2020-03-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Ja, usch! Olja är inte kul. Extremt mycket politik i det som du säger, precis som det blivit med spelbolagen. Företagen går dessutom all in för att utveckla saker som går på annat än olja. Omställningen i tysk bilindustri nu är helt makalös.

Jag har alltid bara kört aktier, det är komplicerat nog.

Det är svårt , instämmer
Satt o kollade candlestick i timgrafen
Fin grön på slutet

Och det finns ett stort gap att täppa till vid 2900 på DJ

Tålamod.........
Citera
2020-03-06, 23:08
Medlem
Mera ras idag.. Tur man klev av det sjunkande skeppet i tid. Sitter tryggt och lugnt likvid.
Citera
2020-03-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Mera ras idag.. Tur man klev av det sjunkande skeppet i tid. Sitter tryggt och lugnt likvid.
Jo, många som hånade oss som paniksålt innan början av veckan när börsen reagerade positivt på räntesänkningar. Ingen trygghet i snabba uppgångar för det kan gå ännu snabbare nerför. Tids nog kommer effekterna av nedstängda fabriker spela ut sin rätt och börserna kommer sjunka ytterligare. Inte läge att börja köpa upp än på flera månader.
Citera
2020-03-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil
Jo, många som hånade oss som paniksålt innan början av veckan när börsen reagerade positivt på räntesänkningar. Ingen trygghet i snabba uppgångar för det kan gå ännu snabbare nerför. Tids nog kommer effekterna av nedstängda fabriker spela ut sin rätt och börserna kommer sjunka ytterligare. Inte läge att börja köpa upp än på flera månader.
Ja, definitivt inte köpläge det kommande halvåret för längre investering.

Ingång mellan oktober 2020 och oktober 2021.
Citera
2020-03-06, 23:34
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du tittar på börskurvan ett år bakåt så började det "vansinniga" 1 oktober förra året. Helt sjuka uppgångar både i Sverige och i USA, klicka på 1 år på Nasdaq composite t.ex:

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19006/nasdaq

Efter de senaste 2 veckorna som anses vara blodbad så är nasdaq fortfarande 50% över 2017. Och då hade kurserna ändå stigit nästan oavbrutet sedan 2008.

Börserna i USA ska ner sjukt mycket till för att få en seriös värdering, ens utan corona.

Är du medveten om att värderingarna ligger långt under 2017 års nivåer på sp500 om man mäter PE?

https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio/table/by-month

https://www.multpl.com/shiller-pe/table/by-month

Och någonstans runt 2017 gällande pe-shiller

Du får tugga i dig att företagen tjänar väldigt mycket mer pengar nu för tiden.

Jag håller dock med om att det tappade fotfästet. Inte i oktober men i december.
Citera
2020-03-07, 00:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherwil

Jag har inte sett något hån mot någon som sålde, möjligen däremot mot dem som köpte 20X BEAR varje dag innan det blev en kraftig rekyl upp, de förlorade massor. Den sortens kaxighet straffar sig och det är väl okej så länge de inte lurar i andra att göra samma dumheter.
Citera
2020-03-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Samma sak kan en skuldsatt spelmissbrukare säga om gårdagens vinst på roulette, det som är intressant är hur det går över längre perioder. Hur länge har du hållt på, slår du index?

Att slå index idag kan jag göra med röven med tanke på hur börsen ser ut idag. Självklart så ligger jag inte längre än några timmar innan exit. Har också ett "vanligt" sparande på ISKn som har slagit index på 3 år med 48 procent.
Citera
2020-03-07, 01:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Att slå index idag kan jag göra med röven med tanke på hur börsen ser ut idag. Självklart så ligger jag inte längre än några timmar innan exit. Har också ett "vanligt" sparande på ISKn som har slagit index på 3 år med 48 procent.

Okej upp till bevis, skapa en tråd där du skriver alla affärer du gör omedelbart när du gör dem så följer vi upp det!
Citera
2020-03-07, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej upp till bevis, skapa en tråd där du skriver alla affärer du gör omedelbart när du gör dem så följer vi upp det!

Du förstår väl att jag får skriva dom i efterhand?
Citera
2020-03-07, 01:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du förstår väl att jag får skriva dom i efterhand?

En vecka senare när du vet hur det har gått?
Citera
2020-03-07, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En vecka senare när du vet hur det har gått?

Nej någon minut efter. Du måste förstå att inom derivathandeln så har du högst någon sekund på dig att gå för exit. Har du tänkt att jag ska sitta här inne och skriva samtidigt som jag lägger köp och säljordrar och till vilken summa med risk för att missa?
Citera
2020-03-07, 01:52
Medlem
Bjuder på en kvalificerad bedömning av läget:

Börserna har sannolikt sålt av och riskaptiten kommer så småningom tillbaka. Det är 75 % sannolikhet för en botten nu både på DOW och DAX.

En ny (något högre) topp kommer sannolikt i början på juni (DOW). Sommaren ser mycket mörk ut! Den definitiva botten efter att allt det här är färdigt bör ligga kring 21.300 på DOW. Från den punkten bör det vara motorväg fram till år 2024!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in