2020-03-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Om jag blir sjuk kommer jag aldrig ta corona-test för jag såg på tv de kör in en lång plaströr 20 cm in i näsan och in i halsen det klarar jag aldrig så jag kommer fortsätta åka tunnelbana istället.

Föreställ dig att försöka trolla men uppenbart misslyckas... men du försökte i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Detta coronavirus dödar inte 2-4 %.

Men håller med om att man inte ska käka fladdermöss som riskerar sprida nya virus. Vi har tillräckligt med virus.

Såg en dokumentär att det på marknaden i Kina, där allt började, hade man matat ett bältdjur med fladdermöss. Sedan hade några kineser kalasat på bältdjuret. Och den gruppen blev alla sjuka.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
HerrGickhan, jag måste meddela att det finns liksom ingen koppling mellan medellivslängd och "bättre rustad" mot virus.

Det kan jag lova dig att det gör.

Citat:
Sen att det dog färre i Hongkong-influensan än Spanska sjukan beror bara på att den senare var ett tuffare virus. Ungefär som det vi har nu.

Det vet du inget om. Det är bara din gissning.
Citera
2020-03-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Problemet är ju inkubationstiden. Så länge vi inte vet den så är det svårt. En del säger att den kan vara 4 veckor lång. Hade vi vetat att den är 3-4 dagar hade man kunnat ha en åtgärdsplan när någon varit i ett riskområde. Att denne stannar hemma några dagar. Men att sätta anställda i 4 veckors karantän direkt dom varit i Italien (eller annat riskland) är inte genomförbart, på de flesta arbetsplatser.

Hittills är arbetsresor till norra Italien samt Kina förbjudet av bolaget. Men vad folk gör privat har vi inget att säga till om. Det får staten gå ut med råd om så får vi hoppas folk följer dom råden...

Finns inga svar på inkubationstiden.
Men fem dagar är bättre än noll. Det ökar oddsen ganska markant. Jag har stött på som sagt allt mellan 3-14 dagar i mina kund- och leverantörsled.
Postnord hade ju stängt idag och över helgen i Skövde eller vart det var. Skara kanske? Det är tre dagar.
Men som sagt, vi har inte satt någon i karantän och har ingen tydlig linje för det. Men vi brottas med problematiken runt det och vi liksom många andra kommer sannolikt få brottas med frågeställningen under en lång tid, och också beroende på hur det utvecklas lär problematiken och frågeställningen förändras.
Fyra veckors karantän för en enskild anställd i produktion är såklart dock genomförbar, på alla arbetsplatser. Varför säger du att det inte går? Det är inte märkligare än att en person tar semester i direkt lönekostnad och produktionsbortfall.
Men det är ingen självklarhet och i synnerhet om det blir fler än en och det procentuellt blir en betydande del.
Citera
2020-03-07, 00:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
När jag tänker efter, så ska ni inte vara förvånade och det är inte konstigt att myndigheterna och våra politiker är så slappa och idelösa. Som nu. Då jag har rört mig där ute i arbets- och affärslivet i ca 20 år, och även haft insyn i olika företagsstrukturer och ledningsproblematik (genom mitt yrke) kan jag inte konstatera annat än att det är sällan här i Sverige som duktiga och smarta människor med drivkraft blir de som sätts på ledande positioner inom diverse myndigheter och företag. Det som tycks räknas här i Svealandet är hur nära och väl håller jag mig med chefen, hur många fikapauser vi tar tillsammans och hur mycket jag fjäskar för chefen och makthavande personer. Däri förklaring varför läget är som det är. Jag tror att vi bara tror att vi är bättre än många andra länder men när det skrapas under ytan så är det mycket skräp under. På ett sådan sätt är vi inte bättre än de andra länder...

Bra analys!

Detta är slutstadiet för alla demokratier pga politikerna vill bli återvalda och gör allt för att tillfredsställa både folket och de dominerande affärsintressena. Efter hand kommer den statloga och kommunala byråkratin att rätta sig efter de behov som politikerna upplever. Enbart de tjänstemän som är lyhörda för politikernas behov kommer att avancera. I dagsläget existerar ingen högre tjänsteman som är trogen sin profession eller objektiva ideal utan det är enbart den politiska skenbilden som räknas. En chef i närmsta kommun kommer inte att vidta en åtgärd om den på något sätt kan hota att sätta Partiet eller dess företrädare i dålig dager i närmsta lokalblaska. Denna process har nu accelererat under många år i vårt land och nått sitt slutstadium som innebär totalt samhälleligt sönderfall.

/Johan
Citera
2020-03-07, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Frivillig hemkarantän.

Hur många av de smittade vårdas på infektionsklinik då? Majoriteten verkar vara isolerade i hemmet, eller har jag fattat fel? Det kan ju inte vara så vidare farligt om man kan sitta hemma och glo på Netflix, spela TV-spel, surfa m.m.

Fattar inte detta.
Citera
2020-03-07, 00:50
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Kan säkert smitta men inte alls lika mycket som när symptom träder fram. Under inkubationstiden har viruset inte hunnit replikera sig nog för att kunna orsaka symtom - du går heller inte runt och hostar vilket tordes vara den vanligaste smittvägen. Alltså: mindre SARS-CoV-2 i kroppen samt mindre sannolikhet för droppsmitta innan symtom.

Håller med och givetvis finns det ingen absolut gräns för när en person kan smitta eller inte. Men svaret är fortfarande att så länge inga symptom uppträtt så kan man inte smitta. Det är vedertagen fakta som är globalt erkänt. Hur man definierar inkubationstiden exakt lär ju dock vara svårt att avgränsa generellt.
Citera
2020-03-07, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainpool
Taskigt läge för de som är ombord. Gick ju sisådär med den andra prinsessan.

Estelle?
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Kaos på kryssningskeppet Grand Princess!

Mike Prence meddelande i presskonferensen att det var 21 smittade _INNAN_ passagerarna samt patienterna på kryssningskeppet hade hunnit meddelas om resultatet av testen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det fetade gör ju att man lite lätt måste placerade dig i förnekarnas fack.

Eller vill du förklara mer i detalj exakt vad det är i "livssituation och teknologi" nu på 2020-talet som gör att vi inte längre råkar ut för viruspandemier? Vänligen utveckla.

Jag har aldrig påstått att vi inte längre råkar ut för viruspandemier, så din frågeställning ät korkad.

Sverige är mycket bättre rustat för att kunna hantera pandemier 2020 än vad vi var 1918.

Vi har tillgång till näringsriktig kost.

Vi kan isolera och analysera virus.

Vi har bra sanitära förhållanden.

Vi har rent vatten.

Vi sover inte familjevis i en och samma säng.

Vi har mediciner.

Vi har tillgång till snabb kommunikation.

Vi har ECMO och syrgas att sätta in.

Vi har renare sjukhus.

Vi har inte många andra allvarliga sjukdomar som gracerar.

Vi(alla) har tillgång till information via internet och bibliotek, kunskap är allas egendom.

Vi har 100 års utveckling av medicin och behandlingsmetoder.

Vi har Tegnell.

Vi har samordning och informstionsdelning mellan i stort jordens alla länder.

Det går att fortsätta, men förstår du inte skillnaden på då och nu är du mer än lovligt körd i blocket.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag har så otroligt många otrevliga meningar att skriva till dig.

Läs på istället.
Detta är 30-40 gånger med dödligt. Ta seriöst en kvart och läs på ordentligt.
Bevara mig sen.

Besvara förövrigt gärna det jag skriver istället. Om dina anhöra som är äldre eller multisjuka får skiten har de stor risk att dö. Känns det bra?
Bjuder dig på allvar till wuhan då. Ta med dom du känner som är äldre eller multisjuka.
Jag bjuder seriöst på allt. PM vid intresse,

Nej det känns absolut inte bra att äldre dör. Men det är lite så världen funkar vännen. Jag skulle bli bestört om mina äldre anhöriga fick covid19. Samtidigt tänker jag inte sätta friska anställda i karantän så att dom får helt orimliga konsekvenser för att jag har äldre anhöriga och är rädd.

Fan skulle jag skicka folk på karantän direkt dom är förkylda för att jag har en gammal mamma, företaget skulle inte gå bra.
Citera
2020-03-07, 00:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vissetligen sant av Tegnell, men han borde inte ha uttalat sig så tvärsäkert så tidigt innan man hunnit konstatera fakta. Nu visade det sig att han hade rätt men det hade kunnat vara fel som så många av hans andra uttalanden! Han ör en högriskperson för Sverige just nu, mäktigare än statsministern och kungen!

Varför säger då amerikanska CDC och massa andra att det smittar asymtomatiskt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in