2020-03-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
https://www.svtplay.se/video/25869912/nyheter-direkt/sa-ser-coronalaget-ut-just-nu-1?fbclid=IwAR0zUofRtJT-X2Kx0ZWMFLl1H2SvugbzJnvIctrZuKx-1Gyc9nj3skZpgYo
15.30

STORT TACK!!! - Det var precis vad jag letade efter! :-D
Citera
2020-03-06, 21:46
Medlem
bithaxs avatar
Har WHO ens klassat Cornoa som en pandemi ännu?
Citera
2020-03-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Utvecklingen nu är läskigt lik den Sydkorea hade för ca 10 dagar sen. Att öka antalet med ca 30-40% om dagen gör att sifforna blir stora snabbt!

Du får tänka på att snart blir siffrorna mer ett mönster av arbetstakten de har på att testa folk... gud vet hur många som är smittade..
Citera
2020-03-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det tar alltså en vecka att bli testad för folk som har varit de sk "riskområdena". De potentiella konsekvenserna av det är obehagliga. Det här kanske går mycket fortare än vad som har befarats tom här i tråden. Hoppas inte det.

Ja, ännu är inte risken för pandemi över. I min närhet, jobbet, återkom 150 gymnasieungdomar från en fransk alpby. Jag vet inte om de ens fått instruktioner att hålla sig hemma, troligtvis inte, för kommunens generella linje följer FHM, knappast heller testade om de inte har symptom, allt enligt myndigeternas instruktioner....

De åkte i buss, nu har det gått fem dagar sedan de kom hem, jag blir inte särskilt förvånad om några av dem är smittade, i nästa vecka rullar facit ut. Om du är en ambitiös gymnasieelev, som har råd att roa dig en vecka inför slutspurten i gymnasiet, skulle du då frivilligt av stå 2 av 11 läsveckor innan studenten ( jag skulle det inte, om jag var i den situationen, och hade planerat att plugga på vissa kurser....)
Citera
2020-03-06, 21:47
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Bara en tidsfråga innan någon tröttnar på 1177 och klampar in på akuten istället.

Det är vad som kommer lyfta dödligheten från 1,5% till 5%.
alla som kommer in sjuka av andra anledningar med lågt immunförsvar blir sålunda exponerade, adderar upp till en fatal nivå.

får inte myndigheterna snurr på 1177 och pick up service av sjuka så eskalerar det
Citera
2020-03-06, 21:48
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Det är väl förstås ingen som tagit upp statistik för självmord ännu väl?

1) Först har vi ju de som ändå brukar göra självmord pga att de mår dåligt etc!
2) I och med coronaviruset och dess följdverkningar hur man mår kroppsligen i värsta fall, så torde det vara sannolikt med en viss extra procent självmordsfall.

Om man ser till det att man i värsta fall får njursvikt, smärta in i benmärgen, ständiga hostningar och så det känns som att man hostar ut lungorna etc samt gult slem som rinner ideligen och kräkningar. Sedan vet jag inte hur det är med diaree!?
Om man utsätts för dessa symptom och utan att få vård och inte har någon medicin alls till hands, inte ens huvudvärkstabletter samt att det pågår minst en vecka eller så, så undrar jag om inte självmordsstatistiken kommer öka lite grann!?
Bli inte förvånade om folk hoppar ut från en hög våning eller liknande..

Sedan lär det ju också bli en ganska så stor sanitär olägenhet när det börjar lukta lik i trapphusen i våra stora komplexa höghusbyggen från miljonprogrammet. Så det kanske slutar med att folk inte enbart dör utav sviterna som coronasmittan medför om man inkluder vätskebrist med mera, utan även andra sjukdomar lär kunna ta kål på folk och då tänker jag inte på de självklara astmarelaterade, cancer osv, utan pga alla lik som uppstår här och var och blir liggande, vilka kan ge oanade konsekvenser med likmask och allting däromkring..

Så, vad tror ni om den närliggande självmordsstatistiken med ovan sagda i åtanke!?
Märkligt scenario med tanke på att som läget ser ut nu, med de siffror som faktiskt finns, så pratar vi ju inte direkt om civilisationens undergång. Visst kan det bli lite kämpigt för vården men när det krisar rejält så brukar det finnas uppfinningsrikedom, militärens sjukvårdsresurser finns ju också att ta till.
Vi pratar ju inte om att 50% av befolkningen kommer att dö, i värsta fall 1-2%, vilket är jävligt illa men inte så det kommer ligga lik här och där iaf
Senast redigerad av Hobbybonde 2020-03-06 kl. 21:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har WHO ens klassat Cornoa som en pandemi ännu?

Hur skulle de kunna göra det? En pandemi är när hela världen är mer eller mindre drabbat. Dit är det ett långt steg. Däremot är det en epidemi.
Citera
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Senaste rapporten, tippar på att vi passerar 200-strecket på måndag...

Totalt 137 fall:
• Region Stockholm: 80
• Västra Götalandsregionen: 14
• Region Skåne: 14
• Region Värmland: 13
• Region Uppsala: 5
• Region Jönköpings län: 8
• Region Örebro län: 1
• Region Gävleborg: 2

Det kommer vi att göra redan i morgon eller på söndag.
Citera
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Du menar därför höjning med 600 till årskiftet, blir lätt och genomföra?
Att pensionen idag kostar 43 miljarder om året, och beräknas gå upp till 86 miljarder.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6799941
och är den "enskilt största utgiften"
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/offentlig-sektor/offentliga-sektorns-utgifter/

Dör många gamlingar, som är den största delen av de som dör, så sjunker den kostnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det tar alltså en vecka att bli testad för folk som har varit de sk "riskområdena". De potentiella konsekvenserna av det är obehagliga. Det här kanske går mycket fortare än vad som har befarats tom här i tråden. Hoppas inte det.

Ja, ännu är inte risken för pandemi över. I min närhet, jobbet, återkom 150 gymnasieungdomar från en fransk alpby. Jag vet inte om de ens fått instruktioner att hålla sig hemma, troligtvis inte, för kommunens generella linje följer FHM, knappast heller testade om de inte har symptom, allt enligt myndigeternas instruktioner....

De åkte i bussar, nu har det gått fem dagar sedan de kom hem, jag blir inte särskilt förvånad om några av dem är smittade, i nästa vecka rullar facit ut. Om du är en ambitiös gymnasieelev, som har råd att roa dig en vecka inför slutspurten i gymnasiet, skulle du då frivilligt avstå 2 av 11 läsveckor innan studenten ( jag skulle det inte, om jag var i den situationen, och hade planerat att plugga på vissa kurser....)?
Citera
2020-03-06, 21:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Jag har inte slängt mig med några siffror i öht. Så jag kan omöjligen ha gjort det påståendet. Jag skrev däremot att det var en hel del från Iran och personer i anslutning till dessa. En j-a skillnad. Och jag skrev att medelklassvenskar och pensionärer knappast åker till Iran. Eller har jag fel? Du läste in något du önskar att jag skrev och nu försöker du slingra dig genom att hitta på saker.

Nej, nu hittar du på. Så här skrev du: "Ja, kom in i matchen. Flertalet är smittade i Iran. En hel del i Italien med."
Jag sa att det är precis tvärtom, och du började då käbbla. Så det är du som försöker slingra dig.
Citera
2020-03-06, 21:49
Medlem
Dbloodss avatar
Värt att reflektera över:

Under 2018/2019 intensivvårdades 365 patienter för influensa (totalt för samtliga influensor).
Antal dödsfall 451.

Om bara 30% av Sverige befolkning åker på Covid-19 och 5% av dessa behöver intensivvård:

150.000 intensivvårdsplatser för Covid-19.
365 intensivvårdsplatser för influensa A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in