2020-03-06, 23:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det är ju för du tolkar NF som att han hör skott, förstår omedelbart att Palme är skjuten, fortsätter gå tio sekunder och vänder sig om.

Det är ju snarare så att han hör smällar, fortsätter gå 10 sek ungefär, kommer på det är Palme, vänder sig om.
NF säger faktiskt i förhör att han hör skott och tänker "Nu är Palme skjuten" eller något liknande, och fortsätter att gå i ca tio sekunder. På den punkten är jag överens med "nummer" att det inte är trovärdigt. Det är i alla fall ett väldigt skumt beteende.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-06 kl. 23:55.
Citera
2020-03-06, 23:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är inte svag men mycket krävande. Som boboslacke säger, är allt Fauzzi säger en konstruktion, Han vill att vi ska tro, han var norr om Tunnelgatan när skotten föll och Björkman klev in i Dekorimas port.

Han kan naturligtvis inte se Björkman i Dekorimas port från den position han säger att han var på efter skotten. Och säger därför att Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) en konstruktion.

"Förklaringen" till att han inte ser GM och AB sekunden efter skotten, är att han inte vänder sig om ca 10 sekunder, är ännu en uppenbar konstruktion.
Varför är du så säker på att NF inte var närmare mordplatsen än vad han minns?
Citera
2020-03-07, 00:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Borgnäs gick ju ut i media härförleden och uppgav att han av en person med insyn
i utredningen blivit informerad om att det var Sydafrikaspåret som skulle vara det
rätta och det som KP kommer att presentera som lösningen på den 34-åriga
mordgåtan.
Samtidigt har man att beakta det KP nämnde i nån intervju om att det funnits
många spår, däribland just det som handlar om Sydafrika, men inget av dom
gått att knyta till Sveavägen mordkvällen. Ungefär så uttryckte han sig väl om
jag inte minns fel nu.
Så vad ska man tro?
Har nån velat jävlas ordentligt med Palmemordsexperten herr Borgnäs och gett honom
uppåt väggarna felaktig info eller är det alldeles sant det han fått veta?
Jag hade ju för mig i alla fall att man sedan länge slutat intressera sig för just
Sydafrikansk inblandning i det svenska statsministermordet från PU:s sida
eftersom det inte fanns något verkligt konkret att gå på som gav stöd för det spåret.
Det kan ju förstås ha ändrat sig sista åren med den saken.
Lars Borgnäs och Lena Andersson verkar tro att KP slängde ur sig att de löst mordet för att slippa kommentera Borgnäs bok. Observera att jag skriver "verkar". Jag fick intrycket att LA menade det, eller åtminstone såg det som fullt möjligt, när hon var med i radio. Om det är så, då kan det tänkas att Borgnäs vill slå tillbaka på något sätt. Den där källan som Borgnäs pratar om, varför vill den vara anonym? Det kanske inte finns någon källa.
Citera
2020-03-07, 00:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Tror inte man ska dra några stora växlar angående information som sägs komma från "personer med insyn". Detta oavsett om det är Borgnäs, TP eller media som hävdar sådan kontakt. PU består idag av en väldigt begränsad grupp. Tror den är ganska säkrad från läckor. Personer med verklig insyn är högst begränsad.
Och varför skulle en sådan källa berätta det för just Borgnäs? Utan att dessutom ge detaljerad information. Innan motsatsen är bevisad tar jag Borgnäs ord för just Borgnäs ord och ingen annans. Han måste stå för vad han säger, annars kan vem som helst hitta på vilka dumheter som helst och hänvisa till säker källa, vilket i och för sig inte är alltför ovanligt.
Citera
2020-03-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
NF säger faktiskt i förhör att han hör skott och tänker "Nu är Palme skjuten" eller något liknande, och fortsätter att gå i ca tio sekunder. På den punkten är jag överens med "nummer" att det inte är trovärdigt. Det är i alla fall ett väldigt skumt beteende.
Om det inte är så att han inte visste vem som blev skjuten.... förrän långt senare
Senast redigerad av boboslacke 2020-03-07 kl. 00:34.
Citera
2020-03-07, 00:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om det inte är så att han inte visste vem som blev skjuten.... förren långt senare
Så kan det mycket väl vara. Det räcker att han inte valde sina ord rätt i just den stunden, sedan är det svårt att ta tillbaka vad man sagt.
Citera
2020-03-07, 00:26
Medlem
Citat:
Och varför skulle en sådan källa berätta det för just Borgnäs? Utan att dessutom ge detaljerad information. Innan motsatsen är bevisad tar jag Borgnäs ord för just Borgnäs ord och ingen annans. Han måste stå för vad han säger, annars kan vem som helst hitta på vilka dumheter som helst och hänvisa till säker källa, vilket i och för sig inte är alltför ovanligt.
Du skall veta att nästan alla kunskapare i något läge utsatts för desinformationsförsök.

Har själv avslöjat flera sådana falsarier genom åren. Mycket välgjorda sådana med falska dokument t ex. Särskilt de som skrivit böcker har varit tacksamma att bearbeta.

En sak är säker. Döda personer har svårt att sprida desinformation. Wink wink...
Citera
2020-03-07, 00:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan ju tänka sig att 2-3 st spanare gjorde iakttagelser eller gjorde saker som de andra 17-18 inte såg eller inte fick kännedom om.
Man kanske inte delade den informationen med resten av gruppen av någon anledning.
Ja, precis. Det finns också grader av insyn och vetskap. Vissa kanske bara anade hur det låg till, andra kanske såg vissa tecken. Att 20 personer skulle veta vilka som var inblandade och hur det gick till kan jag inte föreställa mig.
Citera
2020-03-07, 00:32
Medlem
Citat:
Så kan det mycket väl vara. Det räcker att han inte valde sina ord rätt i just den stunden, sedan är det svårt att ta tillbaka vad man sagt.
Det var så att han berättade storyn för kollegor på jobbet och de låg på att han skulle gå till polisen med det. Informationen om promenadvägen fanns inte offentligt då och han antog att han måste mött dem. Det är en vanlig felkälla när sk falska minnen uppstår. Samma sak skedde med LP. Hon antog att hon måste sett GM men blandade ihop allt. Det är ett välkänt fenomen.
Citera
2020-03-07, 00:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du skall veta att nästan alla kunskapare i något läge utsatts för desinformationsförsök.

Har själv avslöjat flera sådana falsarier genom åren. Mycket välgjorda sådana med falska dokument t ex. Särskilt de som skrivit böcker har varit tacksamma att bearbeta.

En sak är säker. Döda personer har svårt att sprida desinformation. Wink wink...
Men om det här är desinformation så är det ju lite sent påtänkt och alldeles för tomt för att fylla något syfte. Tror mer på att någon skojade med LB eller att han själv hittade på det för att han kände sig bestulen på uppmärksamhet. Men det är bara mina egna gissningar.
Citera
2020-03-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ja och du kan förstå stressen att med tilläggsinformationen behöva stega ett scenario som kunde stämma med ledande frågor som hjälpte till att skapa nya "minnen"
Citera
2020-03-07, 00:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja och du kan förstå stressen att med tilläggsinformationen behöva stega ett scenario som kunde stämma med ledande frågor som hjälpte till att skapa nya "minnen"
Too quick to become true.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in