2020-03-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Nästan alla smittade i Sverige är folk som blivit sjuka utomlands. Så ni behöver inte köpa munskydd och därmed framstå som psykiskt sjuka dårar.
Tror du verkligen vi är några "superduper människor"(varelser) i Svea rike som knappt kommer drabbas!
J---a vad vi måste skilja oss från andra.!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
C-Vitamin (askorbinsyra) förstärker ju immunsystemet. Kör i er några brustabletter varje dag så är ni safe ju. Förstår inte varför ingen tänkt på det tidigare.
Jag tror att du är minst den 10'e personen i denna tråd som varit inne på alternativmedicin-spåret.
Citera
Medlem
Kina mörkar sina siffror. Denna video är ett exempel;

https://www.youtube.com/watch?v=eYYV1B1lRKY
Citera
2020-03-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Klarat sig?

Sluppit dödsfall av smittan har dom ju gjort hitills, bara en tidsfråga innan första tysken stryker med.

8 tyskar i critical condition varav några av dessas liv hänger i en skör tråd och 670 bekräftat smittade, ser inte så jävla bra ut tycker jag.

Med tanke på att man är Europas största ekonomi och Europas i särklass tyngsta industrination, med extremt mycket inresande från världens alla hörn, och över 80 miljoner invånare, kan man nog säga att Tyskland klarat sig exemplariskt hittills.
Tidsfråga innan första Tysken stryker med?
Tja, det är mycket märkligt att det inte skett för längesen skulle jag säga.

Tycker flertalet stora länder i Europa talar rätt bra om allvaret i viruset ärligt talat. Att det inte är så allvarligt alltså.
Tyskland, Frankrike, Storbritannien, etc. Länder med väldiga förutsättningar att få stora spridningar och allvarliga konsekvenser, men som klarat sig mycket bra, utan att ha gjort några extrema åtgärder på något sätt. Det mesta tutar på som vanligt.
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-06 kl. 23:18.
Citera
2020-03-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Folk läser siffrorna gällande insjukna och döda på ett oerhört simpelt sätt. Ni tror att dödligheten är mycket högre i vissa länder, t.ex. Italien än Sydkorea. Det är mycket enkelt varför det ser ut så här. Vi vet bara täljaren (döda), men när vi inte vet vilken nämnare (antalet friska) som vi ska dela med eftersom vi inte vet antalet sjuka har vi ingen data att räkna på och resultaten blir olika.

Det betyder inte att vi inte kan använda siffrorna överhuvudtaget. Om vi tänker rationellt att dödligheten inte borde skilja särskilt mycket mellan länder i väst kan vi räkna på de siffror vi har. Vad ger de för resultat, jo de visar oss vilka länder som verkar vara på väg att tappa kontrollen.

En låg dödlighet baserat på rapporterade fall (ej tidsjusterat) tyder på att fallen har upptäckts i tid. D.v.s. personerna har inte hunnit dö ännu och man har även fått med många med mindre symptom. Hög dödlighet som t.ex. Italien, tyder på att man tappat kontrollen och inte hinner med smittspårningen utan statistiken visar bara toppen av isberget. Nu till det spännande resultatet av detta. Vilka länder i väst har redan eller löper större risk för allmän smittspridning?

Sydkorea 42/6593=0,0063
Italien 148/3858=0,038
Tyskland 0/577=0
Frankrike 7/423=0,017
Spanien 6/350=0,017
USA 14/233=0,060

Följande länder har mellan 109-138 rapporterade men 0-1 döda.
Schweiz, Sverige, Singapore, Nederländerna, Storbritannien, Belgien

Svar: USA ser mest underrapporterat ut och löper mest risk för allmän spridning (vilket det börjar komma rapporter om nu också). Frankrike och Spanien känns som de är i farozonen för att ha agerat för sent och testat för få. Tyskland verkar ha kontroll liksom länderna med 109-138 rapporterade (däribland Sverige). Sydkorea har jag exkluderat då de löper över en längre tidsaxel men får fungera som referensvärde.

Ja det verkar osannolikt i mina ögon att CRT ska vara så himla olika ifrån land till land.
Det måste ha och göra med att verkligheten inte stämmer överens med antal rapporterade smittade.
Trist för de länder som kommer få det jobbigt framledes då spridningen kan komma att ske helt ohejdat och skönt ur perspektivet (om det stämmer) att färre procentuellt sett stryker med än vad man ser i rapporterna i nuläget från vissa länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
https://omni.se/a/OpAgVV
50 skåningar uppmanas isolera sig.
Hur fungerar nu detta? Om arbetsgivaren är gniden och ingen möjlighet att arbeta hemifrån finns, vad händer med dessa personer?

Har man rätt sjukanmäla sig i två veckor trots att man är frisk?
Frågan är vad som händer med företaget om alla går tillbaka till jobbet. Kan ju sluta med konkurs. Så kan det ju gå om man är gniden.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Men våra skidåkare som vistats i Italienska alperna är i sin krafts dagar och sällan äldre eller multisjuka , så de kommer klara sig fint. Italienarna har däremot blivit av med många av sina gamla och kära släktingar....och våra hemvändande skidåkare kan ju som sagt skapa nya kluster då många rycker på axlarna och går till skola och jobb och inte tror att just de kan smitta då de tror att de bara är lite trötta av vårsolen....

Eller som Aftonbladet la upp "jag är smittad av corona med en bild av en kvinna leendes med solglasögon" vars man arbetade åt MSB och hoho jag hämtar posten själv.

Man visar upp Covid-19 som det är en grej bara, en liten smitta hoho och inget mer vilket är missvisande.

Det är fake news när man visar en leende bild på en smittad och spinner vidare om hur ofarligt det verkar vara.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!
Och du fick totalt fel

0 personer har fört smitta till Sverige från Thailand

Jag kom hit från Thailand för 14 dagar sedan och inom karenstid utan smitta.
Fullt frisk.
Hittar ingen som fört med sig smitta hit från Thailand.

Just nu dubbelt så många smittade i Sverige som det är i Thailand.

Borde du då inte sprida skit om antal smittade från Sverige TILL Thailand.

'Visst blev det jobbigt nu.
Stoppa du upp dina anklagelser till oss som har semester i Thailand.
Jag förväntar mig en ursäkt till dina anklagelser.
Senast redigerad av Sunimod 2020-03-06 kl. 23:07.
Citera
2020-03-06, 23:06
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Först måste det framställas och gå igenom alla faser av tester.
När det väl är gjort så tror jag inte Sverige är prio ett för distribution.

Jag hoppas att du har rätt.
Citera
2020-03-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Med tanke på att man är Europas största ekonomi och Europas i särklass tyngsta industrination, med extremt mycket inresande från världens alla hörn, och över 80 miljoner invånare, kan man nog säga att Tyskland klarat sig exemplariskt hittills.
Tidsfråga innan första Tysken stryker med?
Tja, det är mycket märkligt att det inte skett för längesen skulle jag säga.

Tycker flertalet stora länder i Europa talar rätt bra om allvaret i viruset ärligt talat.
Tyskland, Frankrike, Storbritannien, etc. Länder med väldiga förutsättningar att få stora spridningar och allvarliga konsekvenser, men som klarat sig mycket bra.

Hade önskat att Sverige tog det på allvar också.
Citera
2020-03-06, 23:07
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Klarat sig?

Sluppit dödsfall av smittan har dom ju gjort hitills, bara en tidsfråga innan första tysken stryker med.

8 tyskar i critical condition varav några av dessas liv hänger i en skör tråd och 670 bekräftat smittade, ser inte så jävla bra ut tycker jag.

Jag menade klarat sig från dödsfall. Dom var ett av de länder som konstaterade smittan först och ett av dom länder i Europa som har flest fall. Italien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien har alla dödsfall men inte Tyskland. Singapore har heller inga dödsfall och Hongkong har bara ett fåtal. Detta är länder som varit med i matchen länge.
Citera
2020-03-06, 23:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Fast det här handlar inte om att inte jobba. Det handlar om att inte underhålla medierna hela tiden. Det är faktiskt inte deras viktigaste jobb just nu att se till att Aftonbladet kan skriva "Fall 143 har upptäckts i Skåne".
Regionerna kan rapportera en gång per dag. Det räcker. Och sedan kan FHM sammanställa en gång per dag.

Så gör andra länder. Men i Sverige stänger man ner för helg och kör mello. Kom igen nu!

Jag misstänker dessutom att skåne har stängt ner sitt labb över helgen, och att det är därför de vet att de inte kommer några nya fall. Jag hoppas jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in