2020-03-06, 21:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, från annanstans.

Fauzzi säger att han passerar först LOP sedan AB. Men varken LP eller AB bekräftar detta. Tyder inte det på att han inte passerade dem?
Både AB och LP kan mycket väl ha missat att se honom. Inget konstigt med det. Jag har respekt för din teori men ser den som mycket svag.

Varför vill du inte nämna var du fått din information från?
Citera
2020-03-06, 21:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan ju tänka sig att 2-3 st spanare gjorde iakttagelser eller gjorde saker som de andra 17-18 inte såg eller inte fick kännedom om.
Man kanske inte delade den informationen med resten av gruppen av någon anledning.

Osannolikt, en polis är inte automatiskt en mördare bara för att hen var polis på den tiden. Samtida med dåtida högerextrema poliser på VD1, dvs ordningspoliser med alldeles för mycket testosteron så var de flesta "vanliga" poliser som bara ville göra sitt jobb och komma hem till familjen eller sambon helskinnade.
Citera
2020-03-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Osannolikt, en polis är inte automatiskt en mördare bara för att hen var polis på den tiden. Samtida med dåtida högerextrema poliser på VD1, dvs ordningspoliser så var de flesta "vanliga" poliser som bara ville göra sitt jobb och komma hem till familjen eller sambon helskinnade.

Vem har påstått att alla poliser är mördare, däremot kan en enskild polis ha spårat ur.

För att förtydliga min inställning:
Jag tror inte Skandiamannen mördade OP men jag kan inte utesluta honom helt och hållet.
CA kan vara mördaren , men då måste PU hitta mera bevis som styrker hans skuld.
Det finns en möjlighet att en knarkspanare eller någon från någon Walkietalkie gruppering utförde mordet men då måste PU hitta mera bevis som styrker det
När det gäller knarkspaningen tror jag mest på möjligheten att någon spanare kan ha sett något som han/hon av någon anledning får munkavle för typ med hänsyn till rikets säkerhet eller något.
Man får ju ocksä känslan av att LP inte kunde/vågade berätta alla detaljer kring mordet.
Citera
2020-03-06, 22:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Alla vet att mannen i porten och mannen som gick bakom paret Palme var Björkman.

"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit
samme man som hade gått bakom makarna Palme"
(FUP 93)

Alla vet att Fauzzi pratar om Björkman här:

"Efter ca 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs in i en port eller någon entre, en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget." (FUP 92)

Han skjuter sig själv i foten när han berättar vad Björkman gjorde före och efter mordet.

Nicola Fauzzi har aldrig dömts för något våldsbrott. Han har aldrig kunnat kopplas till något palmehat . Inte heller har något vapen kunnat placeras hos honom. Ingen känner igen honom på Sveavägen. I det läget blir dina påståenden groteska. NF anmäler själv att han varit på mordplatsen. Det finns ingen logisk anledning att han skulle göra detta om han vore inblandad, bara krystade formuleringar.

Jämfört med detta är de osäkra uppgifterna i förhören försumbara. De poliser som hör honom är långt ifrån de bästa förhörsledare som står till buds. Hans Holmers favorit Jan Länninge var en som många kollegor rynkade pannan inför. Inte minst han snabba upphöjelse till kommissarie på våldsroteln . Dom som gjort FN-tjänst med honom i Mellanöstern bara skakade på huvudet.
Citera
2020-03-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nicola Fauzzi har aldrig dömts för något våldsbrott. Han har aldrig kunnat kopplas till något palmehat . Inte heller har något vapen kunnat placeras hos honom. Ingen känner igen honom på Sveavägen. I det läget blir dina påståenden groteska. NF anmäler själv att han varit på mordplatsen. Det finns ingen logisk anledning att han skulle göra detta om han vore inblandad, bara krystade formuleringar.

Jämfört med detta är de osäkra uppgifterna i förhören försumbara. De poliser som hör honom är långt ifrån de bästa förhörsledare som står till buds. Hans Holmers favorit Jan Länninge var en som många kollegor rynkade pannan inför. Inte minst han snabba upphöjelse till kommissarie på våldsroteln . Dom som gjort FN-tjänst med honom i Mellanöstern bara skakade på huvudet.

Får jag fråga dig,då du onekligen är ansedd som en av trådens tungviktare genom ALLA dessa år..vad du anser som troligt som lösning på mordet på Olof Palme.
Själv sitter jag naturligt fastlimmad på CA..nuförtiden.
Det skulle bara vara trevligt att se dig ta ställning..till slut..:-)

Får jag i sammanhanget också påpeka risken av att överarbeta materialet?
Tack så mycket.
Citera
2020-03-06, 22:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Både AB och LP kan mycket väl ha missat att se honom. Inget konstigt med det. Jag har respekt för din teori men ser den som mycket svag.

Varför vill du inte nämna var du fått din information från?
Det är inte svag men mycket krävande. Som boboslacke säger, är allt Fauzzi säger en konstruktion, Han vill att vi ska tro, han var norr om Tunnelgatan när skotten föll och Björkman klev in i Dekorimas port.

Han kan naturligtvis inte se Björkman i Dekorimas port från den position han säger att han var på efter skotten. Och säger därför att Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) en konstruktion.

"Förklaringen" till att han inte ser GM och AB sekunden efter skotten, är att han inte vänder sig om ca 10 sekunder, är ännu en uppenbar konstruktion.
Citera
2020-03-06, 22:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Osannolikt, en polis är inte automatiskt en mördare bara för att hen var polis på den tiden. Samtida med dåtida högerextrema poliser på VD1, dvs ordningspoliser med alldeles för mycket testosteron så var de flesta "vanliga" poliser som bara ville göra sitt jobb och komma hem till familjen eller sambon helskinnade.

Detta är sant. Stockholmspolisen var som helhet en enhet där det stora flertalet bestod av hedervärda personer. Men namn som Leif Svensson, Per Jörlin och Stefan Svensson solkar bilden . Deras vidriga handlingar finns vare sig försvar eller förståelse för.

Sedan tycker jag att ingenting i GMs agerande signalerar att det rör sig om en ordningspolis. Jag ser honom som någon typ av spanare grundat på de egenskaper han visar upp i samband med dådet.
Citera
2020-03-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ingen har väl sagt att ens en stor andel poliser var annat än vanliga hederliga. Däremot är det ganska uppenbart att det fanns annat också. Det är väl så enkelt att det man vetat var för vagt och man mår kanske inte så väl av att ge sig på kollegor. Med det här ju skett nu. Som jag förstod det var kollegor utanför tjänst observerade av spanare i den avbrutna spaningen strax innan mordet helt nära. Kan det stämma? Kollegor som vidarerapporterats till t ex Dahlsten som privatspanade utan inblandning?
Citera
2020-03-06, 22:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Får jag fråga dig,då du onekligen är ansedd som en av trådens tungviktare genom ALLA dessa år..vad du anser som troligt som lösning på mordet på Olof Palme.
Själv sitter jag naturligt fastlimmad på CA..nuförtiden.
Det skulle bara vara trevligt att se dig ta ställning..till slut..:-)

Får jag i sammanhanget också påpeka risken av att överarbeta materialet?
Tack så mycket.

Tycker du inte jag varit tydlig . Har skrivit massor av inlägg när jag ser GM som någon typ av spanare. Senast i ett inlägg till konstapeln grundat på sättet GM agerar före-under-efter MOP.

Då jag inte vet vem GM är eller i vilken gruppering han rör sig är jag inte intresserad över att ”ta ställning”. Jag försöker få fram nya fakta, analysera gamla fakta och diskutera olika hypoteser för att till slut komma lite närmare sanningen.

Tror på en mindre konspiration, inte en reguljär U-tjänst operation.
Sedan har jag en känsla av att det finns en mindre cirkel som utfört dådet. Utanför dessa nästa som kan ana vad som hänt, ev samtycka men som inte har hela bilden. Lite grann som att skala en lök, lager på lager. Det som fördunklar bilden är alla märkligheter som skett i kölvattnet på MOP.

Du får utveckla vad du menar med ”överarbeta materialet”
Senast redigerad av mvagrippa 2020-03-06 kl. 22:26.
Citera
2020-03-06, 22:30
Medlem
Citat:
Tycker du inte jag varit tydlig . Har skrivit massor av inlägg när jag ser GM som någon typ av spanare. Senast i ett inlägg till konstapeln grundat på sättet GM agerar före-under-efter MOP.

Då jag inte vet vem GM är eller i vilken gruppering han rör sig är jag inte intresserad över att ”ta ställning”. Jag försöker få fram nya fakta, analysera gamla fakta och diskutera olika hypoteser för att till slut komma lite närmare sanningen.

Tror på en mindre konspiration, inte en reguljär U-tjänst operation.
Sedan har jag en känsla av att det finns en mindre cirkel som utfört dådet. Utanför dessa nästa som kan ana vad som hänt, ev samtycka men som inte har hela bilden. Lite grann som att skala en lök, lager på lager. Det som fördunklar bilden är alla märkligheter som skett i kölvattnet på MOP.

Du får utveckla vad du menar med ”överarbeta materialet”

Vad har du för tankar kring Lisbet Palmes agerande, hon verkar ju inte särskilt samarbetsvillig ibland?
Citera
2020-03-06, 22:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är inte svag men mycket krävande. Som boboslacke säger, är allt Fauzzi säger en konstruktion, Han vill att vi ska tro, han var norr om Tunnelgatan när skotten föll och Björkman klev in i Dekorimas port.

Han kan naturligtvis inte se Björkman i Dekorimas port från den position han säger att han var på efter skotten. Och säger därför att Björkman "är halvvägs in i en port eller någon entre" och "lutar sig ut" (FUP 92) en konstruktion.

"Förklaringen" till att han inte ser GM och AB sekunden efter skotten, är att han inte vänder sig om ca 10 sekunder, är ännu en uppenbar konstruktion.

Men det är ju för du tolkar NF som att han hör skott, förstår omedelbart att Palme är skjuten, fortsätter gå tio sekunder och vänder sig om.

Det är ju snarare så att han hör smällar, fortsätter gå 10 sek ungefär, kommer på det är Palme, vänder sig om.
Citera
2020-03-06, 22:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Dina påståenden att det hela är Jan Länninges konstruktion är ännu mer grotesk och bygger på felinformation. Jan Länninge var inte ensam med Fauzzi på Sveavägen. Chefsåklagaren och andra från spaningsledningen var också där och lyssnade på Fauzzi. Fauzzi kontaktade polisen för att vilseleda polisen, inget av det han säger är korrekt.

Jag tror inte han hatade Palme, tvärtom tror jag att han, som många andra, hade en positiv bild av Palme.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-06 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in