2020-03-06, 23:08
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Enl der spiegel så lägger Tyskland mest pengar i hela eu på sjukvård. Kan ju påverka ev dödstal?
https://www.spiegel.de/international/germany/we-re-not-prepared-at-all-a-d91de996-0705-437d-8706-5682e8c0cbee?sara_ecid=nl_upd_1jtzCCtmxpVo9GAZr2 b4X8GquyeAc9&nlid=bfjpqhxz

Säkerligen.
Citera
2020-03-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Senaste rapporten, tippar på att vi passerar 200-strecket på måndag...

Totalt 137 fall:
Region Stockholm: 80
• Västra Götalandsregionen: 14
• Region Skåne: 14
• Region Värmland: 13
• Region Uppsala: 5
• Region Jönköpings län: 8
• Region Örebro län: 1
• Region Gävleborg: 2

Stockholms Län har just nu ENSAMT fler bekräftade fall än 78 av 96 drabbade länder i världen. Min region har betydligt fler smittade än Österrike (66), Australien (63), Bahrain (60), Kuwait (60), Kanada (51) och Taiwan (45). Vi ligger jämsides med Seoul och har 53% fler fall än Tokyo!.

Några andra som vi slår:

50 av 50 amerikanska delstater
16 av 20 regioner i Italien (däribland Toscana som gränsar till två av de fyra värst drabbade regionerna i Europa)
11 av 17 provinser i Sydkorea
46 av 47 prefekturer i Japan

Sverige är antingen bäst i världen på smittspårning eller så har Folkhälsomyndigheten gjort bort sig fullständigt.

Jag vet vad jag tror.
Citera
2020-03-06, 23:09
Medlem
UK vill införa automatiska varningsmeddelande via mobilen till alla ankommande till UK

Citat:
Major new text alert system could be key to slowing down the spread of coronavirus
Automatic text message warnings would ensure potential carriers are given up-to-date advice as soon as they set foot in Britain
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/06/major-new-text-alert-system-could-key-slowing-spread-coronavirus/
Citera
2020-03-06, 23:10
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Rak rygg, vältalighet och kostym är inte detsamma som sunt förnuft.
Att människan har så kort minne att de glömt virusepidemierna 2002, 2004, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 och 2018 är skrämmande.
2022 kommer nästa farliga "pandemi", som ett urverk.
Nu får ni faktiskt ta och ge er i tråden när det gäller rädsla för just denna "2020 fara"
Om två månader är denna bortblåst, det kommande vaccinet har sålts i miljarder och helt plötsligt är det IS-attacker på agendan igen, eller klimathot. Eller nåt annat.
Nu får ni faan ta o vakna till!
Öppna ögonen och använd hjärncellerna livet begåvat dig med.

Svarar med ett citat "Myth: The virus is just a mutated form of the common cold or just a flu

.... most importantly, while no vaccine exists to prevent COVID-19, the seasonal flu vaccine prevents influenza relatively well, even when its formulation doesn't perfectly match the circulating viral strains.

Myth: The virus is just a mutated form of the common cold
No, it's not. Coronavirus is a large family of viruses that includes many different diseases. SARS-CoV-2 does share similarities with other coronaviruses, four of which can cause the common cold. All five viruses have spiky projections on their surfaces and utilize so-called spike proteins to infect host cells. However, the four cold coronaviruses — named 229E, NL63, OC43 and HKU1 — all utilize humans as their primary hosts. SARS-CoV-2 shares about 90% of its genetic material with coronaviruses that infect bats.
Currently, the R0 for SARS-CoV-2, the virus that causes the disease COVID-19, is estimated at about 2.2, meaning a single infected person will infect about 2.2 others, on average. By comparison, the flu has an R0 of 1.3. " källa:https://www.livescience.com/coronavirus-myths.html
Citera
2020-03-06, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför ska du gå, tycks inte vara sjukare än att du orkar sitta här och skriva, belasta inte vården om det inte är nödvändigt, och ring först.
Jag har haft 38 c i fyra dagar. Kontakt med folk som rest
De topsar i näsan, tar en minut
Citera
2020-03-06, 23:11
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
UK vill införa automatiska varningsmeddelande via mobilen till alla ankommande till UK

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/03/06/major-new-text-alert-system-could-key-slowing-spread-coronavirus/
Bra. Skitenkelt att genomföra och om det hindrar ens en enda att bli smittad så är det värt det. Ett exempel på att UK åtminstone försöker agera innan det ballat ur. De försöker förhala spridningen så att sjukvården hinner med.
Senast redigerad av coronakontot 2020-03-06 kl. 23:14.
Citera
2020-03-06, 23:12
Medlem
gurglms avatar
Någon med tips på VAR man lättast följer spridningen inom Sverige?
Nyhetskanalerna rapporterar ju lite sporadiskt, finns inte någon officiell uppföljning?
Citera
2020-03-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför ska du gå, tycks inte vara sjukare än att du orkar sitta här och skriva, belasta inte vården om det inte är nödvändigt, och ring först.
Inte under helgen de hänvisar bara till måndag
Citera
2020-03-06, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Jag tror att du är minst den 10'e personen i denna tråd som varit inne på alternativmedicin-spåret.

C-vitamin är för i helvete inte en alternativ medicin, ditt korkade jäkla avskrap.

Vitaminer är något kroppen behöver för att fungera, skolmedicinska preparat är något som någon har hittat på att kroppen behöver för att fungera, lär dig skillnaden innan du öppnar käften.
Citera
2020-03-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nästan alla smittade i Sverige är folk som blivit sjuka utomlands. Så ni behöver inte köpa munskydd och därmed framstå som psykiskt sjuka dårar.

Chansen att 140 personer inte har smittat någon som dom inte spårat är nästan obefintlig.
Citera
2020-03-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Regionerna kan rapportera en gång per dag. Det räcker. Och sedan kan FHM sammanställa en gång per dag.

Så gör andra länder. Men i Sverige stänger man ner för helg och kör mello. Kom igen nu!

Jag misstänker dessutom att skåne har stängt ner sitt labb över helgen, och att det är därför de vet att de inte kommer några nya fall. Jag hoppas jag har fel.

Nope, jag bifogade precis en länk. FHM rapporterar varje dag (kl 13). Kan lova att labben går dygnet runt också . Jag misstänker att Skåne kommer att rapportera om de får in fall fortlöpande, de vill nog bara inte bli nedringda hela tiden.

Länk till FHM:s sida där de uppdaterar kl 13.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
2020-03-06, 23:14
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och du fick totalt fel

0 personer har fört smitta till Sverige från Thailand

Jag kom hit från Thailand för 14 dagar sedan och inom karenstid utan smitta.
Fullt frisk.
Hittar ingen som fört med sig smitta hit från Thailand.

Just nu dubbelt så många smittade i Sverige som det är i Thailand.

Borde du då inte sprida skit om antal smittade från Sverige TILL Thailand.

'Visst blev det jobbigt nu.
Stoppa du upp dina anklagelser till oss som har semester i Thailand.
Jag förväntar mig en ursäkt till dina anklagelser.

Jag var en av de som gav dig rådet att stanna hemma och tycker att Thailand borde ha mer smittade än vad de har rapporterat och det tror jag fortfarande.

Men jag är glad att ni är hemma och friska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in