2020-03-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och du fick totalt fel

0 personer har fört smitta till Sverige från Thailand

Jag kom hit från Thailand för 14 dagar sedan och inom karenstid utan smitta.
Fullt frisk.
Hittar ingen som fört med sig smitta hit från Thailand.

Just nu dubbelt så många smittade i Sverige som det är i Thailand.

Borde du då inte sprida skit om antal smittade från Sverige TILL Thailand.

'Visst blev det jobbigt nu.
Stoppa du upp dina anklagelser till oss som har semester i Thailand.
Jag förväntar mig en ursäkt till dina anklagelser.
Kan vara upp till 1 månads inkubationstid.
Citera
2020-03-06, 23:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag har fått ut ett paket. Har börjat hamstra mediciner för mig och mina nära och kära.

Munskydd finns i första hjälpen paketen. Bara ett tips.

Samma sak för mig. Har också börjat hamstra mediciner eftersom många i samhället inte förstår att de kommer att ta slut.
Citera
2020-03-06, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Han är ett geni. Tycker inte det finns mycket som talar för motsatsen just nu. Det kommer ju att visa sig dock. Han gick emot hela värden när FHM bestämt hävdade att Corona inte smittade under inkubationstiden. Fan vad skit han fick för det. Han uttrycker sig lite nonchalant, men han är ingen politiker och det är inte hans roll heller att leverera one liners. Tvärtom tycker jag det är lugnande. Personer som Björn Olsen gör mig mer nervös. Vältalig och vill synas i media hela tiden. Dessutom inte någon examen inom epidemiologi.

Nu när han är Jesus-Barnet enligt dig, kan ni inte fixa så han drar på sig nå andra Chinos än dom daterade vinröda -89 han haft på sig sen senaste +10 dygnen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
https://omni.se/a/OpAgVV
50 skåningar uppmanas isolera sig.
Hur fungerar nu detta? Om arbetsgivaren är gniden och ingen möjlighet att arbeta hemifrån finns, vad händer med dessa personer?

Har man rätt sjukanmäla sig i två veckor trots att man är frisk?

Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Frågan är vad som händer med företaget om alla går tillbaka till jobbet. Kan ju sluta med konkurs. Så kan det ju gå om man är gniden.

Du svarar så irrelevant så du kunde lika gärna hoppat över att svara.
Har man rätt att sjukanmäla sig var frågan. Vet du?
I övrigt handlar inte artikeln om ett företag. Det handlar om 50 personer, på olika företag.

I detta läge betalar arbetsgivaren lön, eller sjuklön. Finns inget från myndigheter som ger arbetsgivare rätt att skicka hem anställda utan lön.
Jag sitter själv med dessa frågor på ledningsnivå. Vi har brottats en del med detta då hela företagets ekonomi bygger på att vi producerar.
Naturligtvis finns en kassa, men så länge klarar man sig inte som företag utan produktion, beroende på hur stort produktionsbortfallet blir. Alltså hur många personer procentuellt man tappar över X tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
UK vill införa automatiska varningsmeddelande via mobilen till alla ankommande till UK

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/06/major-new-text-alert-system-could-key-slowing-spread-coronavirus/

Det är jättebra!
Kina har något liknande där man ser vilka områden som är värst drabbade! (Någon typ dokumentär innifrån smittan eller om det va något matlagningsprogram ... minns fasen inte men kvinnan visa karta där senaste smitta upptäckts)
Använd tekniken! år 2020 det hjälper
Citera
2020-03-06, 23:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Nope, jag bifogade precis en länk. FHM rapporterar varje dag (kl 13). Kan lova att labben går dygnet runt också . Jag misstänker att Skåne kommer att rapportera om de får in fall fortlöpande, de vill nog bara inte bli nedringda hela tiden.

Länk till FHM:s sida där de uppdaterar kl 13.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Bra att FHM kör 7 dagar i veckan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag var en av de som gav dig rådet att stanna hemma och tycker att Thailand borde ha mer smittade än vad de har rapporterat och det tror jag fortfarande.

Men jag är glad att ni är hemma och friska.

Tror thailand mörkar pga av att dom inte vill förlora en stor inkomstkälla(alla turister).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Stockholms Län har just nu ENSAMT fler bekräftade fall än 78 av 96 drabbade länder i världen. Min region har betydligt fler smittade än Österrike (66), Australien (63), Bahrain (60), Kuwait (60), Kanada (51) och Taiwan (45). Vi ligger jämsides med Seoul och har 53% fler fall än Tokyo!.

Några andra som vi slår:

50 av 50 amerikanska delstater
16 av 20 regioner i Italien (däribland Toscana som gränsar till två av de fyra värst drabbade regionerna i Europa)
11 av 17 provinser i Sydkorea
46 av 47 prefekturer i Japan

Sverige är antingen bäst i världen på smittspårning eller så har Folkhälsomyndigheten gjort bort sig fullständigt.

Jag vet vad jag tror.
Länder som inte har några eller få döda men många rapporterade är bra på smittspårning. Jag postade ett litet längre inlägg om det tidigare. Det kommer att bli döda i Sverige också, men de har inte hunnit dö ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Hade önskat att Sverige tog det på allvar också.

Okej.

I förhållande till Tyskland sköter vi det sannolikt på snarlika sätt.

Vad skiljer menar du?
Exemplifiera.
Citera
2020-03-06, 23:18
Medlem
Citat:
Han är ett geni. Tycker inte det finns mycket som talar för motsatsen just nu. Det kommer ju att visa sig dock. Han gick emot hela värden när FHM bestämt hävdade att Corona inte smittade under inkubationstiden. Fan vad skit han fick för det. Han uttrycker sig lite nonchalant, men han är ingen politiker och det är inte hans roll heller att leverera one liners. Tvärtom tycker jag det är lugnande. Personer som Björn Olsen gör mig mer nervös. Vältalig och vill synas i media hela tiden. Dessutom inte någon examen inom epidemiologi.

Undrar vad hans plan är. För det de gör är inte riktigt vad han säger bokstavligen..
Omställning kommer.
Citera
Medlem
Citat:
De verkar ha mycket lägre virusnivåer och blir mycket mindre sjuka vilket i sin tur leder till mindre droppsmitta i form av snor, hosta etc.

Ja de kan ha ett immunförsvar som faktiskt är effektivare mot detta nya virus. Barn har ett aktivare "allmänt" immunförsvar som inte är lika beroende av immunminne. Det är helt logiskt eftersom deras immunförsvar inte kan förlita sig lika mycket på "gamla minnen".

Det finns gott om exempel på virusinfektioner som är mycket lindriga hos mindre barn men väldigt besvärliga för äldre barn och vuxna.

Alla som haft körtelfeber som tonåringar vet att det kan vara en extremt jobbig sjukdom. Andra barn har fått infektionen redan i dagisåldern och då har man knappt märkt av den.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag kan lova dig att vården kommer att ta slut redan vid fall 1000 om inget görs i nuläget. Vi byggde ett supersjukhus, NKS, som just nu ter sig totalt värdelöst!

Supersjukhuset NKS är inte byggt efter en Pandemi och jag vet egentligen inte alls vad man skall ta emot på NKS. Undrar hur man skall ta hand om övriga sjuka med exempelvis hjärtinfarkt när alla platser är upptagna av COVID-19 patienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in