2020-03-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Fem dagars karantän räcker inte då inkubationstiden i de flesta fall är 2-14 dagar. Genom ert agerande utsätter ni många andra i fara och ja, hade jag haft makten, så hade jag satt hela ert företag i karantän.
Så oansvarigt! Säg grattis till ledningen på företaget och hälsa dem att de ska låta människor med högre IQ leda företaget...

Jag sitter i ledningen lille vän, och nej, vi sätter ingen i fara och har inte satt någon i fara därför att vi inte stött på problematiken än.
Som du säkert har läst. Eller uppenbarligen inte.

Vad arbetar hen med?
Hur agerar din ”ansvarstagande” arbetsplats?
Citera
2020-03-07, 00:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi är samma sorts människor nu som då, dock är våran livssituation och teknologi avsevärt annorlunda, kamma dig.

Det fetade gör ju att man lite lätt måste placerade dig i förnekarnas fack.

Eller vill du förklara mer i detalj exakt vad det är i "livssituation och teknologi" nu på 2020-talet som gör att vi inte längre råkar ut för viruspandemier? Vänligen utveckla.
Citera
2020-03-07, 00:37
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Tro mig när jag säger detta, det går att göra en hel del när man ligger i sk stabsläge, man hanterar emellan myndigheter och gör det som behövs.

Sedan om rätt beslut fattas är en annan fråga om WHOs kunskap ska vara ledande.

Ja så är det. Jag bor i en av städerna med få smittade och har kontakt med källor från infektionskliniken. Materialmässigt och smittspårningsmässigt kommer vi nog klara oss bra här ett tag men situationen i Stockholm kommer snart kräva seriösa åtgärder med antalet smittade som ökar.
Citera
2020-03-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Allt för att siffrorna ska se bra ut och att vi har kontroll på läget. Dock kommer ketchupeffekten allt närmare och då kommer det brinna i knutarna. Samt har vi inte så mycket test att använda vilket gör att prioritering krävs!

Hur fungerar testen ?
Är det tops i näsan och sedan iväg med provet till?
Tops lär ju vara enkelt att skaffa...
Är det själva proceduren/ämnena vid provet som kostar måntro.
Citera
2020-03-07, 00:38
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Att det inte smittar under inkubationstiden. Det var ett himla liv om det.

Vissetligen sant av Tegnell, men han borde inte ha uttalat sig så tvärsäkert så tidigt innan man hunnit konstatera fakta. Nu visade det sig att han hade rätt men det hade kunnat vara fel som så många av hans andra uttalanden! Han ör en högriskperson för Sverige just nu, mäktigare än statsministern och kungen!
Citera
2020-03-07, 00:38
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Har svårt att förstå hur detta virus har HELT olika egenskaper i olika länder. Givetvis sett till mutationer och olika versioner av viruset kan viss skillnad finnas, men när Herr Tegnell går ut och säger att "Toppen kan vara nådd." skapar han en falsk trygghet. Vi alla (allra flesta) har äldre och/eller sjuka i vår direkta närhet som vi bryr oss om. Oförsiktighet kanske inte leder till att vi friska och unga människor dör eller drabbas hårt men vi löper betydligt större risk att någon i vår närhet smittas om vi slappnar av.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Inkubationstid på 5 dagar när man i studier konstaterat upp till 27 (!!!) dagars inkubationstid och människor som bär på viruset utan att visa symptom?
Inte nog med det innebär det att Tegnell konstaterar att vi sett det värsta eftersom det nu gått 5 dagar sedan de flesta kom tillbaka från framförallt Italien, MEN det är också konstaterat att viruset kan överleva i 9 dagar utanför kroppen?!

Men för all del, slappna av. Toppen är nådd. Suck...

Det vanligaste är en inkubationstid på ~5 dagar enligt Kina. 27 dagars inkubationstid är säkerligen sällsynt (enstaka fall).
Citera
2020-03-07, 00:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bra, då är vi äntligen på samma plan. Precis så är det, och dödstalet i en ny pandemi kan lätt bli 30000-40000 i Sverige. Det är liksom bara naturligt, vi är samma människor (biologiskt) som vi var på 1700-talet, 1800-talet, 1900-talet...

Vi har inget "motgift", vi reser mer än någonsin, och det är liksom på tiden.

Det är en väsentlig skillnad nu jämfört med för 100 år sedan och det är att medellivslängden ökat nästan 25 år, vilket indikerar att människan är bättre rustad idag.

Att det »bara« dog en miljon i Hongkonginfluensan jämfört med 50 ggr mer i Spanska sjukan säger också en del om människans bättre förmåga att hantera virus.
Citera
2020-03-07, 00:39
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vissetligen sant av Tegnell, men han borde inte ha uttalat sig så tvärsäkert så tidigt innan man hunnit konstatera fakta. Nu visade det sig att han hade rätt men det hade kunnat vara fel som så många av hans andra uttalanden! Han ör en högriskperson för Sverige just nu, mäktigare än statsministern och kungen!

Vad för underlag finns som påvisar att hans uttalande var korrekt? Jag har letat men ej hittat.
Citera
2020-03-07, 00:40
Medlem
När jag tänker efter, så ska ni inte vara förvånade och det är inte konstigt att myndigheterna och våra politiker är så slappa och idelösa. Som nu. Då jag har rört mig där ute i arbets- och affärslivet i ca 20 år, och även haft insyn i olika företagsstrukturer och ledningsproblematik (genom mitt yrke) kan jag inte konstatera annat än att det är sällan här i Sverige som duktiga och smarta människor med drivkraft blir de som sätts på ledande positioner inom diverse myndigheter och företag. De som hade spelat spelet rätt och sett till att befolkning i detta land skyddats, byggt en bra beredskap för länge sedan. Efter devisen "Lev som att det blir fred i hundra pr men förbered som att kriget knackar på imorgon".
Det som tycks räknas här i Svealandet är hur nära och väl håller jag mig med chefen, hur många fikapauser vi tar tillsammans och hur mycket jag fjäskar för chefen och makthavande personer. Däri förklaring varför läget är som det är. Jag tror att vi bara tror att vi är bättre än många andra länder men när det skrapas under ytan så är det mycket skräp under. På ett sådan sätt är vi inte bättre än de andra länder...
Senast redigerad av starshipp 2020-03-07 kl. 00:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Jupp. Fick den känslan med. Förjävligt.

Betalar skatt, skatt, skatt och moms. Och mär man blir riktigt sjuk så är man inte ens välkommen in på provtagning.
Dessvärre har ju samhällskontraktet i stort sett rivits och numera är det politiker som gör karriär bara. Tråkigt men sant med den här egoismen som spridit sig där vi tappat den gemensamma känslan av att bygga ett starkt land där alla ska ha en roll. Det är en stor politisk fråga dock som inte går att ändra förrän det kommer en stark ledare som tänker på folket och landets bästa. Då kan det hända saker ifall vi hjälps åt som en stor familj!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Tänk dig detta, som nästa års flunsa virus? Det är ett Corona virus trots allt.. Vi har redan haft andra strängar av Corona virus som just "årets flunsa". En "vanlig" förkylning som dödar 2-4%, istället för 0,2-1%, mysmys, eller hur?

Detta coronavirus dödar inte 2-4 %.

Men håller med om att man inte ska käka fladdermöss som riskerar sprida nya virus. Vi har tillräckligt med virus.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Någon som har en aning om varför mer än hälften av dom smittade i Sverige är från Stockholm? Börjat allmän smittspridning i staden eller åker stockholmarna på skidsemester till norra Italien mer än andra svenskar? FHM pratar om kontroll över läget men jag tror inte att det är riktigt givet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in