ständigt behöver byta filter? och i så fall hur mycket skulle det kosta i längden?

Ingen mask finns som skyddar den som bär masken - däremot skyddas omgivningen om du använder mask och är smittad. Så folk som gör sig roliga och ifrågasätter varför kineserna använder mask kanske förstår varför nu. För att skydda omgivningen och inte sig själv. Tror själv att detta kan förklara att antalet nya fall minskat i Kina.

Vidare. Ett antal personer hävdar att masker skyddar såtillvida att man inte vidrör mun och näsa som om man varit utan mask. Så ur den aspekten kanske det kan va värt, men då duger ju den billigaste masken eller nåt annat valfritt som skyddar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in