2020-03-06, 23:50
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Inte om man inte är ”prio fall 1”

Typiskt Sverige. "Jag är ledig idag" "Nu har jag min fikarast".

Fast Tegnell har ju blåst faran över, så det behövs väl inga fler provtagningar ...
Citera
2020-03-06, 23:50
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt och det Är ju den siffran som jag gjorde en jämförelse med i inlägget som jag kommenterade.
Alltså att vi i Sverige (framför allt stockholm) har väldigt många rapporterade smittade jämfört med många andra länder.
Och det beror sannolikt på att mängden människor från exempelvis Tokyo inte besöker Italienska alperna i samma utsträckning som svenskar gör.
Och förmodligen har inte samma mängder av Japaner besökt något liknande smittdrabbat ställe som Italien som vi svenskar har gjort.
Eller vad tror du?
Jag är övertygad om att det finns minst tio gånger fler smittade än siffran som står på Folkhälsomyndighetens hemsida. Oavsett om det handlar om Stockholm eller Göteborg. Det här viruset har rest runt världen sedan åtminstone December 2019. Att tro att det helt plötsligt nu dyker upp i Sverige för att det har varit sportlov anser jag vara naivt. Dessutom vet vi att Jönköpingskvinnan drog hit det redan i Januari. Svenskar reser extremt mycket och det kommer hit folk från hela världen hela tiden varje dag. Din teori kanske stämmer men jag tror mer att Japans siffror beror på att de vet hur man hanterar sånt här. De står inte och vaggar i två månader utan agerar omgående så fort det kommer indikationer från Kina om att det är dags igen.

Du överskattar de Italienska alpernas roll i det hela.
Citera
2020-03-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Tegnell säger nu i Aftonhoran att viruset inte trivs i värme, eller i alla fall sämre, men är det inte ganska varmt i Iran och Italien nu? Kina är väl varmare än här?

Var tvunget att kolla upp det och blev jätteförvånad över temperaaturerna. Italien och Spanien etc har temperaturer mellan 3-12 grader under veckan och Iran har 0-10.
Citera
Medlem
Okej...………

Vi har ungefär 140 rapporterade smittade i Sverige och de ända som får testas är de som befunnit sig eller haft kontakt med någon som befunnit sig i riskområden...

Hur i helvete kan Folkhälsomyndigheten inte anta att någon av de smittade råkat smitta någon på tunnelbanan på sin väg hem från flygplatsen när de vart i tex. Italien? eller att åtminstone EN person är smittad som inte befunnit sig eller vart i kontakt med någon som befunnit sig i något riskområde??!!

ALLA MED SYMPTOM BORDE FÅ TESTAS! HELT SINNESSJUKT!

Sen hoppas jag för fan att Tegnell säger som det är... att baletten klingar av!
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vi har väldigt olika syn på saken. Jobbar det mestadels äldre och svaga hos er som ligger i riskzonen då eller? För en vanlig arbetare blir detta som en förkylning, inget nytt alltså. Hur brukar ni hantera vanliga förkylningar? Skickar ni hem folk som får ont i halsen? Jag hade förstått om det var en sjukdom som hade hög dödlighet bland i övrigt friska människor. Men det är ju rakt tvärtom med covid19.

Vad jag jobbar med är off topic så det skriker om det.

Förstår inte riktigt vad du talar om i ditt inlägg!
Citera
2020-03-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Samt Australien där det över 40 grader och viruset sprids som en löpeld.

Sprids som en löpeld nära ekvatorn eller på södra halvklotet just nu? Evidens för det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci

Fast Tegnell har ju blåst faran över, så det behövs väl inga fler provtagningar ...
Ja eller hur. Lördagsmyset är heligt! Mello också
Citera
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ni som har barn. Hur tänker ni kring att släppa ungarna till skolan nästa vecka? Jag själv funderar starkt på att sjukanmäla och bedriva hemundervisning ett tag tills man fått mer klarhet kring det hela.

Min unge hade en lärare som satt och var tvärförkyld. Satt och hostade.
Han var en av de som hade blivit smittade i Italien.
Så enbart den klassen har blivit hemsickade i 2 veckor. Resten får gå kvar, inkl lärarna.
Mycket flat system
Citera
2020-03-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci

Alternativt kan man åka runt i kollektivtrafiken tills man får tid att bli testad.
Där smittar det nämligen inte hälsar Tegnell.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Senaste prognosen av de mest erfarna virologerna och professorerna i smittsamma sjukdomar ger vid handen att mellan 10.000 till 50.000 personer i Sverige kommer att dö i Corona.

Detta under 2020. Låter extremt dramatiskt, och är det också. Samtidigt ska man hålla i huvudet att detta innebär att antalet döda under detta år i Sverige kommer att öka med mellan 10% och 50%. Inte mer, eftersom ca 100.000 personer dör varje år i Sverige.
Väg detta mot att vi importerar ca 100.000 per år. Att det rensas ut 10.000-50.000 är knappt en fjärt i Mississippi jämfört med det.

Öht vore det bra om det blev lite minskning globalt av befolkningen. Moder Jord skulle må bra av detta, även likmaskarna och köttätande flugor skulle ge tummen upp för ett sådant dystopiskt scenario.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Förstår inte riktigt vad du talar om i ditt inlägg!

Personen i fråga är sur för att staten inte betalar lön åt friska människor som denne vill skicka hem från jobbet. Long story.
Citera
2020-03-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Va’ bra att vi är överens om att dina antaganden bygger på osäkra grunder ...

Tror tyvärr inte du läst ursprungsinlägget ordentligt. Det var liksom hela premissen att antalet insjukna är okänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in