Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Att Iran vill ha lugn och ro och ett stabilt Syrien ser jag som självklart. De vill knappast ha krig med Turkiet men är nog inte rädda för det heller. Risken för det är troligen liten.
Båda borde vara oroliga för det scenariot, för det är vad som händer om Turkiet fortsätter att envisas med sin olagliga närvaro och går djupare in i Syrien efter en eventuell upptrappning (vilket kommer ske förr eller senare så länge Turkiet inte försvinner från syriskt territorium). Turkiet och Iran är väl rätt jämna stater generellt? Båda har 80+ miljoner befolkningar och rankas likvärdigt i militära topplistor (iaf i den senaste jag kollade). Tror dock att den iranska militären är bättre än den turkiska.
Citat:
Ekonomi är det jag kan tänka mig. Ev. att Moskva ser en liten möjlighet att turkarna blir något mindre USA-vänliga och lutar sig mer österut.
Ryssland måste vara riktigt tröga om de fortfarande litar på Turkiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
jooje4000
Iran har inte varit tysta, flera uttalanden har kommit, men de nämns ju inte i judemedia.
Ryssarna samarbetar med turkarna, det var Iran som fick Turkiet att backa denna gång. Varje media i Iran hade en artikel med ett långt uttalande från Iranska rådgivare-organisationen (eller nåt) i Syrien där man tydligt varnade Turkiet att om de inte backar kommer man skjuta missiler mot dem. Turkiet backade inte men backade när de fick en missil/granat (eller vad det var) mot sig. Jude-Ryssland gjorde inte ett skit.
Man blir censurerad på youtube när man skriver att Ryssland attackerade Turkiet för att få dem att eskalera mot SAA+shia efter att de gjort framsteg mot terroristerna. Turkiet gav inte tillbaka på ryssland som dödade dem utan på SAA+shia, det är alltså en konspiration. Ryssland har fler gånger gjort vapenvilor för att skydda terroristerna.
Krig mellan Iran och Turkiet är uteslutet, man är inte strategiska fiender som vill förinta varandra utan man är rivaler. Ekonomiskt samarbetar man eftersom båda tjänar på det.
Precis, när terroristerna är borta hänger jude-ryssland löst. Syrien kommer lätt kunna kasta ut dem då.
Jag avfärdar inte det du skriver, men jag köper det inte heller. Det vore snällt om du hade lite källor på att Iran har varnat Turkiet (låter lite bekant dock) och andra av deras uttalanden. Du behöver inte, men har du inget bättre för dig så skulle det uppskattas.
Varför skulle Iran för övrigt bli censurerade? Vore väl bra propaganda mot Assad och Syrien att "skurkstaten" Iran är på Assads sida och hotar "oskyldiga och välmenande Turkiet".
Men tror du att Iran skulle tillåta Turkiet att störta Assad? Och vad tyder på att diktator-wannabe-Erdogan kommer att backa med sitt stora ego? Enda jag kan se är att han blir avsatt på hemmaplan.